kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
با اعلام AFC

استقلال و پرسپولیس رسماً از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند / وزیر سابق ورزش پاسخگو باشد!

بررسی دلایل حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد، اصلی ترین مشکل این دو باشگاه که باعث صادر نشدن مجوز حرفه‌ای آنها شد، مالکیت مشترک بوده است.

 

سرویس ورزشی-

کنفدراسیون فوتبال آسیا دیروز جمعه به صورت رسمی از حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا و رد درخواست باشگاه گل گهر خبر داد. به این ترتیب ایران در فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان آسیا تنها دو نماینده یعنی فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان را خواهد داشت.
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در توضیح تصمیم خود نوشت: «کمیته کنترل کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت مجوز باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و گل گهر سیرجان (هر سه از ایران) را برای حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا بر اساس مواد ۱۴.۴ و ۱۴.۵ آیین نامه مجوز باشگاه‌های AFC را لغو کند.
کمیته تشخیص داد که سه باشگاه تمام معیارهای اجباری (طبق ماده ۳.۱ و ۳.۲ (a) مقررات مجوز باشگاه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا) را برآورده نکرده‌اند و بر این اساس، نباید مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا به آنها داده شود. باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و گل گهر سیرجان از حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ محروم شدند. علاوه بر این، کمیته کنترل درخواست فوق‌العاده ارائه شده توسط باشگاه گل گهر سیرجان را رد کرد.»
در رای کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین آمده است که AFC اقدامات لازم را برای تضمین اجرای این تصمیم اتخاذ خواهد کرد و پرونده این سه باشگاه به کمیته اخلاق و انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی و اقدام بیشتر ارجاع می‌شود. (در صورت صلاحدید)
در هفته‌های گذشته و در پی بالا گرفتن بحث حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، جلسات متعددی در ایران برای جلوگیری از این اتفاق تشکیل شد. حتی حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم از نامه نگاری با کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر داد و تاکید کرد که امیدهایی برای ادامه کار دو باشگاه در لیگ قهرمانان وجود دارد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد تا روزنه امیدهای حضور سرخابی‌ها در آسیا هم بسته شود.
تشریح دلایل حذف سرخابی‌ها از آسیا
بررسی اشکالات و ایراداتی که AFC به باشگاه‌های ایرانی وارد کرده بود و برای آنها طی نامه‌ای ارسال کرده بود نشان می‌دهد استقلال و پرسپولیس در برخی موارد مشکلات مشترکی دارند. یکی از همین ایرادات که AFC اصرار به حل آن داشت، مربوط به مباحث زیرساختی است که به ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود. بر همین اساس نداشتن تیر دروازه ذخیره، استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها که در صورت بروز حادثه افراد بتوانند به سرعت ورزشگاه را تخلیه کنند، نداشتن ۱۱ دوش در رختکن تیم‌ها (درحال حاضر ۴ دوش فعال وجود دارد) و همینطور استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی از ایرادات مطرح شده از سوی AFC است.
اما در این میان یکی از اصلی ترین مشکلات استقلال و پرسپولیس که AFC را مجاب کرد مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را باطل کند، مالکیت مشترک سرخابی‌ها است. در سال‌های اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها تذکر داده بود که بر اساس قوانین، یک فرد یا یک شرکت و یا یک نهاد نمی‌تواند مالکیت مشترک دو باشگاه را در یک لیگ داشته باشد اما مسئولان ورزش ایران در سالهای گذشته هیچ وقت این ایراد را جدی نگرفتند. البته که در هفته‌های اخیر وزارت ورزش اداره باشگاه پرسپولیس را به وزارت دارایی و استقلال را به وزارت صمت واگذر کرد اما به نظر می‌رسد این اقدام دیگر دیر انجام شده بود و AFC را متقاعد نکرد تا این مشکل را حل شده قلمداد کند.
از دیگر مشکلات پرسپولیس بحث پرداخت مطالبات گابریل کالدرون بود. بر اساس قوانین صدور مجوز حرفه‌ای در سال ۲۰۲۱، باشگاه‌ها تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور) فرصت داشتند تا تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنند و مدارک آن را آپلود کنند. از آنجایی که دادگاه CAS در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ رسما حکم کمیته وضعیت فیفا درباره پرونده کالدرون را تایید کرده، از آن تاریخ رسما رای این پرونده قطعی بوده و باید پرداخت می‌شد که تا ۱۰ شهریور (مربوط به دوره مدیریت جعفر سمیعی) پرداخت نشده است. البته که این بدهی چند ماه بعد پرداخت شد اما پرداخت نشدن در موعد مقرر (۱۰ شهریور) ایراد غیر قابل پذیرش از سوی AFC بوده است.
درباره بدهی‌ها، بررسی پرونده استقلال نشان می‌دهد این باشگاه پیش از تاریخ ۱۰ شهریور بدهی قطعی نداشته و تمام مشکل این باشگاه به مالکیت مشترک و ایرادات ورزشگاه آزادی برمی‌گردد.
تغییر جدول لیگ قهرمانان آسیا
با حذف استقلال و پرسپولیس، سپاهان و فولاد دو نماینده دیگر ایران در لیگ قهرمانان خواهند بود. پیش از این سپاهان و استقلال باید در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان شرکت می‌کردند و حالا با حذف استقلال و پرسپولیس، معادلات این مرحله به هم ریخته است. با این حساب، سپاهان به عنوان دومین نماینده ایران به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی می‌شود و در کنار فولاد خوزستان قرار می‌گیرد و ایران دیگر در مرحله پلی آف نماینده‌ای ندارد.
جباری: عدم مدیریت سلطانی‌فر باعث این اتفاق بود
علی جباری پیشکسوت باشگاه استقلال در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم با اشاره به حذف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر از لیگ قهرمانان آسیا 2022 گفت: از بی‌عرضگی و عدم مدیریت سلطانی‌فر بود که این بلا سر نمایندگان ایران آمد. سلطانی‌فر هیچ کاری برای ورزش انجام نداد و با عدم مدیریت خود و مشاوره‌های غلط باعث شد نمایندگان فوتبال ایران از لیگ قهرمانان آسیا حذف شوند. وی افزود: سلطانی‌فر از وزارت ورزش رفته اما رد پا و آثار دوران مدیریتش باقى است. او باید الان جوابگو باشد که چرا نمایندگان ایران حذف شدند. مدیران دست نشانده او هم باید پاسخگو باشند. آقای روحانی نیز که او را به عنوان وزیر ورزش انتخاب کرد باید جواب بدهد چون مدیران دولت او باعث این فاجعه شدند. سلطانى‌فر با عدم مدیریت خود باعث شد انواع بلاها سر استقلال بیاید.
پیشکسوت استقلال خاطرنشان کرد: از حذف استقلال و دو نماینده دیگر (پرسپولیس و گل‌گهر) ناراحت شدم و حسرت این را می‌خورم که چرا ما که جزو برترین و بهترین باشگاه‌های آسیا بودیم و پول زیادی هم داشتیم نتوانستیم مجوز حضور در این بازی‌ها را کسب کنیم. واقعا باید فکری به حال این مسئله کرد.
این اظهارات جباری در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این نیز سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه بازدید از مسابقات انتخابی تیم ملی تیراندازی با کمان کامپوند و مسابقات انتخابی تیم ملی دانشجویان در مجموعه ورزشی آزادی تهران گفته بود: «حسن نیت خود را به AFC نشان دادیم و آنها هم همین استانداردها را می‌خواهند. این تکالیف از سال 2016 از ما خواسته شده و برای ماه‌های اخیر نیست. برخی نمی‌دانم چرا می‌گفتند در دولت جدید کم کاری شده و اقدامی صورت نگرفته است! خیر، این تکالیف برای سال 2016 است.»