kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

دومین آزمایش کره شمالی در یک هفته گذشته ژاپن مرکز واکنش بحران تشکیل داد

کره جنوبی بامداد سه شنبه از شلیک «یک پرتابه نامشخص»از سوی کره شمالی به سمت دریای ژاپن خبر داد تا دومین آزمایش موشکی پیونگ یانگ در سال جدید و ظرف یک هفته را انجام داده باشد. همزمان خبر رسید ژاپن پس از این آزمایش موشکی، مرکز واکنش بحران تشکیل داده است.

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی به نقل از رئیس‌ستاد مشترک ارتش این کشور در پیامی برای خبرنگاران اعلام کرد که این پرتابه از سواحل شرقی شبه جزیره کره به سمت دریای ژاپن پرتاب شده است. ستاد کل نیروهای مسلح کره جنوبی جزئیات بیشتری را اعلام نکرد.گارد ساحلی ژاپن هم اعلام کرده که شلیک یک پرتابه «شبیه به یک موشک بالستیک» را در کره شمالی رصد کرده است. خبرگزاری «کیودو» به نقل از منابع دولتی ژاپن گزارش داد که این موشک خارج از منطقه انحصاری تجاری ژاپن فرود آمده است. همزمان تلویزیون«ان اچ کی» ژاپن نیز اعلام کرد در ارتباط با پرتاب موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی، یک مرکز واکنش به بحران زیر نظر دفتر نخست‌وزیری ژاپن تشکیل شده است.
کره شمالی پنجشنبه گذشته  نیز از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک مافوق صوت طی روز سه شنبه ۵ ژانویه(15 دی) خبر داد. این اولین آزمایش موشکی کره شمالی در سال ۲۰۲۲ بود و به گفته رسانه‌های کره شمالی، این موشک با طی مسافتی ۷۰۰ کیلومتری به هدف خود با دقت اصابت کرد.کشورهای غربی و ژاپن این آزمایش موشکی را محکوم کردند.روز دوشنبه، آمریکا، آلبانی، فرانسه، ایرلند، ژاپن و انگلیس پس از آزمایش موشک مافوق صوت در هفته گذشته، در بیانیه مشترکی از کره شمالی خواستند تا از هرگونه فعالیت
«بی ثبات‌کننده» جدید خودداری کند.