kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۰۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا:

پیش‌بینی می‌شود در چند هفته آینده شاهد پیک کرونا با اُمیکرون باشیم

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به پیش‌بینی وقوع پیک کرونا با اُمیکرون در کشور طی چند هفته آینده گفت: توصیه تمامی اعضای کمیته علمی این است که حتما تزریق دُز سوم انجام شود.

به گزارش وبدا، حمید رضا جماعتی دیروز در حاشیه پنجاه و ششمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: این جلسه کمیته علمی با محوریت تقویت واکسیناسیون و تست‌های تشخیصی برگزار و آخرین اطلاعات و وضعیت شیوع اُمیکرون در جهان و ایران بررسی شد. باتوجه به شیوع این سویه جدید در اکثر کشورهای جهان و همسایه ایران از جمله بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که در چند هفته آینده شاهد پیک کرونا با اُمیکرون در کشور باشیم. جماعتی افزود: انجام واکسیناسیون در افراد 12 تا 18 سال در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت و بحث بر این بود که این افراد دُز سوم را تزریق کنند چراکه شیوع اُمیکرون در افراد جوانتر، بیشتر است و بنابراین واکسیناسیون این گروه سنی، اهمیت بسیار زیادی دارد، تا کنون حدود 10 میلیون نفر دُز سوم را تزریق کرده‌اند و نیاز است 40 تا 50 میلیون نفر دیگر، نوبت سوم را تزریق کنند. وی یادآور شد: همچنین در این جلسه بر لزوم واکسیناسیون گروه سنی 5 تا 11 سال نیز تاکید شد. در جلسه کمیته علمی، لزوم واکسیناسیون این گروه سنی به چند دلیل مورد تاکید قرار گرفت؛ یکی اینکه تمام دنیا واکسیناسیون این گروه سنی را انجام داده یا در حال انجام هستند و بر اساس مطالعات انجام شده، کارایی واکسیناسیون در این گروه سنی به اثبات رسیده و عوارض بسیار کمی هم داشته است.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: باتوجه به اینکه حدود 10 درصد از جامعه ما در سن 5 تا 11 سال قرار دارند، واکسیناسیون این گروه سنی می‌تواند از بروز پیک بیماری و چرخش ویروس در جامعه پیشگیری کند. همچنین باتوجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح شده، انجام واکسیناسیون یکی از الزامات و ضروریات است. اگر مدارس بازگشایی شوند و این گروه سنی، واکسینه نباشند و همچنین باتوجه به اینکه اُمیکرون در گروه‌های سنی پایین تر، بیشتر دیده شده بنابراین می‌تواند باعث شیوع کرونا شود. جماعتی خاطرنشان کرد: مطالعات در برخی کشورها نشان داده که در کودکان حدود 30 درصد بر اثر اُمیکرون گرفتار شده و یک سوم از آنها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند لذا اگر مدارس بازگشایی شوند و دانش‌آموزان واکسینه نشوند، در صورتی که نیاز به آی سی یو داشته باشند، می‌تواند منجر به بحران شود، بنابراین ضرورت واکسیناسیون گروه سنی 5 تا 11 سال، بازهم مورد تاکید کمیته علمی کشوری کرونا قرار گرفت.
بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها
به تعویق بیفتد
وی بیان داشت: باتوجه به اینکه اُمیکرون در کشور در حال شیوع است و در دو سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک می‌رسد، کمیته علمی کشوری کرونا تاکید دارد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و بازگشایی انجام نشود تا مشخص شود که وضعیت کشور چگونه است. پیش‌بینی‌های متخصصین آمار و اپیدمیولوژی و کمیته علمی این است که در دو سه هفته آینده با پیک اُمیکرون در کشور رو‌به‌رو می‌شویم بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، معقول و منطقی نیست.
27 درصد از کل تست‌های هفته گذشته اُمیکرون بود
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بر اساس گزارش‌ها و آزمایش‌های انجام شده تا کنون حدود 500 بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده و 27 درصد از کل تست‌های انجام شده و ویروس‌های بررسی شده در هفته گذشته، اُمیکرون بوده و این نشان می‌دهد که در چند هفته آینده می‌تواند به پیک برسد.
لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا
در افراد در معرض خطر
جماعتی یادآور شد: یکی از مواردی که کمیته علمی تاکید ویژه‌ای بر آن دارد، لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا در افراد در معرض خطر است چون تعدادی از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شده و به عنوان اُمیکرون در نظر گرفته شده و حتی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، مبتلا به آنفلوآنزا بوده‌اند بنابراین لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز مورد تاکید قرار گرفت.