کد خبر: ۲۳۳۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
سازمان صمت استان خبر داد

لوازم خانگی، دخانیات و پوشاک بیشترین کالای قاچاق در تهران

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، گفت: بیشترین کالای قاچاق کشف شده طی ۹ ماهه امسال در این استان لوازم خانگی، دخانیات، انواع پوشاک و لاستیک خودرو است.

سعید محمدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، از قرار گرفتن برخورد با قاچاق کالا و خدمات در اولویت بازرسی‌ها خبر داد و افزود: طی ۹ ماه سال جاری ۶۰ هزار و ۹۴۰ بازرسی در حوزه قاچاق کالا و خدمات صورت گرفته که رشد شش و 11 صدم (‌۶.۱۱‌) درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
او تصریح کرد: بیشترین کالاهای کشف شده شامل لوازم خانگی، دخانیات، انواع پوشاک و لاستیک خودرو بوده که پس از تنظیم صورت جلسه، مراتب تحویل مراجع ذیصلاح شده است.
معاون بازرسی سازمان صمت تهران با بیان اینکه یکی از مولفه‌های رونق تولید و کمک به ساخت داخل، مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالاست که این موضوع از اولویت‌های بازرسی است، تصریح کرد: تشکیل واحد ویژه مبارزه با کالاهای قاچاق و همکاری مشترک با دستگاه‌های مرتبط مثل پلیس امنیت اقتصادی از برنامه‌ها و اقدامات سازمان صمت تهران در این زمینه بوده است. از مردم هم خواهش می‌کنیم که با مشاهده تخلفات اقتصادی مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند. همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز درباره قاچاق پوشاک گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را که در سال ۹۷ در مورد مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق اجرا کرد، اکنون نیز ادامه می‌دهد. برندهای محرز عرضه‌کننده پوشاک قاچاق از سطح بازار جمع شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. پوشاک قاچاق از روش ته‌لنجی، ملوانی و مرزنشینی به کشور وارد می‌شود که البته مقدار آن زیاد نیست و بسیار کم است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز درباره قاچاق پوشاک خبر داد: ما در سال ۹۹ حدود ۲۱ هزار پرونده پوشاک قاچاق با همکاری ضابطین، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به مراجع قضایی برای اخذ رای و محکومیت قطعی معرفی کرده‌ایم. نزدیک به سه سال است که واردات پوشاک خارجی به کشور ممنوع شده و تمامی برند‌های خارجی پوشاک باید از تمامی فروشگاه‌ها جمع‌آوری شوند در غیر این صورت سه برابر جریمه برای واحد صنفی جریمه لحاظ می‌شود.
همچنین صدیق؛ رئیس اتحادیه پوشاک البرز گفت: پوشاک خارجی در بازار‌های ایران، تولیدات داخلی است که با برند‌های خارجی فروخته می‌شوند. ضمن اینکه در حال حاضر مسئله گرانی مواد اولیه، موضوعی است که در قیمت نهایی محصول اثرگذار بوده و این موضوع باعث شده که ما صادرات پوشاک را به برخی از کشور‌های اطراف نداشته باشیم. در حال حاضر ۷۰ درصد پوشاک ساخت داخل قابلیت رقابت با پوشاک برخی از کشور‌های برتر دنیا را دارد.