kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد از امروز آغاز می‌شود

رقابت مدعیان نامدار در استان گلستان یزدانی و کریمی مسابقات جهانی و آسیایی را از دست می‌دهند؟!

با وجود تأکید کادرفنی تیم ملی آزاد مبنی بر اینکه غیبت در مسابقات کشوری به منزله حذف از چرخه انتخابی است، اما صحبت از غیبت احتمالی چند کشتی‌گیر مدعی وجود دارد.

 

سرویس ورزشی-

از امروز چهارشنبه چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران آغاز خواهد شد. بر اساس اعلام فدراسیون کشتی، تنها 6 مدال‌آور رقابت‌های جهانی نروژ از حضور در این مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی گلستان معاف هستند و سایر کشتی‌گیران مدعی پوشیدن دوبنده تیم ملی باید در این مسابقات که بدون ارفاق وزن برگزار خواهد شد، شرکت کنند. فدراسیون اعلام کرده طبق چرخه انتخابی نفراتی که از این مسابقات معاف نیستند، در صورت غیبت از چرخه انتخابی تیم ملی کنار گذاشته خواهند شد.
همچنین به دلیل اهمیت بسیار بالای این رقابت‌ها سهمیه‌های اضافی برای استان‌های مازندران (10 نفر)، تهران (5 نفر) و لرستان (5 نفر) که در رقابت‌های نروژ نماینده داشته‌اند، در نظر گرفته شده است.خروجی مسابقات قهرمانی کشور به شرح زیر می‌باشد:
الف: نفر اول ضمن باقی ماندن در چرخه انتخابی تیم‌ملی، مستقیما به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام خواهد شد.
ب: نفرات دوم و سوم مشترک در چرخه باقی خواهند ماند و مجوز حضور مستقیم در جام‌تختی را به دست خواهند آورد.
ج: به سایر کشتی‌گیرانی که در رقابت‌های قهرمانی کشور در جمع نفرات اول تا سوم قرار نگیرند، این مجوز داده خواهد شد تا در رقابت‌های انتخابی جام‌تختی حضور پیدا کنند.
با شرایطی که فدراسیون اعلام کرده، باید دید کدام یک از مدعیان حاضر هستند برای از دست ندادن مسابقات بین‌المللی سال 2022 از جمله مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی در گرگان روی تشک بروند.
احتمالا رقابت در اکثر اوزان جذاب و تماشایی خواهد بود؛ مگر اینکه برخی از نفرات نامدار که حتی در المپیک هم حاضر بودند، نخواهند در گرگان رقابت کنند.
طبق چرخه تعریف شده تیم ملی برای سال 2022، همه کشتی‌گیران به استثنای 7 مدال آور ایران در مسابقات جهانی اسلو باید در این رقابت‌ها روی تشک بروند و در غیر این صورت شانس رسیدن به دوبنده تیم ملی را از دست خواهند داد.
امیرمحمد یزدانی نایب قهرمان وزن 65 کیلوگرم جهان به دلیل تغییر وزن باید کارش را در چرخه از همین قهرمانی کشوری شروع کند، اما حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع سه طلایی مسابقات جهانی اسلو به همراه علیرضا سرلک و محمد نخودی نایب قهرمانان جهان و مجتبی گلیج نفر سوم جهان تنها کشتی‌گیرانی هستند که مجوز غیبت در قهرمانی کشور را دارند. با این وجود گفته می‌شود این رقابت‌ها غایبانی هم خواهد داشت که بعید به نظر می‌رسد غیبت‌شان در مرحله اول چرخه از سوی کادرفنی موجه تشخیص داده شود.
علیرضا کریمی نایب قهرمان جهان در سال 2019 در نامه‌ای اعلام کرده که مصدوم است و قادر به شرکت در مسابقات نیست. مصطفی حسین‌خانی عضو المپیکی کشتی آزاد در توکیو هم ظاهرا تمرین نمی‌کند و امیرعلی آذرپیرا قهرمان امیدهای جهان هم به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه زانو قصد شرکت در قهرمانی کشور را ندارد.
باتوجه به اولتیماتوم کادرفنی، باید دید تغییری در تصمیم این کشتی‌گیران ایجاد می‌شود و یا اینکه قید حضور در تیم ملی را در سال 2022 که اتفاقا باید دو تیم ملی داشته باشیم، خواهند زد. فدراسیون کشتی در نظر دارد با توجه به فاصله ‌اندک و چند روزه بین مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی 2022، دو تیم مجزای 6 و 10 نفره برای حضور در مسابقات‌هانگژو و صربستان انتخاب کند.
توطئه تازه درباره دیدار تدارکاتی ایران و آمریکا
شروع چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در شرایطی است که همچنان بحث اعزام یا عدم اعزام کشتی‌گیران به آمریکا و برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی این کشور داغ است. دیروز محسن کاوه مدیرفنی تیم‌های ملی کشتی آزاد در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: کادرفنی تیم ملی به اجماع رسیده که بچه‌ها کشتی بگیرند. مطمئنا کشتی ما می‌تواند از این محل بهره ببرد. کشتی ایران از مصاف رودررو با کشتی آمریکا سود می‌کند. ضمن اینکه برخی از مدعیان ما تغییر وزن داده‌‌اند و مصاف دوستانه با آمریکا برای آنها فرصت خوبی برای محک خوردن است.
اگرچه کاوه از سود بردن کشتی ایران از مصاف با آمریکا می‌گوید ولی همچنان برگزاری این رقابت تدارکاتی در‌هاله‌ای از ابهام است. هفته گذشته تیم ملی کشتی آزاد کشورمان برای اخذ ویزا راهی دبی شد که البته مشکلاتی هم در این سفر پیش آمد که از جمله آن می‌توان به معطل کردن قهرمانان اشاره کرد.
با وجود اینکه درخواست مبارزه دوستانه از سوی آمریکا و بعد از مسابقات جهانی نروژ پیشنهاد شده و حتی رسانه‌های آمریکایی مطالبی را در این خصوص منتشر کردند اما در این بین اقدام رسانه‌های ضد انقلاب را نباید نادیده گرفت که در تلاش هستند به هر نحوی این رقابت را لغو کنند. چند روز پیش فاکس نیوز در گزارشی به شعارهای ضدآمریکایی علیرضا دبیر اشاره و تاکید کرد رئیس‌فدراسیون کشتی ایران در حالی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که‌گرین کارت دارد و می‌خواهد به آمریکا بیاید.
در این گزارشات ضد ورزشی، مصاحبه‌های معاندان نیز بیش از گذشته به چشم می‌خورد که سعی در تخریب ارتباطات ورزشی ایران و آمریکا دارند. یکی از رسانه‌های رژیم اشغالگر قدس با انتشار گزارشی از مبارزه دوستانه ایران و آمریکا و انتشار مصاحبه پاشایی سرمربی سابق کشتی فرنگی ایران، سعی در سیاسی کردن این رویداد ورزشی دارد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، این رسانه رژیم صهیونیستی با انتشار نامه‌ای از یک فرد ضد انقلابی به ریچ بندر مدیر اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا پرده برداشت که در آن اشاره شده «کشتی آمریکا از سازمانی دعوت می‌کند [فدراسیون کشتی ایران] که رئیس‌آن از سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» مقابل دوربین‌های تلویزیونی خوشحال می‌شود و دیگران را تشویق می‌کند که همین کار را انجام دهند.
علیرضا دبیر رئیس ‌فدراسیون کشتی پیش از این گفته بود: «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم.»
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست روز دوشنبه درخصوص اتفاقات کشتی اظهارنظری داشت. وی در واکنش به گزارش فاکس نیوز، عنوان کرد: فاکس نیوز جزو آخرین رسانه‌هایی است که می‌توان به گزارش‌های آن اطمینان کرد؛ سمت و سوی این رسانه مشخص است. تیم ملی کشتی ایران به دعوت آمریکا و با درخواست مکرر در چارچوب مراودات ورزشی عادی که قبلا هم وجود داشت این سفر را در دستور کار قرار‌داده است. اساسا سیاسی کردن موضوعاتی که روح ورزشی دارد در تناقض این موضوعات است.
صحبت‌هایی که رئیس‌ فدراسیون کشتی داشته ممکن است باعث شود تا آمریکا برای وی ویزا صادر نکند. در صورتی که برای دبیر و چند کشتی‌گیر ویزا صادر نشود احتمال لغو سفر به آمریکا وجود دارد. رسانه‌های آمریکایی و سایت فدراسیون کشتی این کشور درخصوص اتفاقات رخ‌داده هیچ واکنشی نداشته‌اند.