kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
نسبت به هفته گذشته

قیمت گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی کاهش یافت

رئیس ‌اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی از کاهش قیمت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی اکثر اقلام میوه نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی دارایی‌نژاد درباره وضعیت قیمت میوه و تره‌بار تصریح کرد: قیمت کنونی اکثر اقلام میوه نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان ماه نوسانی نداشته باشیم. در حال حاضر هر کیلوگرم سیب قرمز دماوند با اُفت ۵۰۰ تومانی نسبت به هفته قبل هشت تا ۱۴ هزار تومان و سیب زرد هشت تا ۱۶ هزار تومان عرضه می‌شود. او افزود: قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی با اُفت یک هزار تومانی نسبت به هفته قبل 5500 تا 7500 تومان است و قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی با اُفت ۵۰۰ تومانی به 5500 تا هشت هزار تومان رسیده است.
بررسی‌ها نشان داد که قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی با جابه‌جایی فصل به ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان هم در مغازه‌های خرده‌فروشی رسیده که بنابر پیش‌بینی مسئولان اتحادیه با عرضه انبوه تا حدودی قیمت‌ها کاهش یافته است.
مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر نشان داد که هر کیلوگرم نارنگی با نرخ ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان، پرتقال ۱۳ تا ۳۰ هزار تومان، سیب زرد ۱۳ تا  ۲۶ هزار تومان، سیب قرمز ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان، کیوی ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، موز ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان، لیموشیرین ۲۷ تا ۳۵ هزار تومان، خیار گلخانه ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان، خیار بوته  ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و هر عدد آناناس ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. چندی پیش نایب‌ رئیس ‌اتحادیه باغداران اعلام کرد که به رغم سرمازدگی و تگرگ در فصل بهار، اما برآوردها حاکی از آن است که تولید مرکبات نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته باشد.
بنابر اذعان مسئولان اتحادیه و قانون اصناف، مغازه‌داران سطح شهر بر مبنای فاکتور حداکثر مکلف به لحاظ ۳۰ تا ۳۵ درصد سود بر روی اجناس خود هستند.
رد پای صهیونیست‌ها در برگشت محصولات صادراتی
همچنین در ادامه بحث برگشت خوردن برخی اقلام کشاورزی و باغی صادراتی ایران از کشورهای همسایه، برخی مباحث مربوط به شیطنت‌های سیاسی را مطرح می‌کنند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز این مسئله را رد نمی‌کنند اما این مسئولان در عین حال بر هوشیارانه‌تر عمل کردن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی تاکید دارند و می‌گویند نباید بهانه به دست دیگران داد.
در همین زمینه، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به هر حال زمانی که بازارهای کشورهایی مانند چین، هند و روسیه را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که خیلی از کشورهای همسایه و همین‌طور رژیم صهیونیستی به عنوان رقیب اصلی ایران در این کشورها حضور دارند و از نظر تجاری بعید نیست که بخواهند جایگزین ایران در این بازارها شوند ضمن اینکه در کنار این مسئله همواره شاهد شیطنت‌های سیاسی از سوی این کشورها بوده‌ایم. وی تأکید کرد: بنابراین وقتی که ما می‌دانیم در چنین شرایطی قرار داریم باید هوشیارتر عمل کنیم و بهانه دست این افراد ندهیم که بخواهند محصولات ما را تخریب کنند.