kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 
 
جایگزین کردن نماز جعفر طیار با نافله 
س) آیا می‌شود نماز جعفرطیار را به‌جای نوافل خواند، این نماز جای چند رکعت حساب می‌شود؟
ج) نماز مذکور که چهار رکعت است (دوتا دو رکعتی)، می‌تواند جایگزین چهار رکعت از نوافل شود. 
کیفیت ادای الفاظ نماز 
س) ادای الفاظ نماز چگونه باید باشد؟ اگر هنگام ذکر، فقط لب‌ها تکان بخورد، کفایت می‌کند؟
ج) در نماز، واجب است کلمات به‌گونه‌ای ادا شوند که قرائت بر آن صدق کند، از این رو قرائت قلبی، یعنی گذراندن کلمات در قلب و یا صِرف حرکت لب بدون تلفظ آنها، کافی نیست؛ نشانه صدق قرائت این است که نمازگزار (در صورتی که دچار سنگینی گوش یا سروصدای محیط نباشد)، بتواند آنچه را که می‌خواند و بر زبان جاری می‌کند، بشنود.
خمس لباس‌هایی که برای آینده خریده شده 
س) از درآمد بین سال لباس‌هایی در حد شأن برای فرزندان تهیه کرده‌ام ولی در حال حاضر ‌اندازه آنها نیست، آیا سر سال خمسی باید خمس آنها را پرداخت کنم؟
ج) در فرض سؤال خمس دارد.
خمس ارزش افزوده ارث 
س) زمین ارثی را پس از بیست سال فروختم، آیا به ارزش افزودۀ آن خمس تعلق می‌گیرد؟
ج) خمس ندارد، مگر آنکه زمین را با قصد سود و رشد قیمت نگه داشته باشید، که در این صورت، پس از فروش، بنابر احتیاط واجب ارزش افزودۀ آن از درآمد سال حساب می‌شود که در صورت موجود بودن آن در پایان سال خمسی، خمس آن باید داده شود.
استمرار عذر پس از تیمم بدل از غسل 
س) کسی که وظیفه اش تیمم بدل از غسل است و تا مدتی آب برای او ضرر دارد، آیا برای هر نماز واجب باید تیمم کند یا یک مرتبه تیمم برای آن مدت کافی است؟
ج) کسی که وظیفه‌اش تیمم است، تا زمانی که عذرِ مجوزِ تیمم (در فرض سؤال: ضرر) برطرف نشده است و حدثی مانند بول، خواب و... از او سر نزده است، همان تیمم، کافی است؛ ولی اگر حدث اصغر از او سر زد، بنابر احتیاط واجب (برای اعمال مشروط به طهارت) باید مجددا بدل از غسل، تیمّم کند و وضو هم بگیرد و اگر از گرفتن وضو هم معذور باشد، تیمّم دیگری نیز بدل از وضو انجام دهد.