kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور:

62 درصد ظرفیت سدها خالی است

 


بارش‌های اخیر که در برخی مناطق کشور تبدیل به سیلاب شد، موجب افزایش یک‌درصدی ذخایر آب سدهای کشور شده است اما ۶۲ درصد این ظرفیت خالی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن 108 روز
از سال آبی، تا 18 دی ماه (سال آبی 1400-1401)
میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود 19 میلیارد و 380 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 28 درصد کاهش نشان داد.
با توجه به ظرفیت 50 میلیارد و 500 میلیون مترمکعبی مخازن سدهای کشور، پرشدگی
19 میلیارد و 380 میلیون مترمکعبی سدها نشان‌دهنده این است که در زمان حاضر 38 درصد مخازن سدها پُر و 62 درصد ظرفیت مخازن خالی است.
میزان پرشدگی سدهای کشور در حدود یک هفته پیش، 37 درصد بود و بارش‌های اخیر که در برخی مناطق کشور تبدیل به سیلاب شد، موجب افزایش یک‌درصدی ذخایر آب سدهای کشور شده است.
فیروز قاسم‌زاده؛ مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در این خصوص اظهار داشت: بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد، میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ 
18 دی ماه معادل شش میلیارد و 460 میلیون مترمکعب است که کاهشی معادل 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.
وی افزود: میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل، نیان و سفیدرود در شرایط فعلی به‌ترتیب حدود 13 درصد، 94 درصد و 23 درصد است و در استان‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی مخازن طی سال آبی جاری به‌ترتیب در حدود
45 درصد و 18 درصد است.
همچنین داریوش مختاری؛ کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی به ایسنا گفته راه رویارویی با این گلوگاه خودداری از تغییر کاربری فزاینده اراضی شهری، خودداری از توسعه بی‌رویه مسکن(!) و واگذاری انشعاب‌های اضافی آب شهری است.
وی با بیان اینکه صنایع آب‌بر از جمله نیروگاه، پتروشیمی، فولاد و سیمان در جغرافیای خشک فلات مرکزی که با کمیابی منابع آب رو‌به‌رو است، مستقر و آبخوان‌ها را خالی می‌کنند، افزود: باید تدابیری لحاظ شود تا صنایع آب‌بر با صنایع کوچک و بومی جایگزین شوند(!) تنها در این شرایط است که می‌توان منابع آبی کشور را نجات داد.
گفتنی است، نسخه برخی افراد برای رفع کم‌آبی تعطیل کردن کشاورزی و صنایع بزرگ است که به بیکاری گسترده، وابستگی کشور و فقر می‌انجامد حال آنکه در چند روز گذشته در 21 استان کشور بارندگی نزدیک یا بیش از متوسط سالانه رخ داده ‌اما به دلیل کمبود سد، میزان زیادی از این بارش‌ها هدر رفته است که مخالفان سد‌سازی باید پاسخگو باشند. ضمن اینکه به جای تعطیلی صنایع بزرگ و کشاورزی می‌توان از آب دریا استفاده کرد.