kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
یک کارشناس امور مالیاتی:

هنر، بهترین بستر برای پولشویی است!(اخبار ادبی و هنری)

یک کارشناس امور مالیاتی معتقد است هنر می‌تواند بهترین بستر برای پولشویی و فرار مالیاتی افراد متخلف باشد.
 
 
 
 
وحید عزیزی کارشناس حوزه مالیاتی درباره فرار مالیاتی و بحث پولشویی از طریق هنر و کالاهای فرهنگی به مهر گفت: حوزه هنر یکی از حوزه‌های معاف از مالیات است، اما پیش از هر چیز باید بگویم که تفاوت معافیت مالیاتی با مالیات ندادن این است که در بسیاری از مواقع برای این نوع از فعالیت‌ها حسابرسی انجام نمی‌شود و در واقع می‌توان گفت که هیچ سند مالیاتی از حوزه مربوطه گرفته نمی‌شود، چرا که کاملاًً معاف بوده و تحت تسلط سازمان امور مالیاتی قرار ندارد.
وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که سازمان امور مالیاتی پیش از اینکه به بحث دریافت مالیات توجه ویژه نشان دهد، به بحث رصد اطلاعات اقتصادی افراد می‌پردازد. با توجه به اینکه حوزه هنر به نوعی از مالیات معاف بوده، تحت تسلط سازمان نیست و کسی با آن کاری ندارد، به همین دلیل مانند برخی از فضاها تبدیل به فضای مناسبی برای بحث پولشویی شده است.
این کارشناس حوزه مالیاتی با‌ اشاره به اینکه می‌توان گفت چند نوع فعالیت به‌عنوان فعالیت‌های هنری انجام می‌شود که بخشی از آن شامل فعالیت‌های غیرقانونی است، بیان کرد: بخشی از پول برخی از تخلفات اقتصادی وارد هنر شده و براساس آن چندین بار خرید و فروش آثار هنری و یا سرمایه‌گذاری در تولید آثار سینمایی صورت می‌گیرد که منشأ پول مشخص نشود. بخشی دیگر از این فعالیت‌ها لزوماً غیرقانونی و جرم نیست اما این فعالیت‌ها در حوزه‌های دیگر مشمول مالیات است و اگر به‌صورت عادی این فعالیت‌ها صورت می‌گرفت شامل پرداخت مالیات می‌شد، به همین دلیل این بخش از فعالیت‌های قانونی به‌عنوان فعالیت هنری انجام می‌شود تا برای آن مالیاتی پرداخت نشود.
عزیزی گفت: در واقع از این بستر به راحتی برای پولشویی و فرار مالیاتی استفاده می‌شود، همچنین وقتی چنین فضایی ایجاد شود کسانی هم که می‌خواهند مثلاً فعالیت‌های هنری انجام دهند چنین جوی را تشدید می‌کنند، به این معنا که در حراجی‌هایی که برای آثار هنری انجام می‌شود، قیمت آثار به‌صورت غیررقابتی افزایش پیدا می‌کند که این می‌تواند نشان‌دهنده مابه‌التفاوت پولی باشد که منشأ آن نامشخص باشد. به‌خاطر داشته باشیم که یکی از ویژگی‌های فضایی که در آن پولشویی انجام می‌شود این است که باید مبلغ معاملات بالا باشد تا بتوان رد پول موردنظر را گم کرد.
وی ادامه داد: پروژه‌های سینمایی و آثار مشهور هنری با توجه به قیمت‌های بالای آنها این ظرفیت را دارند که در قالب آن کارهایی انجام شود. می‌توان گفت این مسئله یک قاعده کلی است که هر بخشی که از نظارت مالی حاکمیت یا همان بحث مالیات خارج شود به این سمت می‌رود که با توجه به گفته‌های فعالان عرصه هنر، در حال حاضر به سمت چنین فضایی رفته‌ایم.