kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
با ادامه روند نزولی شاخص کل

زیان سهامداران بورس باز هم بیشتر شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند نزولی خود دیروز هم بیش از 4 هزار واحد کاهش یافت و زیان سهامداران خرد را بیش از گذشته افزایش داد.

 

بورس اوراق بهادار تهران که از مرداد پارسال روند کاهشی به خود گرفته و روزبه‌روز زیان سهامداران را بیش از گذشته افزایش داده است طی چند روز اخیر هم تحت تأثیر شایعاتی مبنی بر نزدیک شدن به توافق هسته‌ای و چشم‌انداز کاهش نرخ دلار، مجددا رو به نزول بوده است‌. برهمین اساس دیروز هم شاخص کل بورس با کاهش 4180 واحد به رقم یک میلیون و 332 هزار و 640 واحد
رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 1099 واحدی به رقم 352 هزار و 103 واحد رسید. ارزش بازار به 5 میلیون و 341 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات فرابورس هم بیش از 1100 میلیارد تومان بود، با این حساب ارزش معاملات دو بازار بیش از 4 هزار میلیارد تومان شد. البته دیروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که حکایت از کاهش داشت اما ریزش همه شاخص‌ها زیر نیم درصد بود.
در عین حال نمادهای ایران خودرو و بانک ملت بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی پارس، ملی مس، هلدینگ خلیج فارس، صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را
داشتند.
همچنین نمادهای پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول، صنعتی مینو، هلدینگ گردشگری میراث، نیروی برق دماوند، پتروشیمی تخت جمشید و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.
به گزارش فارس، با توجه به نزدیک شدن به پایان سال باید هرچه سریع‌تر کارگروهی که پیگیر مسائل سهام عدالت است، با مصوبه شورای عالی بورس تشکیل شود‌. این کارگروه وظیفه پیگیری سهام عدالت از جمله دریافت سود سهامداران از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تجمیع آن و واریز به حساب 49 میلیون سهامدار عدالت را به عهده دارد که البته هنوز این کارگروه تشکیل نشده است اما امید می‌رود با تشکیل سریع‌تر آن سود سهام عدالت امسال مانند سال گذشته دو تکه نشود و سود سهامداران که اغلب به دهک‌های کم‌درآمد و پایین جامعه تعلق دارد، به‌طور کامل از شرکت‌ها وصول و در اسرع وقت واریز شود.
گفتنی است بازار سرمایه به یک بازار مردمی با مشارکت 70 درصد جمعیت کشور تبدیل شده و باید قوانین بازار متناسب با حضور مردم تغییر کند و فقط حقوقی‌ها نیستند که بازیگر بازار سرمایه هستند. در این زمینه باید کانون سهامداران حقیقی، فعال شود و منافع سهامداران خرد و پراکنده، اما مؤثر در بازار سرمایه را پیگیری نماید.