kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
از سوی سازمان دامپزشکی

وجود انگل در طیور و ماکیان تکذیب شد

رئیس‌ سازمان دامپزشکی کشور وجود انگل توکسوپلاسما در طیور و ماکیان کشور را تکذیب کرد و گفت: بررسی سازمان نشان می‌دهد که چنین چیزی صحت ندارد و نباید چند مورد را به کل تولیدات کشور تعمیم داد.

به گزارش فارس، سید محمد آقامیری افزود:‌ تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان روی تعدادی ماکیان تحقیقات انجام داده‌اند که چنین موضوعی منتشر شد.
رئیس ‌سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: نمونه‌برداری از تولیدات کشور از لحاظ علمی دارای مقررات خاصی است که باید توسط آزمایشگاه‌های معتبر همچون آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور انجام شود و هر آزمایشگاهی نمی‌تواند در مورد سلامت و بهداشت تولیدات کشور نظر بدهد تا امنیت روانی مردم و جامعه را به مخاطره بیندازد.
آقا میری با بیان اینکه اساس این آزمایش اشتباه بوده است، گفت: این موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و آنچه که سازمان دامپزشکی کشور نظارت می‌کند یقینا درست است و اگر مشکلی هم باشد، به طور قطع اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
ممنوعیتی برای صادرات دام زنده وجود ندارد
آقامیری درباره ممنوعیت صادرات دام زنده تصریح کرد: از ابتدای آزاد‌سازی صادرات دام زنده تاکنون ممنوعیتی در این باره نداشتیم و هرکجا دچار موضوعی بوده به دلیل تاکید و حمایت وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه همکاری کرده‌ایم.
وی افزود: به طور مثال پنجشنبه گذشته در صادرات دام زنده از کردستان به اقلیم عراق دچار مشکلی بودیم که برطرف شد و روز شنبه یک هزار و 150 راس دام سبک صادر شد.
در همین راستا معاون وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: صادرات 50 هزار راس گوساله نر پروار شده در دستور کار است و تاکنون حدود 2 هزار راس دام سبک صادر شده است.
حسین دماوندی‌نژاد افزود: ممنوعیتی برای صادرات دام نداریم برحسب ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی قرار است موانع صادراتی رفع شود، برنامه‌های تنظیم شده همانند سابق ادامه می‌یابد و به ازای صادرات اگر نیازی کشور داشته باشد آن را تامین خواهیم کرد.
دماوندی‌نژاد با بیان اینکه هیچ ممنوعیتی برای صادرات نداریم، افزود: مکانیزم‌های قرنطینه شدن این دام‌ها در حال انجام است و صادر می‌شود.