kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

بزک‌­کنندگان برجام با چه رویی از کم لطفی به منافع ملی سخن می­‌گویند؟!

روزنامه شرق در شماره دیروز خود گفت‌وگویی را با شخصی که با عنوان «دیپلمات سابق» معرفی شده منتشر کرد.

 

سرویس سیاسی-

در بخش مقدمه یا اشاره این مصاحبه آمده است: «برخی که عمدتا از مخالفان تیم قبلی هستند، حتی در مسائلی که مواضع دو تیم شبیه هم است، به جای انتقادات پیشین به حمایت مطلق روی آورده‌اند و البته برخی که بخش درخور‌توجهی از آنان، حامیان رویکرد تیم سابق بوده‌اند، نیز به‌ویژه با ارجاع به فضای سنگین علیه تیم دولت گذشته[!!]، الان را زمان مناسب انتقاد از تیم مذاکره‌کننده نمی‌دانند و طالب و پیگیر حمایت کامل از این تیم هستند.»
در ادامه این مطلب مصاحبه شونده در پاسخ به شرق گفته است: «از نظر من موفقیت در برداشتن تحریم‌ها و برداشته ‌شدن انواع فشارهای مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از این تحریم‌هاست. با چنین فرضی و چنین تعریفی از موفقیت و در صورت تمرکز تیم مذاکره‌کننده بر کسب این موفقیت، می‌توان گفت که این تیم مذاکره‌کننده مستحق حمایت همه مردم و همه جناح‌های سیاسی است؛ هرچند انتقاد از نحوه کار و طرز عمل مغایرتی با حمایت ندارد. به عبارت دیگر، حمایت نمی‌تواند مطلق و برکنار از هرگونه قیدوشرطی باشد.»
وی سپس افزوده: «خوشبختانه جناح اصولگرا در حال حمایت بی‌قیدوشرط[!!] از تیم مذاکره‌کننده است و این البته خیلی خوب است و سیاست یک‌بام‌ و دو هوای آنها در گذشته و حال هم طبعا لازم است که نادیده و نشنیده گرفته شود. جریانات سیاسی مقابل نیز که توسط گروه‌ها و احزاب نمایندگی می‌شوند و صدایشان در رسانه‌های نوشتاری منعکس می‌شود، تا آنجا که دیده‌ام به طور کامل و عمدتا در چارچوب معیاری که عرض کردم، مشغول حمایت از تیم مذاکره‌کننده هستند[!!]»
مصاحبه شونده در بیان حرف‌های تکراری و نخ نما شده اصلاح‌طلبان که سال‌های متمادی است از آن برای فرافکنی و فرار از پاسخگویی استفاده می‌کنند، گفته: «طبعا این مقایسه به طور طبیعی و حتی ناخودآگاه شکل می‌گیرد و‌گریزی هم از آن نیست؛ خاصه آنکه زمان زیادی نیز نگذشته است و همه‌چیز‌تر و تازه در ذهن همگان هست. از سوی دیگر متأسفانه عده‌ای خود را در این کشور صاحب اختیار کامل می‌دانند و به اصل و اصولی نیز مقید نیستند و پاسخ‌گو به کسی یا مرجعی نیز قرار نیست باشند. این عده در گذشته و در جریان مذاکرات قبلی بسیار کم‌لطفی کردند و عنایتی به منافع ملی و امنیت ملی نداشتند و حتی توجه نداشتند که تیم‌های مذاکره‌کننده در آن دو دوره نمایندگان نظام بودند و در حال گفت‌وگو با طرف‌های خارجی.»
برجام با «دستاورد تقریبا هیچ» مگر دستپخت شما نبود؟
در‌باره آنچه در روزنامه شرق آمده باید گفت که اولا طیف موسوم به اصلاح‌طلب مهارت خاصی در مظلوم‌نمایی دارد و همین طور در این نکته که ضمن آنکه رسانه‌های این طیف خود پیشرو در ترور شخصیت هستند اما در مقابل حتی هر نقدی را علیه جریان خود و همفکران جریان خود را حمله وانمایی کنند.
نکته دوم این است که این طیف برساخته‌های ذهنی خویش را به عنوان رویکرد دیگران جا می‌زند و یکی از این برساخته‌ها عنوان کردن «حمایت مطلق» جریان اصولگرا از تیم فعلی کشورمان است. برای نمونه باید یادآور شد که در همین روزنامه کیهان مطلبی به صورت نکته و با قلم مدیرمسئول کیهان با مضمون انتقادی از تیم مذاکره‌کننده فعلی منتشر شد.
نکته سوم که نکته بسیار مهمی است و روزنامه‌های اصلاح‌طلب با نادیده گرفتن آن به فریب دادن مخاطبان می‌پردازند این است که رویکرد، نگاه و باور تیم مذاکره‌کننده موضوعی بسیار مهم و تعیین‌کننده است. ممکن است دو گروه با رویکردها و نگاه‌ها و باورهای متفاوت یک عمل را آغاز کنند اما در ادامه نتیجه‌ای که حاصل می‌شود به احتمال بسیار متفاوت خواهد بود. برای نمونه تیمی که به غربی‌ها اعتماد بسیار دارد با تیمی که بنای فکری خود را بر عدم اعتماد به حرف و سخن کسانی گذاشته که سابقه بدعهدی دارند آیا یکسان است؟!
به طور قطع وقتی دلسوزان منافع ملی در تیم مذاکره‌کننده یک اعتماد بی‌جا نسبت به دشمنان می‌بینند نگران می‌شوند و به نقد این رویکرد می‌پردازند.
نکته چهارم این است که نتایجی که توافق تیم مذاکره‌کننده قبلی برای کشور حاصل شد (دستاورد تقریبا هیچ به علاوه تعطیلی صنعت هسته‌ای) به وضوح نشان داد که نگرانی منتقدان تیم مذاکره‌کننده قبلی بیراه نبوده است.
نکته پنجم طیف موسوم به اصلاح‌طلب در 8سال دولت قبل بدون توجه به انتقادها هر طور خواستند رفتار کردند. خطوط قرمزی که برای مذاکرات توسط مجلس، شورای امنیت ملی و رهبرانقلاب تعیین شده بود را مراعات نکردند و حالا هم به جای پاسخگویی به مظلوم‌نمایی می‌پردازند و جالب آنکه می‌گویند «عده‌ای خود را در این کشور صاحب اختیار کامل می‌دانند و به اصل و اصولی نیز مقید نیستند و پاسخ‌گو به کسی یا مرجعی نیز قرار نیست باشند.»
نکته ششم این است که باید به روزنامه‌های اصلاح‌طلب به خصوص شرق یادآوری کرد که کم لطفی نسبت به منافع ملی را کسانی داشتند که بدون در نظر گرفتن منافع این ملت مظلوم به «بزک کردن برجام» پرداختند. بزک کردن برجامی که دستاورد تقریبا هیچ برای ملت ایران داشت. بزک کردن یعنی بیان اغراق‌آمیز، یعنی چیزی را بیشتر و بالاتر از آن چیزی که هست بیان کردن. حالا این جماعت دیگران را به کم لطفی به منافع ملی متهم می‌کنند!
در سیاست خارجی اشتباه کردیم که به اروپا اعتماد کردیم
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی به نقل از یک فعال سیاسی نوشت: «اگر ما بر اساس سیاست نه شرقی نه غربی و استقلال آزادی جمهوری اسلامی گام برمی‌داریم در سیاست خارجه هم باید مراقب وابستگی چه به غرب و چه به شرق باشیم. نمی‌شود روس‌ها وکیل‌المله ما در مذاکرات آمریکا شوند و در پشت درهای بسته تصمیماتی بگیرند که ممکن است منافع ملی ما را به خطر‌اندازد. گرچه مسئولین ما هشیار هستند و قاعدتا تجربه تاریخی که وجود دارد این است که روس‌ها منافع خود را در نظر می‌گیرند همان طور که چینی‌ها منافع خود را در نظر می‌گیرند و انگلیس و آمریکا هم همین طور. هیچ کدام از این‌ها به دنبال حفظ منافع ایران نیستند منتها فرقش با دوره جنگ جهانی دوم و پل پیروزی که ایران برای متفقین شد این است که ایران اکنون قدرتمند است و بر اساس قدرتی که دارد می‌تواند مانورهای سیاسی بزرگی را در صحنه بین‌المللی داشته باشد و نباید سکان دیپلماسی را دست کسانی دهیم که دنبال منافع خود هستند نه منافع ایران.»
در ادامه مطلب آمده است: «در صحنه سیاست خارجه دو اشتباه بزرگ کردیم و هر دو این اشتباهات الان دارد ما را تحت تاثیر آینده قرار می‌دهد. یک اینکه فکر می‌کردیم با سیاست‌های نزدیک شدن به اروپا می‌توانیم اروپا و آمریکا را در مقابل هم قرار دهیم و از تخاصم این دو برای منافع ملی‌مان استفاده کنیم همان زمان هم گفتم اروپا شریک دزد و رفیق قافله است. در ۵+۱ هم دیدیم دقیقا همین گونه شد. نکته بعد اینکه چین و روسیه هر دو رقیب هم در ایران هستند و این‌ها حاضر نیستند که منافع خود را در ایران از دست بدهند. در این رقابت سعی می‌کنند کسانی که با آنها هماهنگ‌تر هستند را در قدرت نگه دارند و این یعنی مداخله در سیاست داخلی ما که باید از آن پرهیز شود و این خطر بزرگی است. هر دو این قدرت‌ها هم مخالف حضور آمریکا در ایران و منطقه هستند به لحاظ اینکه احساس می‌کنند این منطقه باید حیاط خلوت آنها باشد. عقیده دارم موافقت نامه‌های استراتژیک با دولت‌های بزرگ باید مشروط باشد.»
مدعیان اصلاحات طی سال‌های گذشته به نه تنها به اروپا اعتماد کردند بلکه به آمریکا هم خوش بین بودند. همین اعتماد و خوش بینی غیرمعقولانه 8 سال کدیریت کشور را معطلب برجام کرد. آنها حالا می‌گویند چین و روسیه هم مثل اروپا غیرقابل اعتماد هستند و دلیلشان حمایت این دو کشور از ایران در مذاکرات وین است. نکته اصلی ان است که طرفی که زیر برجام زد آمریکا بود و طرف‌هایی هم که حامی و هوادار آمریکا بودند کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه بودند.
اگر راه پدرم ادامه پیدا می­‌کرد...!
فائزه‌هاشمی که به تازگی با اظهاراتش پیرامون سطح رفاه خاندان‌هاشمی و حضور پدرش در کیش در اغلب
ایام نوروز به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده بود، این بار با روزنامه آرمان که به رسانه خاندان‌هاشمی شهرت دارد گفت‌وگو کرده و حاشیه ‌سازی‌های جدیدی را رقم زده است.
دختر آیت‌الله‌هاشمی علت عدم ازدواج دختران را علاوه‌بر شرایط اقتصادی، قوانین نابرابری دانسته که مردی بالای سر آنها بیاید و بخواهد برایشان تصمیم بگیرد که چه کنند و چه نکنند!
آبان ماه 98 هم فائزه در اظهاراتی عجیب به بحث چند همسری زنان پرداخته و گفته بود: «اصلا من یک سؤال دارم؛ اگر چند همسری لازم و ضروری است و بر خلاف فطرت و طبیعت نیست، چرا مرد‌ها حاضر نیستند چندهمسری زنان را تحمل کنند؟»
وی همچنین در گفت‌وگو با این روزنامه مدعی شده است: «مملکت با شعار پیش نمی‌رود. اینکه شعار بدهیم و در عمـل عکس آن شعار اجرا شود، اشتبــاه است و نمی‌توان کشور را با دوگانگی شعار و عمل اداره کرد. روال کار بابا خلاف این رویه بود یعنی بابا خیلی حرف نمی‌زد و تبلیغات نداشت اما عمل می‌کرد. ایشان ریل درستی گذاشته بود و آقای خاتمی هم کمابیش همان مسیر را ادامه دارد. اگر همان مسیر ادامه پیدا کرده بود، امروز می‌توانستیم کشوری توسعه یافته باشیم.‌»
چنین ادعایی در حالی است که یهترین قضاوت و نزدیک ترین تجربه درباره این ادعاها هشت سال دولت روحانی است که با حمایت‌هاشمی و خاتمی و بکارگیری نیروهایی نظیر زنگنه، آخوندی و.... کاری با کشور کردند که حل برخی معضلات آن حداقل پنج سال زمان می‌برد و مردم آرزوی برگشت به شرایط سال 92 را دارند.