kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲

هشدار ژنرال بازنشسته پنتاگون در‌باره احتمال کودتای ارتش در انتخابات 2024آمریکا

 


در ادامه هشدارها درباره احتمال وقوع کودتا و جنگ داخلی در آمریکا یک ژنرال بازنشسته ارتش این کشور نیز هشدار داده است ارتش آمریکا ممکن است یک کودتا را در انتخابات ریاست جمهوری 2024 رهبری کند.
«پل‌دی ایتون»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در این رابطه به «ان‌پی‌آر» رادیوی ملی عمومی آمریکا گفت: سؤال اصلی اینجاست که آیا همه می‌دانند رئیس‌جمهور منتخب کیست؟ اگر چنین چیزی واضح و شفاف نباشد، می‌تواند رتبه، درجه و یا هر سحطی را در آمریکا تحت تاثیر قرار دهد. «ایتون» گفت: در صورت وقوع یک شورش دیگر مشابه با شورش ژانویه سال گذشته میلادی احتمال شکست کامل زنجیره فرماندهی بر مبنای گرایشات- از صدر زنجیره تا سطح جوخه‌ها – به میزان قابل توجهی وجود دارد. همه اعضای ارتش سوگند یاد می‌کنند که از قانون اساسی آمریکا محافظت کنند. اما در یک انتخابات رقابتی، برخی ممکن است از دستورات فرمانده کل قوا پیروی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از دستورات یک کاندیدای دیگر که بازنده است، پیروی کنند. تحت چنین سناریویی، عجیب نیست که بگوییم یک فروپاشی در ارتش می‌تواند حتی به جنگ داخلی منجر شود.ژنرال «ایتون» اظهار کرد:« اگر چنین اتفافی در سال ۲۰۲۴ رخ دهد که ممکن است در نهایت به یک «کودتا» منجر شود، ما علاقه‌مندیم تا شاهد اقداماتی از جانب ارتش باشیم و اطمینان حاصل کنیم که ارتش آمادگی بهتری را برای یک انتخابات رقابتی دارد.»
گفتنی است در تاریخ ۱۷ دسامبر(جمعه 26 آذر)، «پل‌دی ایتون»، «آنتونی ام تاگوبا »و «استیون ام.‌اندرسون»، که هر سه از ژنرال‌های ارشد بازنشسته نیروی زمینی ارتش آمریکا هستند در مقاله مشترکی با عنوان «ارتش باید خودش را از هم اکنون برای شورش در انتخابات ۲۰۲۴ آماده کند»، نوشتند: «نشانه‌هایی از آشفتگی احتمالی در نیروهای مسلح ما وجود دارد. در ششم ژانویه گذشته، تعداد نگران‌کننده‌ای از کهنه‌سربازان و اعضای فعال ارتش در حمله به ساختمان کنگره شرکت کردند. بیش از یک نفر از هر ۱۰ نفر از افراد طرح اتهام شده از بابت این حمله، سابقه خدمت نظامی داشته‌اند. از سوی دیگر گروهی متشکل از ۱۲۴ نفر از مقامات نظامی بازنشسته، تحت نام «افسران پرچم برای آمریکا» نامه‌ای منتشر کرده و در آن حملات دروغین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به مشروعیت انتخابات ما را بازتاب دادند.»
نگرانی مردم آمریکا
خبر دیگر از آمریکا اینکه بر اساس یک نظرسنجی جدید، آمریکایی‌ها نسبت به آنچه در سال ۲۰۲۲ پیش‌روی جهان قرار دارد در مقایسه با زمانی که به استقبال سال ۲۰۲۱ می‌رفتند، کمتر خوشبین و بیشتر نگران هستند.نظرسنجی مشترک «آکسیوس-مومِنتیو» همچنین نشان داد امسال، دموکراسی در میان مسائلی که پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی گفتند که بیشترین اهمیت را برای آنها دارد، پس از مشاغل و اقتصاد و درست پیش از مراقبت‌های بهداشتی، در رتبه دوم قرار گرفت.نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد، «کووید» و «ترامپ» دو کلمه اصلی بودند که مردم گفتند دوست دارند کمتر در سال ۲۰۲۲ به گوششان بخورد. در نظرسنجی مذکور، بیش از نیمی از افراد شرکت‌کننده (۵۴ درصد) گفتند که بیشتر از آنچه در انتظار جهان در سال ۲۰۲۲ است در هراسند تا امیدوار باشند، در حالی که ۴۴ درصد گفتند که امیدوار هستند. این یک چرخش شدید نسبت به نظرسنجی سال گذشته بود که ۶۳ درصد نسبت به جهان در سال ۲۰۲۱  امیدوار بودند تا هراسان
و ۳۶ درصد گفتند که بیشتر می‌ترسند.