kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
عضو اتاق بازرگانی:

پذیرش ایران در سازمان شانگهای از اثرات سند همکاری ۲۵ساله با چین بود

رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به امضای سند همکاری ایران و چین، گفت: پس از توافق ۲۵ساله ایران و چین، به‌سرعت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پذیرفته شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با رادیو، با ابراز اینکه سند 25ساله ایران و چین حاصل دو سال مذاکره دو طرف بوده است، گفت: دو کشور رئوس همکاری را در این سند آورده‌اند و در حقیقت ایران و چین میل و خواست خود را برای همکاری بلندمدت با امضای این سند به اطلاع جامعه جهانی رسانده‌اند.
وی با بیان اینکه جزئیاتی در متن اولیه وجود داشت که بعدها تصحیح شد، اظهار کرد: این متن که حاوی کلیات است، تلاش کرده زمینه‌های همکاری را که بین دو کشور شناسایی شده است در یک فرآیند زمانی مشخص تبدیل به یک قرارداد کند.
حریری درباره دستاوردهای امضای سند جامع همکاری 25ساله ایران و چین گفت: بعد از 40 سال نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبات و اعتماد به نفسی رسیده است که یک سند همکاری بلندمدت با کشور خارجی ببندد و اگر همین یک مورد، تنها دستاورد سند محسوب می‌شود، از نظر بنده کفایت می‌کند زیرا طی 40 سال گذشته تقریباً روزمره با دنیا تعامل کرده‌ایم اما حالا شرکای سیاسی و اقتصادی خود را در جهان احصاء کرده‌ایم.
وی با اشاره به مخالفت‌ها و شایعاتی که پیرامون سند همکاری ایران و چین وجود دارد، عنوان کرد: این مسئله به شرایط سیاسی ایران در دنیا مربوط است. متحدین ایران از جمله چین برای اینکه روابطشان با سایر کشورها تحت تأثیر قرار نگیرد به محرمانگی بر روابط تأکید می‌کنند زیرا ایران تحت تحریم همه‌جانبه آمریکا قرار دارد.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: درگیری‌هایی که در چند سال اخیر بین چین و آمریکا به وجود آمد، زمینه را برای همکاری ایران با چین و همچنین امضای سند 25ساله فراهم کرد. پس از توافق 25ساله ایران و چین، به‌سرعت پروسه عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پذیرفته شد.