kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
نماینده جهاد اسلامی در گفت‌وگو با کیهان:

سردار سلیمانی، مهندس جبهه مقاومت بود محور مقاومت آماده همکاری با سردار قاآنی است

 

سرویس خارجی-
همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار بزرگ، سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس با جناب آقای «ناصر ابوشریف» نماینده محترم جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران به گفت‌و‌گو نشستیم. ایشان در این مصاحبه تاکید کرد محور مقاومت در منطقه آماده همکاری با سردار قاآنی است. به باور «ابوشریف» مهم‌ترین امتیاز سردار سلیمانی اعتقاد راسخ او به خط اسلام، خط انقلاب و رهبریِ حکیمانه آیت‌الله خامنه‌ای بود. در ادامه مشروح این مصاحبه را که به صورت مجازی انجام شده می‌خوانید؛
***
اگر بخواهید شخصیت حاج قاسم را در چند جمله توصیف کنید؛ چه می‌گویید؟
ابتدا سالروز شهادت فرمانده بزرگ و با عظمت سردار حاج قاسم سليماني را به شما و به خودمان و به ملت ايران و رهبري حکيم آن و امت اسلامي تسليت مي‌گويم. اين فرمانده بزرگ الحق که مهندس جبهه مقاومت بود. درباره ايشان سخن بسيار مي‌توان گفت. او پيش از آنکه يک فرمانده نظامي و سياسي و استراتژيک بزرگ باشد، يک انسان مؤمن به اسلام و رسالت انقلاب اسلامي و طرح امام خميني بود. هدف طرح امام عزت بخشيدن به ملت ايران و دادن استقلال به کشور و حاکم شدن بر سرنوشت خود در ميان قدرت‌هاي وحشي معاصر و بيدار کردن امت اسلامي و اتحاد آنها و رفع هرگونه ظلم و اشغالگري خصوصاً اشغالگري فلسطين عزيز و مسجدالاقصي بود. حاج قاسم انساني مجاهد و مؤمن به طرح اسلام و انقلاب اسلامي بود و خود را پايبند خط ولايت و رهبر فرزانه‌اش مي‌دانست لذا در توصيف او مي‌توان گفت: او از برترين شاگردان اين انقلاب اسلامي بود و جزو کساني بود که به اين انقلاب و خط رهبري‌اش کمک بزرگي کرد. حاج قاسم مردي استراتژيک و شخصيتي با آگاهي بالا بود اما در عين حال به تمام جزئيات حتي کوچک و ناپيدا توجه داشت و آن را پيگيري مي‌کرد و اين ويژگي متمايزکننده او بود. او جزو کساني بود که توانست حوادث و رويدادهاي منطقه و جهان را خوب درک کند و سياستهاي متناسب با آن پي‌ريزي نمايد. اين در حالي بود که امت اسلامي و منطقه شرايط سختي را تجربه کردند و جبهه گسترده‌اي که از يمن تا سوريه و فلسطين و عراق و افغانستان ادامه داشت با تلاش‌هاي صورت گرفته تناسبي نداشت. بايد به اين نکته توجه کنيم که در مقابلِ ما قدرتي با توانايي انساني و اقتصادي بالا قرار دارد. بودجه نظامي آمريکا 777 ميليارد دلار است و از توانمندي اقتصادي عظيمي برخوردار است و تأثير زيادي در جهان دارد اما ما با اين امکانات ‌اندکمان با چنين قدرتي به رويارويي پرداختيم و حاج قاسم به همراه برادرانش و يارانش و جنبش‌هاي مقاومت در منطقه توانست نوعي توازن بازدارنده در برابر اين دشمنان بوجود آورد.
به نظر شما، کدام دولت‌ها در ترور سردار و ابومهدی المهندس نقش داشتند؟
استکبار، عامل اصلي و بزرگ در ارتکاب اين جنايت بود، همچنين نقش بزرگي که حاج قاسم در مقابله با سياست‌هاي آمريکا در منطقه ايفا مي‌کرد محرک بزرگ آمريکايي‌ها براي ارتکاب اين جنايت بود. رژيم صهيونيستي نیز به خوبي مي‌دانست که سردار سليماني تأثير آشکار و نقش برجسته‌اي در رويارويي با اين رژيم دارد و در جهت متحد کردن جبهه مقاومت و تقويت توانمندي‌هاي آن براي مقابله با آمريکا و سياست‌هاي صهيونيستي در منطقه تلاش مي‌کند. باعث و باني و مسبب عمليات ترور فرمانده بزرگ، حاج قاسم سليماني آمريکاست و اين رژيم به‌طور علني و آشکار به اين جنايت اعتراف کرده است. به‌طور حتم آمريکا در منطقه ابزارها و هم‌پيمان‌هاي زيادي دارد که در راس آنها رژيم صهيونيستي است. صهيونيست‌ها هم در اين عمليات ترور نقش داشتند و خود نيز به آن اعتراف کرده‌اند و اخيرا چندين مسئول صهيونيستي به اين موضوع زبان به اعتراف گشوده‌اند و از اين بابت بايد محاکمه و بازخواست شوند. آنان اذعان داشته‌اند که سازمان‌هاي اطلاعاتي زيادي که هم‌پيمان با آنان هستند در جمع‌آوري اطلاعات و آماده‌سازي و جذب مزدوران نقش داشتند. متاسفانه بسياري از دستگاه‌هاي اطلاعاتي کشورهاي عربي در زمينه جمع‌آوري اطلاعات مزدور براي سیا و موساد همکاري مي‌کنند.
آنان همچنان بر اين باورند که شهادت ايشان خسارتي بزرگ يا پيروزي بزرگي است و جاي خالي او پر نخواهد شد. اما ما مي‌گوييم که اگرچه او از ميان‌ما رفت و رفتنش خسارت عظيم و ضربه بزرگي به جبهه مقاومت به شمار مي‌رود اما معتقديم که در جبهه مقاومت ما يک قدرت هستيم و به اين خط ايمان داريم و ميان عناصر مقاومت، وحدت فکري و تقريباً عملياتي براي مقابله با رژيم صهيونيستي و طرح غربي‌ها وجود دارد. شهادت اين فرمانده بزرگ جز بر قدرت و عزم و شور و حماسه ما براي مقابله با تمامي این جنايات نمي‌افزايد. ما طرف ضعيف نيستيم و از امکانات و توانمندي‌هاي زيادي برخورداريم که مهم‌ترين آن ايمان ما به خداوند متعال و به عادلانه بودن مسائل‌مان و باور به اينکه اگر ما خدا را ياري کنيم و در اين راه ثابت قدم باشيم او نيز ما را ياري خواهد کرد. اما رهبران و سران کشورهاي مسلمان منطقه مزدور و وابسته به غرب هستند و مي‌کوشند به جهان وانمود کنند که خط امت مسلمان چيزي غير از اين است. در حالي که خط امت، همراهي با فلسطين و با اسلام است و بر ضد رژيم صهيونيستي و سياست‌هاي آمريکا است.
دو سال بعد از ترور شهید سلیمانی وضعیت محور مقاومت در منطقه و به طور خاص مقاومت فلسطین را شما چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درباره وضعيت محور مقاومت بايد بگويم هرچند امکانات ما در برابر جبهه دشمنان‌اندک است و در راس آنها آمريکا از توانمندي نظامي و سازماني بالايي برخوردار است اما ما ‌توانستيم در جريان ناامني‌هاي ايجاد شده در عراق و سوريه توسط آمريکا و صهيونيست‌ها نيروهايي با ايمان و معتقد به پيروزي و متعهد به خط اسلام بزرگ پرورش دهیم و از اين رهگذر دستاوردهاي بزرگي به دست آورديم. اکنون مقاومت در لبنان، سوريه، يمن و عراق شکل گرفته و جبهه مقاومت برقرار است و عمليات شمشير قدس هم به جهان نشان داد که صهيونيست‌ها چقدر ضعيف هستند. ما معتقديم در اثر فشارهاي وارده بر ملت فلسطين، نه فقط مردم ما در نوار غزه بلکه در کرانه باختري در آستانه انتفاضه هستند.
بزرگ‌ترین ویژگی سردار سلیمانی را در یک کلمه یا جمله بیان کنید.
همان‌طور که عرض کردم وجه امتياز حاج قاسم سليماني ايمان او به خط اسلام و خط انقلاب اسلامي و تقيد او به رهبری حکيمانه امام خامنه‌اي و ايمان او به تمام مسائل عادلانه در منطقه و در راس آن موضوع فلسطين بود. قدس هميشه براي او به عنوان يک شاخص و يک قطب‌نما مطرح بود و همه مسائل را بر محور آن مي‌ديد لذا او هيچ‌گاه راه را گم نکرد و از راه منحرف نگرديد. ايمان بالاي او بزرگ‌ترين انگيزه و محرک او بود اما در عين حال خرد استراتژيک او بالا بود. او انساني بود که در تمام صحنه‌ها فعاليت مي‌کرد و تلاش فراوان داشت تا با صبر و پايداري کم‌نظير خود از تمام جزئيات مسائل آگاهي داشته باشد.
نظرتان راجع به سردار قاآنی چیست؟
حاج اسماعيل قاآني فرمانده و مجاهدی بزرگ است. او معاون حاج قاسم بود و با اين موضوعات آشنايي دارد. او همان امتيازاتي را داراست که حاج قاسم داشت. او به خوبي منطقه را مي‌شناسد او هم به خط اسلام و خط امام و خط انقلاب اسلامي ايمان دارد و پايبند رهبري و اوامر امام خامنه‌اي است. منطقه را خوب مي‌شناسد و داراي نگاه استراتژيک است و تمام جزئيات منطقه را پيگيري مي‌کند. ما در جبهه مقاومت همگي در خدمت و آماده همکاري با اين فرمانده بزرگ هستيم و براي ايشان آرزوي موفقيت و جايگاه بزرگ در نزد خداي تعالي مي‌کنيم و اميدواريم در سايه فرماندهي ايشان بر جبهه مقاومت شاهد پيروزي در آينده
نزديک باشيم.