kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
با اعمال جرایم مالی و کارت هوشمند سوخت

خرید و فروش سهمیه بنزین ممنوع شد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای از ممنوعیت خرید و فروش سهمیه بنزین و نفتگاز کارت هوشمند سوخت خبر داد.

در این اطلاعیه‌ آمده است:
«شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع همه دارندگان کارت هوشمند سوخت اعم از بنزین و نفت‌گاز می‌رساند، بر اساس مواد (9) و (16) «ضوابط اختصاصی فرآورده‌های نفتی» منبعث از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای (نرخ اول و دوم) از طریق سهمیه شخص دیگر مانند خرید و فروش از محل سهمیه کارت هوشمند سوخت وسائط نقلیه، ممنوع است.
در صورت احراز تخلف از سوی مراجع صالح رسیدگی، علاوه بر مسدودی کارت هوشمند سوخت، متخلف مشمول جریمه‌ای معادل دو تا چهار برابر ارزش فرآورده (به نرخ بین‌المللی ماه مربوطه) خواهد شد.
بر این اساس و با توجه به اطلاع‌رسانی به عمل آمده، اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده وسائط نقلیه می‌بایست به منظور پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی تمهیدات لازم را در حفظ، نگهداری و عدم واگذاری به غیر کارت هوشمند سوخت وسیله نقلیه به عمل آورده و مسئولیت هرگونه خرید یا فروش غیرقانونی سهمیه سوخت برعهده آنان خواهد بود.»
واقعی‌سازی هزینه انرژی برای پردرآمدها
در این حال هادی بیگی‌نژاد؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اقدام مناسب دولت در اصلاح تعرفه‌های برق و گاز در بخش خانگی گفت: اصلاح تعرفه‌گذاری برق متناسب با نظام IBT یکی از الزامات و پیش‌زمینه‌ها برای اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی است.
وی افزود: باید نظام تعرفه‌گذاری به صورت پلکانی- افزایشی و البته با پلکان‌های موثر تنظیم شود. دلیلی وجود ندارد که دهک‌های بالای جامعه که غالبا پرمصرف نیز هستند، هزینه برق آنها معادل دهک‌های پایین و کم‌مصرف باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: فرد کم‌مصرف باید تشویق و پرمصرف جریمه شود. در صورت اصلاح تعرفه‌ها، فردی که بی‌توجه به بحران‌ها و وضعیت فعلی کشور همچنان دوست دارد با مصرف بالا هزینه زیادی به کشور و مردم تحمیل کند، از جیبش این هزینه را پرداخت خواهد کرد.
گفتنی است، افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها باید به گونه‌ای باشد که ایران در بازارهای صادراتی، قدرت رقابت خود را از دست ندهد. مزیت اقتصادی آمریکا و اروپا؛ فناوری سطح بالای ارزان، در چین و هند؛ کارگر ارزان و غرب آسیا؛ انرژی ارزان است. جلوی خام فروشی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را هم با اعمال تعرفه و اجرای بی‌تعارف قانون باید گرفت.