kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
امیرعبداللهیان مطرح کرد

در مذاکرات وین اراده جدی طرف غربی را به خوبی لمس نمی‌کنیم

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه «شاهد ابتکارات جدید از طرف‌های غربى نیستیم» گفت: در مذاکرات وین اراده جدی طرف غربی را به خوبی لمس نمی‌کنیم.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه الجزیره (که دیروز منتشر شد) با بیان این‌که هنوز شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی در مذاکرات وین نیستیم، گفت: هر تحریمی که پس از خروج آمریکا از برجام وضع شده، می‌بایست برداشته شود.
وی اضافه کرد: ما وقتى از لغو تحریم‌ها یا برطرف شدن تحریم‌ها صحبت می‌کنیم، منظورمان بازگشت کامل به سند برجام است. هر آنچه که در متن برجام پیش‌بینی شده و مورد تایید قرار گرفته و آن توافق تبدیل به قطعنامه شده است؛ همه آن موضوعات از نظر جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه طرف‌های مختلف قرار گیرد. پس در این مرحله سقفى که ما در مذاکرات فعلی وین دنبال می‌کنیم، لغو تحریم‌های برجامى است، اما حتما در ادامه، لغو کامل تحریم‌ها مورد توجه ما خواهد بود.
مصادیق تضمین
امیرعبداللهیان با اشاره به خواسته ایران درباره ضمانت دادن طرف مقابل گفت: ما وقتى از تضمین صحبت مى‌کنیم، مصادیقى را داریم. عمده مصادیق به اقداماتی برمى‌گردد که ایران در حوزه اقتصادی و تجارت خارجی خود باید انجام دهد. در رأس آنها فروش راحت و روان نفت و دریافت ارزی حاصل از محل فروش نفت در سیستم بانک‌های جمهوری اسلامی ایران است و در کنار آن همه تحریم‌هایی که در برجام، ایران از آن معاف شد و عبور کرد؛ از جمله در حوزه کشتیرانی، بنادر، پتروشیمی، بیمه و بسیاری از موضوعات دیگر.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما وقتى از تضمین صحبت مى‌کنیم یعنى این که اولا تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود؛ ثانیا تحریم‌هایی که برداشته می‌شود و لغو می‌گردد، مجددا به بهانه دیگری از جمله بهانه قانونی که در کنگره تصویب شده یا قانونی که توسط رئیس‌جمهور امضا می‌شود، بازگردانده نشوند.
وی گفت: ضمن این که اسنپ بک هم یکى از موضوعاتى است که در درون برجام ایجاد تعارض کرده است. اسنپ بک فرصتى را برای طرف‌های مقابل فراهم کرده که هر وقت مایل باشند، با یک تصمیم سیاسی از تعهدات خود خارج شوند. لذا صحبت از تضمین و تعهدات، ابعاد مختلفی دارد، اما حداقل آن این است که فروش نفت ایران و واردات ارز در سیستم بانکی کشور ما بدون هیچ مشکلى انجام شود. این یک نمونه از تضمینى است که طرف‌های مقابل در عمل باید نشان دهند و این موضوعی است که در بحث راستی‌آزمایی هم مورد توجه جدی است.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه «در عمل، هنوز رفتاری را از آمریکایی‌ها ندیده‌ایم که بخواهیم بی‌اعتمادی موجود را تقلیل و کاهش دهیم»، گفت: از نظر ما هر زمانى که طرف‌هاى مقابل به تعهدات کامل خود در برجام برگردند، آن زمانى است که می‌توانیم اعلام کنیم به یک توافق رسیده‌ایم. این به طرف‌های مقابل به‌ویژه غربی‌ها برمی‌گردد که آیا می‌خواهند در چند روز آینده، مذاکرات به توافق خوب منتهی شود یا در چند هفته آینده یا در چند ماه آینده.
به گزارش فارس، وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، ابتکارات عملی، روشن و قابل دستیابی به نتیجه را روی میز قرار داده است، اما هنوز ما نیت و اراده جدی طرف غربی را در مذاکرات به خوبی لمس نمی‌کنیم. لذا فکر می‌کنم اگر طرف مقابل نسبت به سقف زمانی نگرانی دارد، می‌تواند خیلی راحت در چارچوب بازگشت به برجام و اجرای کامل تعهداتش به توافق برسد به‌ویژه آنکه همه‌چیز در سند برجام روشن است و حتى نیاز به مذاکرات طولانی هم وجود ندارد.
طرف‌های غربی
به‌دنبال جنگ روانی هستند
وزیر خارجه کشورمان افزود: فکر می‌کنم طرف‌های غربی می‌خواهند از ابزار جنگ روانی هم استفاده کنند و افکار عمومى را به نفع خودشان نگهدارند در حالی که واقعا تا این لحظه که حتى روند مذاکرات، روند خوبی است، ما هنوز شاهد ابتکارات جدید از طرف‌های غربى نیستیم به نحوی که به نظر نمی‌رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند، لذا در این موضوع هم احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.