kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
شیلی

خشکسالی بی‌سابقه

خشکسالی بی‌سابقه در یک هزار سال اخیر، شیلی را فراگرفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، در سال‌های اخیر مشکل بارش کم باران سبب بروز خشکسالی گسترده در کشور شیلی شده است. دولت شیلی هشدار داده است که امکان دارد مشکل کمبود جدی آب، به معضلی دائمی در این کشور تبدیل شود.
مناطق گسترده‌ای در آمریکای جنوبی در چنگال خشکسالی 30 ساله گرفتار شده‌اند. در نیمه جنوبی این قاره که شامل کشور‌های شیلی، آرژانتین، برزیل و اروگوئه است دمای هوا در سه ماه گذشته، به 40 درجه سانتیگراد رسیده و ثابت باقی مانده است. این درحالی است که سطح آب رودخانه پارانا، دومین رود طولانی آمریکای جنوبی پس از آمازون، ​ به پایین‌ترین سطح در 77 سال گذشته رسیده است.
دانشمندان می‌گویند خشکسالی گسترده در این منطقه، بدترین خشکسالی در یک هزار سال اخیر در این قاره است. این خشکسالی به تالاب‌ها، زیست بوم‌ها و حیات وحش بسیار آسیب رسانده و حیات نیروگاه‌های آبی-برقی را با مشکلات جدی مواجه کرده است. این درحالی است که زمانی رشته کوه‌های آند واقع در نزدیک سانتیاگو، ​پایتخت شیلی، پوشیده از برف بود. اما امروزه دیگر از آن کوه‌های پوشیده از برف خبری نیست. خشکسالی و کمبود آب در برخی از مناطق شیلی به صورت مشکلی کاملا فراگیر مشهود است.