kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

عربستان: کشتی توقیف‌شده توسط انصارالله حامل کمک‌های بشردوستانه بود!

با وجود انتشار تصاویر واضح و متعدد مربوط به کشتی توقیف شده اماراتی که مملو از سلاح و تجهیزات جنگی است، آل‌سعود مدعی شده این کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن بود!

 

سرویس خارجی-

روز دوشنبه گذشته بود که مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) اعلام کرد گزارش‌هایی از حمله به یک کشتی در نزدیکی بندر «رأس عیسی» در دریای سرخ یمن دریافت کرده و به تفنگداران دریایی توصیه کرده که در محل حادثه نهایت احتیاط را پیشه کنند. پس از این اعلام، وبگاه «دریاد گلوبال» اعلام کرد که کشتی مورد حمله در حدود ۲۳ مایل دریایی غرب پایانه نفتی «رأس عیسی» در دریای سرخ بوده است؛ اما هویت مالکان کشتی فوق مشخص نیست و تحقیقات درباره این حادثه در جریان است. پس از آن شبکه سعودی «العربیه» وارد میدان شد و طی گزارش اعلام کرد «جنبش انصارالله یمن یک کشتی باری با پرچم امارات را در امتداد شهر الحدیده توقیف کرده است.» سعودی‌ها ادعا کردند که کشتی فوق حامل تجهیزات پزشکی برای یک بیمارستان سعودی در جزیره «سقطری» در خاک یمن بوده است! «کمک بشر دوستانه رژیم آل‌سعود برای مردم یمن» آن‌قدر مضحک بود که بلافاصله پس از انتشار این ادعا، بسیاری از کارشناسان حدس زدند، این کشتی حامل هر چیزی بوده الا کمک‌های بشر دوستانه. ساعاتی نگذشته بود که انقلابیون یمن دوربین به دست تصاویر داخل کشتی را منتشر کردند. کشتی مملو از تسلیحات جنگی و خودروهای زرهی بود که به طور کامل به دست انقلابیون یمن افتاده بود.
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد نیروهای یمن، یک کشتی باری نظامی اماراتی حامل تجهیزات نظامی که در حال انجام اقداماتی خصمانه‌ای بود، توقیف کردند. در ادامه صنعا روز شنبه تصاویری از سفرهای کشتی باری نظامی اماراتی «روابی» که در حال حمل خودروهای نظامی زرهی و انواع تسلیحات است را منتشر کرد.
اما با این وجود ائتلاف سعودی که ضربه سختی در این عملیات دریایی متحمل شده بیکار ننشسته و برای کاهش پیامدهای این شکست همچنان مدعی است که این کشتی نظامی نبوده است. مثلا، «ترکی المالکی» با اشاره به توقیف کشتی «روابی» که حامل پرچم امارات! بوده مدعی شده که حوثی‌ها برای حمله و ربودن این کشتی طرح‌ریزی کرده بودنداو گفته کشتی «روابی» حامل کمک‌هایی بشردوستانه برای آسیب‌دیدگان از توفان در جزیره «سقطری» بود.! این اظهارات مضحک در حالی است که دولت سعودی با استفاده از تمام روش‌ها در حال کشتار مردم یمن است و ادعای ارسال کمک‌های بشر دوستانه از سوی سعودی‌ها بیشتر شبیه به «جوک» است.
عملیات موشکی انصارالله
انقلابیون یمن در ادامه حملات خود به مزدوران ائتلاف سعودی این بار نشست سران این ائتلاف را در جنوب یمن هدف قرار‌دادند. منابع نظامی یمن از کشته شدن ده‌ها نفر از مزدوران وابسته به امارات در استان شبوه یمن خبر دادند. این منابع به پایگاه خبری «الخبر الیمنی» گفتند که نیروهای صنعا روز شنبه یک محل تجمع بزرگ وابسته به نیروهای وابسته به امارات را در اطراف بیجان، با یک موشک بالستیک هدف قرار‌دادند. به گفته این منابع، در جریان این حمله، «مجدی الردفانی» سرکرده لشکر سوم گروه موسوم به «العمالقه» و شماری از همراهان وی کشته شدند. این منابع با بیان اینکه، در پی این حمله، ده‌ها نفر دیگر از عناصر لشکر [سوم] کشته و زخمی شدند، ادعا کردند که این حمله، توسط نیروهای دولتی یمن صورت گرفته است.
لشکر سوم، یکی از بزرگترین لشکرهای وابسته به امارات است. الخبر الیمنی خبر داد که طی چند روز گذشته، بیش از نیمی از نیروهای لشکر، کشته و زخمی شده‌اند. در همین ارتباط، یک منبع آگاه نظامی یمن، پیش از این، از کشته شدن «سمیح جراده الصبیحی» فرمانده تیپ دو العمالق طی یک عملیات تک‌تیراندازی نیروهای مسلح یمن در شبوه خبر داد. سمیح الصبیحی از مهم‌ترین فرماندهان میدانی سلفی بود که مرگش خسارت بزرگی برای امارات محسوب می‌شود. این در حالی بود که مزدوران وابسته به امارات، در حال آماده شدن برای حمله به شهرستان «بیحان» در شبوه بودند اما خبر کشته شدن الصبیحی ضربه بزرگی به آنها وارد کرد.
رسانه‌های نزدیک به ائتلاف سعودی نیز کشته شدن الصبیحی را تایید و اعلام کردند که وی در جبهه عسیلان و در نبرد با نیروهای مسلح یمن کشته شد و نیروهای العمالقه در تلاش برای پیشروی به سوی بیحان و تصرف آن هستند. چندی پیش منابع نظامی یمنی از تلاش عربستان و امارات برای تحویل استان شبوه یمن به عناصر تروریستی القاعده خبر دادند. اغلب شبه نظامیان حاضر در این گروه، از جریان‌های سلفی- تکفیری هستند.