kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
بهادری‌جهرمی در نشست خبری تأکید کرد

تقویت‌ همکاری‌های اقتصادی با روسیه هیچ کشوری در وین نماینده ما نیست

سخنگوی دولت گفت: تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات وین «علی باقری» است و هیچ کشور و شخصی در حوزه مذاکرات از سوی ایران نمایندگی ندارد.

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت، دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات «میخائیل اولیانوف» مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین گفت: تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات وین آقای علی باقری است و هیچ کشور و شخصی در حوزه مذاکرات از سوی ایران نمایندگی ندارد.
وی افزود: کشورهای مختلف و مقامات سیاسی و دیپلماتیک در چارچوب وظایف دیپلماتیک خودشان اقداماتی انجام می‌دهند که برخی از این افراد هم ممکن است رسانه‌ای باشند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: همه این اقدامات در چارچوب صلاحیت خود آن مقام و کشور خودش است.
بهادری‌جهرمی هم چنین با اشاره توئیت اولیانوف در مورد محمدجواد ظریف گفت: جایگاه و شأن مقامات سابق کشورمان برای این دولت محترم است و از آن صیانت خواهد کرد.
افزایش حقوق کارکنان دولت
باید عادلانه صورت گیرد
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با افزایش حقوق‌ کارمندان دولت، تصریح کرد: تدبیر دولت برای شیوه افزایش حقوق از نقشه راه‌ دولت برای کنترل تورم افسارگسیخته امروز است. تورم امروز از عوامل جدی کاهش قدرت خرید مردم است و یکی از عوامل تورم خلق پول‌هایی است که بدون توجه به منابع موجود و با نگاه‌های بخشی‌نگرانه و جزیره‌ای صورت گرفته است.
سخنگوی دولت عنوان کرد: متاسفانه شاهد بخشی‌نگری در حوزه‌های عام و کلان مثل حوزه پرداخت حقوق کارکنان بوده‌ایم. دولت اعتقاد دارد که افزایش حقوق کارکنان دولت یک ضرورت و لازمه برای حفظ قدرت خرید کارکنان است تا خدمات آنها تا حدی از لحاظ مادی جبران شود.
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه افزایش حقوق باید متوازن و عادلانه صورت بگیرد، اظهار داشت: اگر در افزایش حقوق دچار بخشی‌نگری شویم یا همه را به یک چشم نگاه کنیم، این نه تنها عدالت نیست بلکه ظلم است. چه بسا پایه‌های تولیدی منابع برای افزایش حقوق، مجددا تورم را افزایش دهد.
قانون، دولت را
مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده است
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علیرغم همه انتقادات و تذکراتی که در مورد حذف ارز ترجیحی وجود دارد دولت چقدر برای اجرایی کردن این لایحه مصمم است؟ اظهار کرد: دولت مصر به اجرای قانون است؛ قانون دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده است. همان‌گونه که پیش از این توضیح داده شد، قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با توجه به معایب و مفاسد متعددی که متوجه این شیوه توزیع یارانه است، به‌طور رسمی مخالفت خود را با استمرار این رویه اعلام کرده است.
بهادری جهرمی افزود: قانون بودجه ۱۴۰۰ سقف منبع ۸ میلیارد دلار را برای ارز ترجیحی مشخص کرده که برای نیمه اول سال در نظر گرفته شده بود. همچنین دولت را شفاف مکلف کرده است که در انتهای نیمه اول سال، ارز ترجیحی را با فرآیند لازمه حذف کند. این دولت با نظر کارشناسان مختلف مبنی بر حذف ارز ترجیحی که نمایندگان مجلس نیز به آن اعتقاد داشتند هم نظر و موافق است. مضرات ارز ترجیحی به کرات بیان و روشن شده مفاسد بسیاری در پی داشته است.
وی بیان کرد: ناعدالتی در توزیع در ارز ترجیحی از مضرات این رویه است. طبق آمار و ارقامی که دریافت کرده‌ایم، دهک اول جامعه تا ۲۷ برابر دهک آخر از این اقلام استفاده می‌کرده است، این یعنی بخشی از جامعه ۲۷ برابر بخش‌های دیگر مورد حمایت قرار می‌گیرد، آن هم بخشی که نیازمند حمایت دولت نیست.
سخنگوی دولت تصریح کرد: تورم و خلق پول ناشی از توزیع ارز یارانه‌ای نیز یکی از عوامل اصلی تورم است. جالب است بدانید از سال ۹۷ تاکنون میزان تورم کالاهایی که ارز ترجیحی به آنها تعلق گرفته از تورم سایر کالاها بیشتر بوده است. این شیوه تا این حد ناکارآمد بوده است و مجلس نیز به این ناکارآمدی پی برده است و در بودجه ۱۴۰۰، دولت را مکلف کرده تا از شهریورماه ارز ترجیحی را حذف کند.
راهبرد دولت تقویت همکاری‌های اقتصادی با روسیه است
بهادری‌جهرمی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر رئیس‌جمهور به مسکو،گفت: آیت‌الله رئیسی به دعوت پوتین رئیس‌جمهور روسیه سفری به این کشور خواهد داشت؛ محوریت مباحث این سفر، موضوعات اقتصادی و تجاری خواهد بود. راهبرد دولت توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری به صورت پایدار با کشور روسیه است. روسیه یکی از کشورهای پرتعامل منطقه ما است. پیش از این هم شاهد تعاملات و سفرهای رؤسای‌جمهور به کشورهای منطقه بوده‌ایم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص واردات واکسن عنوان کرد: واردات واکسن یکی از دستاوردهای خوب دولت در دوره جدید بود. امروز در حوزه منابع واکسن با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم و مردم را برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا دعوت کرده‌ایم. تا زمانی که نیازی نداشته باشیم شاید وارداتی صورت نگیرد، هرزمانی که نیاز ایجاد شود، متناسب با نیاز روز چه از طریق منابع داخلی و چه از طریق واردات، نیاز تامین واکسن برطرف خواهد شد. تاکید می‌کنم امروز هیچ‌گونه کمبودی در واکسن نداریم و منابع به حد کافی موجود است.
کره جنوبی
باید همه دارایی‌های ایران را آزاد کند
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور نمایندگانی از کره جنوبی و عربستان در مذاکرات وین و چگونگی آزادسازی پول‌های ایران توسط دولت کره جنوبی، گفت: دولت ایران مسئول تایید یا عدم تایید حضور نمایندگان سایر کشورها در کشورهای دیگر نیست. این اعلام حضور توسط خود آنها صورت گرفت و دعوتی از طرف ایران صورت نگرفته است.
بهادری‌جهرمی ادامه داد: ایران بدهی‌های انباشته شده‌ای در کره جنوبی دارد که برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌المللی بلوکه شده است. این دولت مکلف است همه دارایی‌های ایران را آزاد کند و در اختیار ما قرار دهد. دولت از هیچ فرصت و راهکار دیپلماتیکی برای حل این مشکل فروگذاری نخواهد کرد و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه بهره خواهد برد. در برخی سفرها، دیدارهای متقابلی برای همین پیگیری‌ها صورت گرفته است.
خواهش می‌کنیم
مردم دُز سوم واکسن را بزنند
وی در واکنش به این سوال که برنامه دولت برای اعمال محدودیت‌های کرونایی در ماه‌های پایان سال چیست؟ گفت: اُمیکرون سرعت شیوع بسیار بالایی دارد. به همین دلیل خواهش و تاکید داریم مردم تزریق دُز سوم واکسن کرونا را برای افزایش سطح ایمنی بدن خود جدی بگیرند و هم در استفاده از ماسک جدیت داشته باشند.
سخنگوی دولت اظهار داشت: اگر مسیری که تا امروز در واکسیناسیون پیش گرفته شده است ادامه یابد و رعایت پروتکل‌ها تا حدی جدی‌تر شود، می‌توانیم امید داشته باشیم که نیازمند اعمال محدودیت‌های جدیدی نباشیم. همه چیز به عملکرد و رعایت خودمان بستگی دارد.
هیچ مشکلی در تأمین منابع ارزی
مورد نیاز نداریم
سخنگوی دولت تصریح کرد: وضعیت فروش نفت کشور و سایر فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی، به نسبت شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، قابل قبول است. همچنین وضعیت بازگشت ارز حاصل از فروش نیز تا حدی قابل قبول است. امروز به نسبت شرایط، هیچگونه مشکلی در تامین منابع ارزی مورد نیاز نداریم. من در هیچ جلسه‌ای نبوده‌ام که بانک مرکزی برای تامین منابع اعلام ناتوانی کند.
بهادری‌جهرمی ادامه داد: به علت شرایط جنگ اقتصادی امکان اعلام بسیاری از مسائل وجود ندارد، اما گزارشات و اخباری که آقای اوجی در وزارت نفت به ما می‌دهند بدون استثنا شادی‌آفرین و غرورآفرین است که به نمایندگی دولت از تلاش‌ها صورت گرفته تشکر می‌کنم.