kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

موشک‌های پدافندی عربستان در حال ته کشیدن است (!)(خبر ویژه)

یک روزنامه انگلیسی از قول منابع سعودی فاش کرد که موشک‌های پاتریوت عربستان برای مقابله با انبوه موشک‌های انصارالله یمن در حال ته کشیدن است!

 

فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت: حملات موشکی و پهپادی نیروهای نیابتی ایران در یمن در خاک عربستان چند ماهی است که شدت گرفته است. این مسئله، پادشاهی سعودی را مجبور کرده برای تکمیل انبار ذخیره سیستم دفاع هوایی «پاتریوت» خود، دست کمک به سوی کشورهای منطقه دراز کند و از آنها بخواهد موشکهای رهگیر در اختیار ریاض قرار بدهند.
یک مقام بلندپایه آمریکایی به فایننشال تایمز گفته است: «دولت بایدن از این اقدام پادشاهی سعودی برای تامین موشک از «خلیج (فارس)» حمایت می‌کند؛ چون تعداد دفعات و شدت حملات موشکی شورشیان «حوثی» بالا گرفته و بیم آن می‌رود که ذخایر موشک‌های پاتریوت چند ماه دیگر تَه بکشد. ایالات متحده مجبور است به انتقال این رهگیرها به ریاض چراغ سبز نشان بدهد».
مقام آمریکایی می‌افزاید: «این یک وضعیت اضطراری است. جاهای دیگری در خلیج فارس وجود دارد که سعودی‌ها می‌توانند این موشک‌ها را از آنجاها تامین کنند و ما داریم همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا این کار انجام بشود. بدیهی است که امکان تهیه این موشک‌ها از این کشورهای همسایه به مراتب زودتر انجام می‌شود تا اینکه عربستان بیاید و آنها را از آمریکا خریداری کند».
دو تن از منابع آگاه که در جریان مذاکرات میان عربستان و همسایگانش قرار دارند تأیید کرده‌اند که ریاض چنین درخواست‌هایی را داده است. یکی از این دو منبع آگاه می‌گوید: «عربستان واقعاً مشکل کمبود موشک‌های رهگیر دارد و از کشورهای دوست تقاضای وام کرده است اما فقط تعداد کمی از کشورها هستند که آمادگی اعطای این وام‌ها را دارند». منبع آگاه دوم هم در این‌باره اظهار می‌کند: «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در جریان نشست «شورای همکاری خلیج فارس» در ماه دسامبر در ریاض به همین موضوع‌ اشاره کرد و اندکی بعد پادشاهی در همین رابطه مستقیماً با کشورهای منطقه تماس گرفت. مشخص نیست که آیا همسایگان عربستان توانسته‌اند این مهمات را به عربستان بدهند یا نه.
متخصصان امر می‌گویند که اگر هم این موشک‌ها به عربستان تحویل داد شود، این فقط برای یک فاصله زمانی کوتاه‌مدت است. در این مدت زمان، عربستان دست به کار می‌شود و از آمریکا تقاضای کسب مجوز برای خرید تسلیحات بیشتر را می‌کند. عربستان سعودی بخش اعظم تسلیحات مورد نیازش را از ایالات متحده تامین می‌کند.
یکی دیگر از مقامات ارشد دولت بایدن خبر داده که واشنگتن دارد از نزدیک با سعودی‌ها و با سایر شرکای آمریکا کار می‌کند تا مطمئن شود خللی در کار تامین موشک‌های مورد درخواست ریاض پیش نیاید.
سومین مقام آمریکایی آگاه از موضوع می‌گوید: «شورشیان حوثی تحت امر ایران که کنترل شمال یمن در دستانشان است، در طول سال گذشته حملاتشان به عربستان را تشدید کرده‌اند و مجموعاً 375 حمله برون‌مرزی علیه عربستان انجام داده‌اند. بسیاری از این حملات زیرساخت‌های نفتی، فرودگاه‌ها و شهرها را هدف قرار داد. اگر عربستان بخواهد با این نوع رهگیرها به این حملات پاسخ بدهد، این معنایش آن است که بیشتر از آن چیزی که قبلاً تصورش را می‌کرد زیرساخت‌هایش در آتش خواهند سوخت».
او تصریح کرد: «این خطر، همان چیزی است که ما باید با آن مقابله کنیم و پاسخش نه فقط رهگیرهای بیشتر است، بلکه پاسخ آن در نهایت امر یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران یمن است.
مقامات دولت بایدن تأکیدشان بر این است که آمریکا باید همچنان متعهد به پشتیبانی و دفاع از عربستان باقی بماند. وزارت خارجه آمریکا همین چند وقت پیش فروش 280 فروند موشک هوا به هوا را تایید کرد. در ماه دسامبر، سنا پیشنهاد هر دو حزب کنگره برای جلوگیری از معامله 680 میلیون دلاری را رد کرد.
مقام ارشد آمریکایی که در فوق به او‌ اشاره شد در این‌باره توضیح می‌دهد: «فروش 280 فروند موشک هوا به هوا به عربستان، یک «کمک بزرگی» خواهد بود. منتها تحویل دادن این موشکها به پادشاهی زمان می‌برد و ریاض الان نیاز مبرم به رهگیرهای پاتریوت دارد و البته آن موشکها را هم لازم دارد تا گره از کارش باز شود».
«لوید آوستین» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی در ماه نوامبر در خاورمیانه تأکید کرد: «واشنگتن به نحو قابل توجهی توانایی عربستان سعودی برای دفاع از خودش را افزایش می‌دهد».