kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

دفاع مدیر دولت روحانی از رویکرد‌های مثبت رئیسی(خبر ویژه)

رئیس‌ شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در دولت روحانی تأکید کرد: گرانی یک شبه به‌وجود نیامده که آقای رئیسی بتواند آن را فوری حل کند.
 
 
 
سید رضا اکرمی‌ در گفت‌و‌گو با تابناک و درباره این سوال که آیا دولت می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم و کشور را خیلی زود حل کند یا خیر، گفت: گرانی، مشکلات اقتصادی و معیشتی یک شبه به‌ وجود نیامده که رئیس‌جمهور بتواند آن را فوری و یک شبه حل کند، اما تلاش آقای رئیسی و دولتش در این زمینه قابل تقدیر است.
وی اظهار کرد: در مدتی که دولت آقای رئیسی روی کار آمده که البته زمان زیادی هم نیست، سه اتفاق مهم در کشور رخ ‌داده است: نخست اینکه دعوای بین قوا از بین رفته و در شرایط کنونی می‌بینیم نوعی همدلی و همراهی در بین سه قوه به‌ وجود آمده و قوا تلاش می‌کنند به هم کمک کنند که اتفاق مهمی‌ بوده است. برگزاری مرتب جلسات سران قوا حتما در هماهنگی امور رهگشاست. در گذشته بین قوای سه‌گانه تنش و درگیری وجود داشت که امروز این وضعیت وجود ندارد. بدون ‌تردید این وضعیت از نظر روانی شرایط تصمیم‌گیری را بهتر از گذشته می‌کند و می‌تواند زمینه‌های تصمیم‌گیری‌های مهم را به ‌وجود بیاورد.
نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد: اگر تصمیمات عقلایی گرفته شود و نهاد‌های تصمیم‌گیر به هم کمک کنند امیدوارم که به‌تدریج بهبودی حاصل خواهد شد. این اتفاق نیز نیازمند ارجح دانستن منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار داشته باشد.
اکرمی ‌درخصوص دومین اتفاق مثبت تصریح کرد: موضوع دوم تلاش دولت است. در طول مدتی که آقای رئیسی مدیریت کشور را به دست گرفته‌، سفر‌های استانی زیادی رفته و نشست‌های زیادی با نخبگان و کارشناسان به‌خصوص در زمینه اقتصادی برگزار کرده‌ است. بدون ‌تردید این تلاش‌ها در تغییر وضعیت اقتصادی و امنیتی تأثیرگذار است و در آینده می‌تواند شرایط را بهتر کند.
 رئیس‌شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در دولت روحانی گفت: نکته سوم به موضوع روابط بین‌الملل بازمی‌گردد. در هفته‌های اخیر، مذاکرات ایران و کشور‌های غربی آغاز شده و از فضای مذاکرات چنین برمی‌آید که کشور‌های غربی به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه برخورد با ایران، گفت‌وگو و مذاکره و احترام متقابل است که راه صحیحی نیز هست.
وی در ادامه این گفت‌و‌گو اظهار داشت: مردم باید تغییر و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی را در زندگی خود لمس کنند. تنها در چنین شرایطی است که دولت می‌تواند کارنامه قابل قبولی از خود برجای بگذارد.
اکرمی ‌در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی مهم‌ترین دغدغه مردم موضوع گرانی کالا‌های مورد نیاز آنهاست. آیا دولت در مسیری قرار دارد که بتواند گرانی‌ها را مهار کند، عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته، دهه‌ای نبوده که ما با چالش‌های مختلف در زمینه اقتصادی، نظامی و یا سیاسی مواجه نباشیم. این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. گرانی در کشور یک ‌شبه به ‌وجود نیامده که بتوان یک‌شبه آن را از بین برد. این وضعیت به شکل‌های مختلف تا امروز ادامه داشته است. این در حالی است که در برخی مقاطع، «گران‌فروشی» نیز به‌دلیل نوسان قیمت ارز و یا کاهش ارزش پول ملی در کنار تورم قرار گرفته است.
اکرمی‌تأکید کرد: نباید همه مشکلات معیشتی را به سیاست خارجی گره زد، بلکه باید واقع‌بینانه به قضیه نگاه کرد. ما باید این نکته را بپذیریم که در درون کشور استعداد‌ها و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که هنوز نتوانسته‌ایم به‌خوبی از آنها استفاده کنیم.
یادآور می‌شود سید رضا اکرمی ‌تابستان 95، هنگامی ‌که «رئیس ‌شورای فرهنگی نهاد ریاست ‌جمهوری» بود، ضمن اعتراض به پرداخت حقوق‌های نجومی گفت: «متأسفانه نتیجه‌محور عمل نمی‌كنیم. سوئیسی حرف می‌‌زنیم، آفریقایی عمل می‌‌کنیم... خداوند نوبخت (سخنگوی وقت دولت که مدعی شده بود نجومی‌بگیران، ذخیره و سرمایه کشور هستند) و صفدرحسینی (رئیس نجومی‌بگیر صندوق توسعه ملی) را به موزه بسپارد. اگر حسینی آن‌گونه که نوبخت می‌‌گوید، ذخیره و امانتدار کشور بود، چرا از ریاست صندوق توسعه ملی برداشتید؟! خداوند به همه عقل بدهد».