کد خبر: ۲۳۳۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
کارشناس صنعتی:

خصوصی‌‌سازی نادرست‌ صنعت خودرو را خراب‌تر می‌کند

 
 
 
یک کارشناس صنعتی گفت: اگر فشار بر دولت جهت واگذاری شرکت‌های خودرو‌سازی زیاد شود، خصوصی‌‌سازی به شکل نادرست اتفاق خواهد افتاد و اوضاع صنعت خودرو خراب‌تر خواهد شد.
‌‌میلاد بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره چگونگی خصوصی‌‌سازی در صنعت خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو برای رسیدن به رونق و پیشرفت‌های مورد انتظار باید به بخش خصوصی دارای اهلیت واگذار شود اما قبل از آغاز این فرآیند، برقراری الزامات و اصلاح ساختار شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا ضروری است در غیر این صورت خصوصی‌‌سازی یا با شکست مواجه خواهد شد یا به درستی انجام نمی‌شود.
او با تشریح روش واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودرو‌سازی طی سال‌های گذشته گفت: در اواخر دهه 80 و به موجب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت مکلف شد سهام خود در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را به زیر 20 درصد برساند، اما دولت‌ها با گره‌زدن این موضوع به مسائل سیاسی و امنیتی، طرحی را اجرا کردند که سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا توسط شرکت‌های زیرمجموعه آنها خریداری شود تا مدیریت، دولتی باقی‌
 بماند.
این کارشناس صنعتی که مدیر گروه صنعت‌اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر است، ادامه داد: در ظاهر شرکت‌های خصوصی سهام خودروسازان را خریداری کرده‌اند، اما با اجرای این طراحی فرآیند خصوصی‌‌سازی دچار انحراف شد و سهام‌داری تو در تو شکل گرفت.
بیگی افزود: در واگذاری‌های سهام دولت طی سال‌های گذشته، اغلب این قطعه‌سازان بودند که سهام شرکت‌های خودرو‌سازی را خریداری کرده‌اند، در اختیار داشتن شبکه تأمین، توزیع قطعات و سهام شرکت‌های خودرو‌سازی توسط قطعه‌سازان در جهت تکمیل انحصار در صنعت خودرو تفسیر می‌شود‌. بنابراین ضروری است، قبل از فرآیند خصوصی‌‌سازی وضعیت انحصاری صنعت خودرو سامان‌دهی شود. 
نتیجه خصوصی‌‌سازی نادرست‌ 
او ادامه داد: با این شرایط اگر فشار بر دولت جهت واگذاری سهام و مدیریت خود در شرکت‌های خودرو‌سازی زیاد شود، خصوصی‌‌سازی مانند سنوات قبل به شکل نادرست اتفاق خواهد افتاد و نه تنها اوضاع صنعت خودرو بهتر نمی‌شود، بلکه شرایط پیچیده‌تر و خراب‌تر خواهد شد.
این کارشناس حوزه خودرو گفت: اگر مشکلات مذکور برطرف و رویه‌ها اصلاح شود‌ و در کنار آن کشور ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی لازم را داشته باشد، می‌توان فرآیند خصوصی‌‌سازی را آغاز کرد؛ با توجه به اهمیت این صنعت و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و تأثیرگذاری آنها بر جامعه برای جلوگیری از انحراف خصوصی‌‌سازی، این فرآیند باید طی یک برنامه مدت‌دار و گام به گام انجام پذیرد.
بیگی، اولین گام فرآیند خصوصی‌‌سازی را شفاف‌‌سازی سهام ایران‌خودرو و سایپا که در اختیار شرکت‌های زیر مجموعه آن‌هاست، دانست و افزود: این سهام باید مشخص و طی یک برنامه‌ریزی دقیق به بخش خصوصی واگذار شود.
او ادامه داد: گام بعدی کوچک‌‌کردن شرکت‌های خودرو‌سازی است، شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا، به ویژه شرکت‌های قطعه‌‌سازی ‌آن‌ها باید از این دو بنگاه بزرگ جدا شوند، تا فقط عملیات تولید خودرو در این شرکت‌ها انجام شود؛ وقتی حوزه‌های مختلف در یک بنگاه تجمیع شده و اموال و زمین‌های وسیع و ارزشمندی در اختیار داشته باشد، در فرآیند‌ خصوصی‌‌سازی زمینه برای ورود افراد سودجو جهت دست‌یابی به این ثروت‌ها مهیا است.
مدیر گروه صنعت‌اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر تأکید کرد: دولت در صنعت خودرو صرفاً باید سیاست‌گذاری کرده و از بنگاه‌داری و نقش‌آفرینی در عملیات تولید خودداری 
کند.