kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
همزمان با دور هشتم مذاکرات وین

همصدایی مدعیان اصلاحات با بدهکاران برجام برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایران

تروئیکای اروپا و مدعیان اصلاحات برای فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان، همصدا شده‌اند؛ اروپایی‌ها ضرب‌الاجل‌ تعیین می‌کنند، مدعیان اصلاحات هم می‌گویند تا فرصت هست از شرط و شروطی مانند «لغو همه تحریم‌ها»، «راستی آزمایی» و «ضرورت تضمین» دست برداریم!

 


سرویس سیاسی-
در ادامه رایزنی‌ها بین هیئت مذاکره‌کننده ایران و هیئت‌های حاضر در وین، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان دیروز چهارشنبه در هتل کوبورگ شهر وین با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در نشست‌هایی دو و چندجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد.
روز سه‌شنبه نیز گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با تمرکز بر موضوع رفع تحریم برگزار شد و کارگروه مرتبط با موضوعات هسته‌ای نیز تشکیل جلسه داد.
خبرنگار اعزامی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به وین هم در گزارشی نوشت: فضای کلی مذاکرات به‌رغم برخی اظهارنظرهای کلیشه‌ای و جهت‌دار سه کشور اروپایی مثبت و روبه‌جلو است. شانس دست‌یابی به توافق نهایی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و پیشرفت گفت‌وگوها به تعبیر مذاکره‌کننده ارشد روسیه تردیدناپذیر است.
کارشناسان هیئت ایران هم دیروز چهارشنبه در هتل کوبورگ وین با کارشناسان گروه ۱+۴ در خصوص دو موضوع رفع تحریم و مسائل هسته‌ای دیدار و گفتگو کردند. در این جلسات با توجه به اینکه طرف مقابل اساس مطالبات ایران را در خصوص اهمیت رفع تحریم‌ها پذیرفته است درباره چارچوب‌ها، شاخص‌ها و ملاک‌های راستی آزمایی برداشته شدن تحریم‌ها و ضمانت در خصوص عدم تکرار اقدامات غیرقانونی ایالات‌متحده بحث و بررسی شد.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، مذاکرات تا امروز پنجشنبه ادامه دارد و پس از تنفس سه‌روزه به‌دلیل تعطیلات سال نو میلادی روز دوشنبه هفته آینده ازسر گرفته می‌شود.
همچنین مواضع و اخبار منتشره حاکی از آن است که هیئت‌های مذاکره‌کننده طرف‌های برجام در این دور از مذاکرات بر لزوم سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوهای نتیجه‌محور، برای دست‌یابی به توافق تأکید دارند.
ضرب‌الاجل ادعایی تروئیکای اروپا؛
چند هفته تا نجات برجام
زمان مانده است!
هم‌زمان با پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای تکراری ادعا کردند که برای نجات توافقات سال ۹۴ تنها چند هفته فرصت مانده است.
به‌زعم کارشناسان و تحلیلگران، این بیانیه فاقد گزاره جدیدی بوده و بر منوال گذشته طرف‌های غربی، ادعا شده که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کار را به‌ تدریج به نقطه‌ای رسانده که ماهیت برجام در حال نابودی است!
دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان به‌رغم طرح این ادعا که ضرب‌الاجل مصنوعی برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند ادعا کردند که برای دستیابی به توافق وین تنها چند هفته باقی مانده است.
قابل‌تأمل آنکه کشورهای غربی در راستای وارد آوردن فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایران تاکنون چندین بار ضرب‌الاجل‌های ساختگی و مصنوعی را برای رسیدن به توافق مطرح کرده‌اند. غربی‌ها در تازه‌ترین تهدید خود تأکید کرده‌اند چنانچه طی هفته‌های آتی به توافق دست پیدا نکنند، برجام از منافع «منع اشاعه‌ای» تهی خواهد شد!
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم پیش‌تر به هاآرتص گفته بود که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی پشت درهای بسته در مذاکرات وین یک ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که زمان آن دور نیست.
وی ادعا کرد که تا چند هفته دیگر مذاکره‌کنندگان متوجه خواهند شد که آیا ایران برای راه‌حل دیپلماتیک آماده است یا خیر.
به‌موازات طرح این قبیل اظهارات، رسانه‌های اپوزیسیون و معاند غربی هم طی روزهای اخیر با هدف مقصرنمایی ایران در شکست احتمالی مذاکرات، مواضع مقامات آمریکایی و اروپایی را در این زمینه بازتاب داده و مدعی شدند که فرصت زیادی برای نجات برجام نمانده است.
از سوی برخی مدعیان اصلاحات هم طی روزها و هفته‌های اخیر در راستای همراهی با طرف‌های برجام (به دلیل هراس از پیروزی تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم و مرگ سیاسی اصلاحات) به انتقاد از تیم دیپلماسی کشورمان پرداخته و مدعی شده‌اند که مطالبات و شروط ایران، «غیرعملی»، «سرکشی» و «فراتر از متن برجام» است!
آن‌ها که جزو مقصران و بانیان اصلی وضع موجود کشور هستند می‌گویند تا زمان و فرصت هست و تا پنجره دیپلماسی باز است! به مطالبات طرف‌های برجام توجه کرده و با طرح گزاره‌هایی مانند ضرورت «لغو همه تحریم‌ها»، «راستی آزمایی»، «ارائه تضمین از سوی طرف‌های برجام» و... برای غربی‌ها شرط و شروط نگذاریم!
منبع آگاه: ایران اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی
نخواهد شد
بااین‌حال منابع نزدیک به تیم ایرانی می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهد شد. یک منبع آگاه گفت که این ضرب‌الاجل‌ها باعث تغییر خطوط قرمز ایران نخواهند شد و برای ما حالت اضطراری در مذاکرات وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد که پیشرفت حاصل‌شده درباره متون مربوط به موضوعات هسته‌ای در دور قبل حاکی از تعامل جدی ایران است و الان نوبت طرف‌های مقابل است تا حسن نیت خود را در رابطه با موضوعات تحریمی نشان دهند. این منبع آگاه خاطرنشان کرد که پیشرفت در دور آتی منوط به رویکرد طرف مقابل است.
در همین حال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی ایران به ضرب‌الاجل‌های «خودخوانده» وقعی نمی‌نهد و «در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم.»
وی افزود: توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم. برای ایران هیچ‌کدام از این تاریخ‌های ساختگی قرارداد الزام‌آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزارهای رسانه‌ها برای ما مهم نیست.
مخالفت روسیه با ضرب‌الاجل‌های مصنوعی برای مذاکرات
«میخائیل اولیانوف» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه هم در مصاحبه با فارین پالسی درباره مذاکرات جاری در وین و برخی گمانه‌زنی‌های غربی درباره تعیین ضرب‌الاجل برای پایان مذاکرات احیای برجام گفت: این احساس فوریت کمی اغراق‌آمیز است. بله، شرایط فوری است، اما بیایید محتاط باشیم. بیایید ضرب‌الاجل‌های مصنوعی
تعیین نکنیم.
علی‌رغم موانع موجود، اولیانوف گفت: صادقانه بگویم، من در این مرحله نسبتاً خوش‌بین هستم. من هیچ دلیل عینی برای شک و تردید نمی‌بینم.
اولیانوف افزود: نمی‌توانم تضمین دهم که توافق حاصل می‌شود، اما معتقدم که شانس بسیار زیاد است زیرا پیش‌نیاز اصلی موفقیت در حال حاضر وجود دارد. همه کشورها، همه شرکت‌کنندگان، ازجمله ایران و ایالات‌متحده، به‌دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هستند.
ابراز امیدواری دیپلمات روس برای احیای برجام
علاوه بر این، «دمی ‌تری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، نسبت به احیای توافق هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرد.
پولیانسکی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران گفت: «من صمیمانه معتقدم که در احیای برجام موفق خواهیم شد. ابتدا ما منتظر دولت بایدن بودیم، این یک روند طولانی بود، حدود 5 ماه. سپس در ایران انتخابات برگزار شد و تیم جدید ایرانی
تشکیل شد.»
به گزارش فارس به نقل از شبکه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، توضیح داد: «ما تیم بسیار خوبی از متخصصان در وین داریم که توسط نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، میخائیل اولیانوف، هدایت می‌شود. و من به مهارت‌های دیپلماتیک آنها بسیار اطمینان دارم.»
این دیپلمات روس همچنین افزود: «می‌دانم که این کار آسانی نیست. اما من بسیار خوش‌بین هستم، ما همه شرایط لازم برای موفقیت مورد انتظار را داریم تا بتوانیم اعلام کنیم که برجام دوباره عملیاتی شده است.»
آمریکا: در آخرین دور مذاکرات وین
پیشرفت‌هایی حاصل شده است
«ندر‌ پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: «ما هم‌اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستیم که آیا ایرانی‌ها با دستور کار جدید به مذاکرات بازگشته‌اند یا با همان راه‌حل‌های اولیه که پیش‌تر ارائه‌شده بود آمده‌اند.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «تا به امروز وضعیت اساسی تغییری نکرده است. ایران درحالی‌که مذاکرات را کش می‌دهد، به برنامه هسته‌ای خود نیز شتاب می‌بخشد. ما خیلی واضح گفته‌ایم که این کارایی ندارد.»
پرایس افزود: «ایران در دوره‌های پیشین مذاکرات جدی نبوده است البته هفته‌های اخیر شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده‌ایم.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با اتهام‌پراکنی علیه ایران مدعی شد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. گفتنی است هشتمین دور مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران عصر سه شنبه 7 دی‌ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.
در این نشست که با شرکت هیئت‌های ایران، گروه 4+1 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین درخصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل‌نظر شد. در این نشست همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است.
علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران با بیان اینکه چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفت‌وگوها فراهم شده، اظهار داشت: در نشست کمیسیون برجام، نمایندگان کشورهای مختلف بر اهمیت و اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و همچنین موضوع راستی‌آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید کردند.