kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
پوتین:

قزاقستان قربانی تروریسم بین‌المللی است اجازه وقوع انقلاب رنگی را نمی‌دهیم

 

سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور روسیه در نشست مجازی «پیمان امنیت جمعی» با اشاره به تحولات روزهای اخیر قزاقستان گفت این کشور قربانی تروریسم بین‌المللی شده است و روسیه اجازه وقوع انقلاب رنگی دیگری را در منطقه نخواهد داد.
با برقراری آرامش نسبی در قزاقستان سران کشوهای عضو «پیمان امنیت جمعی» که قزاقستان نیز عضو آن است در یک نشست فوق‌العاده حاضر شدند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این نشست با اشاره به آشوب‌های خونین روزهای اخیر قزاقستان گفت برخی گروه‌های داخلی و خارجی برای سوءاستفاده از اوضاع قزاقستان تلاش کردند.
پوتین با اشاره به اين که «افراد مسلح در قزاقستان در پایگاه‌های تروریست‌ها در خارج، آموزش دیده بودند» گفت: «قزاقستان هدف تروریسم بین‌المللی واقع شده است». او در نخستین روز کاری سال جدید این را هم اضافه کرد: «ما هرگز اجازه نمی‌دهیم اوضاع داخلی کشور‌های عضو این پیمان متزلزل و سناریو‌های انقلاب‌های رنگی محقق شود.» پوتین با اشاره به اینکه رویداد‌های قزاقستان نخستین و آخرین تلاش برای مداخله از خارج نیست، افزود: «نیرو‌های آموزش دیده تروریست با هدف ایجاد آشوب در این کشور اقدامات خود را شروع کرده و امنیت داخلی این کشور را تحت تاثیر قرار‌دادند.» به گزارش خبرگزاری صدا و سیما پوتین همچنین از سران کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی دعوت کرد تا در مورد بهبود روش‌های تصمیم گیری
برای استفاده از نیرو‌های مشترک بیندیشند تا تصمیم گیری‌ها یکسان باشند. وی در پایان تاکید کرد نیروهای سازمان امنیت جمعی  هر چقدر لازم باشد در قزاقستان خواهند ماند.
اصلاحات در دولت
خبر دیگر از قزاقستان اینکه دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد که «قاسم جومارت توکایف»، رئیس‌جمهور این کشور تصمیم دارد روز
سه شنبه(امروز) تغییراتی را در کادر دولتی اعلام کند. به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، سخنگوی ریاست جمهوری قزاقستان به جزئیات بیشتری در مورد این تغییرات اشاره‌ای نکرد اما گفت که نخست‌وزیر جدید معرفی خواهد شد. رئیس‌جمهور قزاقستان روز یکشنبه دو مقام ارشد امنیتی را برکنار کرد.
مقامات برکنار شده معاونان رئیس‌سابق اطلاعات «کریم ماسیموف» بودند که پس از اعتراضات خشونت‌آمیز به ظن خیانت دستگیر شد. وب سایت رئیس‌جمهور از برکناری «مارات اوسیپوف» و «داولت ارگوژین» به عنوان معاونان کمیته امنیت ملی خبر داد.
از اوایل ژانویه، قزاقستان شاهد تظاهرات گسترده همراه با خشونت است که از شهرهای جانااوزن و آکتائو در اعتراض به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع آغاز شد. سپس تظاهرات به مناطق دیگر این کشور از جمله آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان گسترش یافت اما با سرعت عجیبی به کشت و کشتار کشیده شد و معترضان نیز با سرعت مسلح شدند. در پی آن رئیس‌جمهور قزاقستان، استعفای دولت را پذیرفت و وضعیت فوق‌العاده در سطح ملی اعلام کرد. معاون وزیر دفاع قزاقستان گفته وضعیت در قزاقستان باثبات و تحت کنترل است.