kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵

اخبار کوتاه اجتماعی

 
 
 آتش سوزی در غرب تهران با 4 کشته
خبرگزاری صدا وسیما- عصر دیروز انفجار کپسول پیک نیکی در خیابان شربیانی نزدیک بلوار تعاون غرب تهران موجب آتش سوزی در یک مجتمع شد.در این حادثه 4 تن کشته و 3 نفر هم مصدوم شدند.
 کشف مواد مخدر و چوب قاچاق در مازندران 
ساری-خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی مازندران گفت: ماموران پلیس ویژه مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان چالوس خودروی نیسان یدک‌کش را در محور کندوان شناسایی و در بازرسی از این خودرو،150 کیلوگرم مواد مخدر از نوع حشیش کشف شد. سردار مرتضی میرزایی همچنین از کشف
6 تن چوب جنگلی قاچاق در شهرستان‌های تنکابن و نور هم خبر داد. 
 واکسن «کووپارس» رازی در انتظار عقد قرارداد
 با وزارت بهداشت
ایسنا- سخنگوی پروژه واکسن کووپارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی گفت: تاکنون حدود ۱۰ میلیون دُز واکسن تولید کردیم و وزارت بهداشت به ما قول داده است پنج میلیون دُز را تحویل بگیرد؛ البته هنوز این اتفاق نیفتاده است. امیدواریم ظرف این هفته واکسن را تحویل بگیرند البته هنوز قراردادی با ما نبسته‌اند و پولی هم به موسسه رازی پرداخت نشده است.
 10 عامل از 19 عامل مرگ در بیماری‌های غیرواگیر مربوط به تغذیه است
وبدا- مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه 10 عامل از 19 عامل مرگ در بیماری‌های غیرواگیر مربوط به تغذیه است، گفت: آخرین مطالعه سال 1400 در گروه سنی 18 تا 65 سال نشان می‌دهد که یک سوم جمعیت فعال کشور دارای کلسترول بالا، 40 درصد آقایان و 36 درصد خانم‌ها دارای اضافه وزن و 51 درصد جمعیت تحرک بدنی کافی ندارند. وی با بیان اینکه ایرانیان 9.7 گرم در روز یعنی دو برابر مقدار توصیه شده که مصرف روزانه 5 گرم نمک است، بیشتر نمک مصرف می‌کنند، افزود: با افزایش مصرف سبزی و میوه، کاهش مصرف روغن، کاهش اسید چرب اشباع و افزایش تحرک بدنی و کنترل وزن شاهد کاهش 27 درصدی غیبت در کار، کاهش 26 درصدی هزینه‌های مراقبتی و کاهش 32 درصدی هزینه‌های ناتوانی و معلولیت ناشی از بیماری‌ها خواهیم بود.
 پیگیری برای تغییر نحوه تعیین شهریه مدارس غیردولتی و اصلاح حقوق معلمان
ایسنا- سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای سال آتی قانونی در مجلس در دست تصویب داریم که به تعیین شهریه‌ها کمک می‌کند. بر اساس قانون جدید که در دست تصویب است، قرار است سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس غیردولتی در هیچ حالتی بیشتر از ۵۰ درصد شهریه مصوب نباشد. شفافیت مهم است و اولیاء باید بدانند چقدر هزینه آموزش و پرورشی در سبد خانواده باید داشته باشند. محمودزاده افزود برای سال‌های آتی برنامه داریم حقوق معلمان متناسب با قانون کار و ساعات تدریس، همانند آموزش و پرورش ۲۴ ساعت در هفته باشد.
 کشف آثاری تاریخی از دوره سلوکی تا اواخر دوره اشکانی در بیستون
میراث آریا- سرپرست هیئت باستان‌شناسی در تپه گوهره بیستون، حاصل کاوش در این محوطه را کشف آثار و شواهد معماری نظیر دیوارهای سنگی و خشتی و سنگ‌فرشی از ۳ فاز مختلف زمانی احتمالا سلوکی، اوایل اشکانی و اواسط تا اواخر اشکانی اعلام کرد.