kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

خبرگزاری اصلاح‌طلب: آمریکا در مذاکرات صداقت دارد!(خبر ویژه)

خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا از قول یک مقام امنیتی سابق آمریکا نوشت: تیم قبلی مذاکره‌کننده ایران، با تجربه‌تر از تیم فعلی بود(!)

در حالی که کشور ظرف چند سال اخیر، با مشکلات ناشی از تدوین پراشتباه و اجرای پر اشتباه‌تر آن در دولت سابق دست و پنجه نرم می‌کند، خبرگزاری ایلنا با فرانک هیپل (دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید) گفت‌و‌گو کرد و از قول وی نوشت: تیم مذاکره‌کننده جدید ایران، امتیازات تیم قبلی در زمینه تجربه مذاکره برجام و برقراری روابط با برخی از مذاکره‌کنندگان دیگر کشورها را ندارد.
این مقام امنیتی سابق آمریکا همچنین گفته است: من می‌دانم که دولت ترامپ با خارج کردن آمریکا از برجام آسیب بزرگی به ایران و همچنین به ایالات متحده وارد کرد، اما با توجه به شرایط ضعیف سیاست داخلی آمریکا، فکر نمی‌کنم که انتظار ایران از آمریکا برای جبران خسارت واقع‌بینانه باشد(!) من فکر می‌کنم که ایران باید روی منافع فوری و عظیمی که می‌تواند با لغو تحریم‌های خاص آمریکا مانند آزادی دارایی‌های ایران در خارج از کشور به دست آورد، تمرکز کند.
هیپل اضافه کرد: مبنای روشنی برای روند گام به گام برای بازگشت ایالات متحده و ایران به پایبندی به تعهدات خود در چارچوب برجام وجود دارد. من احساس می‌کنم که زمان برای پیشرفت در حال اتمام است. تداوم انباشت اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد از سوی ایران، ظرفیت غنی‌‌سازی بیشتر و محدودیت‌های آن در دسترسی و اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کسانی را تقویت می‌کند که استدلال می‌کنند ایران تصمیم به دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته است. من فکر می‌کنم که مذاکره‌کنندگان ایرانی، مذاکره‌کنندگان آمریکایی را صادق می‌دانند(!) با درک بهتر از موقعیت‌های یکدیگر، آنها می‌توانند با هم ایده‌هایی را برای بهبود وضعیت بررسی کنند.
وی گفت: دولت بایدن صمیمانه می‌خواهد به تعهدات خود بازگردد. اما دو گروه مذاکره‌کننده باید با یکدیگر کار کنند تا بر این شک و تردید در پایتخت‌های خود غلبه کنند. فرانک هیپل افزود: نگرانم که مسیر کنونی به یک جنگ جدید در خاورمیانه منجر شود. من فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده که مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا مستقیماً با یکدیگر گفت‌وگو کنند. کتاب معروفی برای مذاکره‌کنندگان به نام «رسیدن به توافق » پیشنهاد می‌کند که دو طرف در چنین مذاکره‌ای باید موقعیتی را در نظر بگیرند که در واقع در یک طرف میز هستند که مشکل در طرف دیگر است و آنها با هم در مورد چگونگی حل مشکل  فکر کنند.
وی گفت: من می‌دانم که عدم اجازه ایران به آژانس برای بازرسی، برای فشار بر طرف‌های برجام است، اما فکر می‌کنم این اشتباه است. تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ و ۶۰ درصد و انباشت ذخایر اورانیوم غنی شده فراتر از محدودیت‌های برجام، فشار زیادی را وارد می‌کند.
یادآور می‌شود عدم توازن تعهدات طرفین، ناهمزمانی انجام تعهدات، واگذاری امتیازات نقد آنی در برابر وعده‌های نسیه غرب، برگشت‌ناپذیری یا دیر برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده از سوی ایران در برابر برگشت‌پذیری فوری تعهدات غرب، تعبیه مکانیسم ماشه به نفع آمریکا، عدم پیش‌بینی مکانیسم موثر شکایت و تادیه خسارت در صورت عهد شکنی طرف غربی، و...، از منافذ بزرگ برجام به نفع آمریکا و غرب است و احتمالا به همین دلیل هم هست که فرانک هیپل ادعا می‌کند تیم مذاکره‌کننده قبلی ایران با تجربه‌تر بودند!