kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
امیرعبداللهیان:

همزیستی ادیان توحیدی در ایران بیانگر فرهنگ شمول‌گرای ایرانی است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همزیستی نمونه ادیان توحیدی در طول تاریخ در جغرافیای ایران به عنوان نمونه و مدلی منحصر بفرد از فرهنگ شمول‌گرای ایرانی و مقوم‌بخشی از هویت مردمان ایران است.
 
 
 
 
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز (شنبه) با رهبران ادیان و مذاهب توحیدی و نیز نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، وزیر امور خارجه ضمن تبریک سال نو میلادی، از همزیستی نمونه ادیان توحیدی در طول تاریخ در جغرافیای ایران به عنوان نمونه و مدلی منحصربه‌فرد از فرهنگ شمول‌گرای ایرانی و مقوم‌بخشی از هویت مردمان این مرز و بوم نام برد.
امیرعبداللهیان با اشاره به قوانین و مقررات آمره در جمهوری اسلامی ایران در حمایت و صیانت از ادیان الهی و کرامت و حقوق پیروان آنان، بر ظرفیت عظیم اقلیت‌های دینی در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.
وزیر امور خارجه تسهیل ترددهای ایرانیان خارج از کشور به میهن خود را جزو اولویت‌های دولت سیزدهم و وزارت امور خارجه برشمرده و در این رابطه بر تعاملات روان کلیه هم‌میهنان خارج از ایران با سرزمین مادری خود، فارغ از کیش و آیین آن‌ها، تاکید کرد.
امیر عبداللهیان، تعامل با رهبران دینی و نمایندگان اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی را جزو برنامه‌های وزارت امور خارجه خوانده و از نمایندگان ادیان مختلف درخواست کرد در انجام وظایف و ماموریت‌های وزارت امور خارجه در پاسداشت منافع ایران و مردم بزرگ آن، دستگاه دیپلماسی را یاری نمایند.
در این دیدار، رهبران دینی حاضر در جلسه و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قدردانی از ابتکار وزارت امور خارجه در برگزاری این نشست مشترک، این اقدام را نویدبخش رویکرد تعاملی دولت سیزدهم دانستند.
رهبران دینی حاضر در این جلسه، با تاکید بر هویت ایرانی پیروان تمامی ادیان توحیدی در کشور، عشق به میهن و منافع ملی و تاریخ و فرهنگ را عامل مشترک همه ایرانیان دانستند.
نمایندگان اقلیت‌های عضو مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با حمایت همه‌جانبه از رویکرد تعاملی دولت در ابعاد مختلف، از سیاست‌های مدبرانه و عزت‌مدارانه دولت در مذاکرات وین تقدیر و اعلام حمایت کردند.
دیدار معاون رئیس‌جمهور ترکمنستان
 با امیرعبداللهیان
سردار بردی محمداف، معاون رئیس‌جمهور ترکمنستان و نماینده ویژه قربانقلی بردی محمداف و هیئت همراه عصر روز شنبه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.
رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان نیز سردار بردی محمداف را در این سفر همراهی می‌کند. قرار است قربانقلی بردی محمداف بزودی به تهران سفر کند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در آذر ماه سال جاری به منظور شرکت در نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو به عشق‌آباد سفر و با همتای ترکمنستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در تماس تلفنی ۲۲ آذر ماه سال جاری رشید مردوف همتای ترکمنستانی نسبت به انجام سفر رئیس‌ جمهور ترکمنستان در سال آینده میلادی به ایران ابراز امیدواری کرد.