kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷

برگزاری پویش مردمی حفاظت از کودکان در برابر تهدیدات فضای مجازی

 

رئیس‌مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا از برگزاری پویش مردمی کودکان سایبری با محوریت محافظت از کودکان در برابر تهدیدات فضای مجازی خبر داد.
سرهنگ علی محمد رجبی درباره برگزاری این پویش به خبرگزاری ایسنا، گفت: کافی نبودن دانش و مهارت کودکان در مواجهه با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی سبب شده تا این افراد آسیب‌هایی را از حضور در این فضا ببینید و بعضا نیز با سوءاستفاده قرار گرفتن از سوی افراد سودجو سبب وارد شدن آسیب به خانواده‌هایشان نیز بشوند.
رجبی با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر درصد استفاده کودکان از اینترنت و افزایش کودکان سایبری هستیم، اظهارداشت:‌ میزان زمانی که کودکان در فضای مجازی سپری می‌کنند، متأسفانه در حال افزایش است و گرچه این فضا به خصوص در دوران کرونا توانست بسیاری از خلأها در حوزه آموزش و یادگیری کودکان را جبران کند، اما خطراتی را نیز درپی دارند که لازم است، والدین نسبت به آن هوشیار باشند. وی با بیان اینکه استفاده نادرست از فضای سایبری به خصوص از سوی کودکان و نوجوانان می‌تواند خطرات و پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد، افزود:‌ گوشی هوشمند یکی از روش‌هایی است که کودکان از طریق آن به اینترنت و فضای مجازی متصل می‌شوند، در این میان بسیاری از کودکان به دلیل نداشتن تبلت یا گوشی هوشمند شخصی، اغلب از گوشی والدین خود استفاده می‌کنند که این امر با توجه به وجود اپلیکیشین‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف و همچنین وجود اطلاعات مهم در گوشی بزرگسالان، علاوه‌بر گسترده کردن بستر خطر برای کودکان، می‌تواند باعث بروز خطراتی نیز برای والدین
آنها شود.
رئیس‌مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: کودکان هنگام بازی با گوشی خود یا والدینشان به صورت آنلاین با برخی از تبلیغات منتشر شده در وبسایت‌ها و پیام‌رسان‌های موبایلی از جمله اینستاگرام، تلگرام و... مواجه شده و ممکن است در این میان آسیب‌های مختلفی از بلوغ زودرس، افسردگی، خشم و... گرفته تا گرفتار شدن در دام هکرها و افشای اطلاعات خصوصی و... را برایشان رقم بزند.
رجبی ادامه داد:‌ در همین راستا و با هدف برخورد با این تهدیدات و مراقبت از کودکان در برابر آسیب‌ها و تهدیدات این فضا لازم است که نسبت به استفاده‌ منسجم از ظرفیت‌های موجود کشور و همسو‌سازی آنها اقدام شود. به همین دلیل نیز پلیس فتا دومین مرحله از پویش مردمی کودکان سایبری را به مرحله اجرا گذاشته است.
وی، شعار این پویش را «پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی» اعلام کرد و گفت:‌ این پویش به موضوعاتی چون اصول والدگری در فضای مجازی، کودکان و اعتیاد اینترنتی، بازی‌های رایانه‌ای، کودکان و ایمنی در آموزش مجازی، کودکان و نقض حریم خصوصی، کودکان و مسئولیت اجتماعی، اعتیاد اینترنتی و... می‌پردازد.
رئیس‌مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهارداشت:‌ در همین راستا نیز از تمامی افراد دغدغه‌مند، سازمان‌های مردم نهاد، فعالان حوزه کودک و سایبر و... دعوت می‌شود تا نسبت به همراهی و تولید محتوای آموزشی و محافظت‌کننده از کودکان در این فضا اقدام کنند.