kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
رئیس ‌اتحادیه پوشاک:

دلیل گرانی پوشاک افزایش قیمت مواد اولیه است

رئیس ‌اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: دلیل افزایش قیمت پوشاک مربوط به قیمت مواد اولیه است و تولیدکنندگان هر سه ماه و اخیراً هر روز پارچه را با قیمت متفاوت خریداری می‌کنند.

ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از مشکلات صنعت پوشاک را تامین مواد اولیه عنوان کرد و افزود: درباره پارچه‌های تخت که در انواع لباس‌های پارچه‌ای از آن استفاده می‌شود، با وجود تحولات و به روزرسانی در صنعت نساجی،
۱۰۰ درصد نیاز کشور در داخل تامین نمی‌شود. اما در مورد پارچه‌های گردباف نیازی به واردات نیست. البته بخش عمده‌ای از پنبه وارد می‌شود.
او ادامه داد: همچنان در بازار با کمبود پارچه گردباف مواجه هستیم که به معنی ناتوانی در تامین نیست بلکه علت آن افزایش قیمت است. کارخانجات نساجی علت این افزایش قیمت را گران شدن پنبه و سایر هزینه‌های تکوین پنبه تا ریسندگی عنوان کرده‌اند. رئیس ‌اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه نباید شاهد افزایش قیمت مداوم در مواد اولیه داخلی باشیم، تصریح کرد: در مورد پارچه‌های تخت وزارت صمت باید برای مدت محدودی بدون قید و شرط ورود پارچه، پنبه و نخ را از انحصار خارج کند تا هر کسی بتواند با ارز آزاد آن را وارد کند. چرا که صنعت پوشاک نسبت به نساجی ارجحیت دارد و مستقل از آن است.
شیرازی با بیان اینکه دلیل افزایش قیمت پوشاک در حال حاضر نیز مربوط به قیمت مواد اولیه است، اظهار کرد: تولیدکنندگان پوشاک هر سه ماه و اخیراً هر روز پارچه را با قیمت متفاوت می‌خرند. بنابراین لازم است بر این بازار نظارت شود تا تولید‌کننده در قیمت مواد اولیه ثبات داشته باشد.
وی افزود: از طرف دیگر کشش بازار هم باید در نظر گرفته شود. در حال حاضر مصرف‌کننده دیگر تحمل گرانی را ندارد و بازار با رکود مواجه می‌شود. ادامه این وضعیت هم به ضرر مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده است که کالاها روی دستشان می‌ماند و تبدیل به کالای استوک می‌شود و علت پدیده دست‌فروشی و بساط‌گستری در خیابان‌های تهران هم همین شرایط است.
رئیس ‌اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: در صنایع دیگر مد و فصل اهمیت ندارد و طی سال‌های بعد با تورم، قیمت آنها افزایش هم می‌یابد اما در حوزه پوشاک به دلیل تابعیت از فصل و مد، اگر کالا فروخته نشود به بساطی‌ها سرریز می‌شود. همین شرایط باعث شده در یک سال گذشته تولیدکنندگان در همان ابتدای فصل فروش فوق‌العاده بگذرند و کالا را با قیمت تمام شده ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از قیمت واقعی فروش، ارائه کنند.
شیرازی با بیان اینکه اشتغال بخش پوشاک خیلی بیش‌تر از نساجی است، گفت: در حوزه نخ و پنبه انحصار وجود دارد که باید برطرف شود. همچنین موانع تولید پوشاک باید شناسایی و بسته‌های حمایتی از جمله معافیت مالیاتی موقت تعریف شود.