kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷

محمود عباس در اقامتگاه وزیر جنگ اسرائیل! /حماس: خنجری به پشت انتفاضه بود

 
 
رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین با حضور در اقامتگاه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، با او دیدار و رایزنی کرد. جنبش حماس به شدت به این مسئله واکنش نشان داد و آن را خنجری بر پشت انتفاضه دانست. 
شهرک نشینان صهیونیست در چند هفته اخیر حملات زیادی به مردم فلسطین در کرانه باختری انجام دادند و صد‌ها تن را زخمی کردند. این حملات وحشیانه درحالی صورت می‌گیرد که محمود عباس بدون توجه به آن به دیدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی رفته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه از دیدار «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین با «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم خبر دادند.
رادیو ارتش اسرائیل در این‌باره گزارش داد که عباس بعد از ۱۰ سال برای اولین بار در اقامتگاه یک مقام صهیونیست حضور پیدا کرده و گانتز شامگاه سه‌شنبه میزبان او در منطقه «روش‌هاعین» بوده است. وبگاه عبری‌زبان «والا نیوز» در گزارشی نوشت: «آخرین باری که ابومازن در [فلسطین اشغالی] حاضر شد، در سال ۲۰۱۰ به عنوان بخشی از یک نشست رسمی سیاسی با [بنیامین] نتانیاهو در اقامتگاه رسمی او در قدس اشغالی دیدار کرد.»
بر اساس این گزارش، دیدار عباس با گانتز حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید و دو طرف در مورد مسائل مختلف امنیتی و عمرانی در دستور کار، بحث و تبادل نظر کردند. از زمان تشکیل کابینه جدید تل‌آویو، این دومین بار است که این دو با یکدیگر ملاقات می‌کنند.
به نوشته والانیوز، در این دیدار سرلشکر «رسان عالیان» هماهنگ‌کننده عملیات‌ها در سرزمین‌های اشغالی و «حسین الشیخ» وزیر امور عمرانی تشکیلات خودگردان فلسطین و «ماجد فرج» رئیس‌سازمان امنیت فلسطین حضور داشتند. یک مقام ارشد صهیونیست می‌گوید این نشست با چراغ سبز دفتر نخست‌وزیری این رژیم بود تا به مسائل اقتصادی و امنیتی بپردازند.
در گزارش این پایگاه خبری آمده است: «گانتز به عباس اطلاع داد که در نظر دارد به ترویج اقدامات اعتماد‌سازی در حوزه‌های اقتصادی و غیرنظامی همان‌طور که در نشست قبلی آنها توافق شد، ادامه دهد. گانتز بر منافع مشترک در تقویت هماهنگی امنیتی و حفظ ثبات امنیتی و جلوگیری از تروریسم و خشونت تاکید کرد.»
واکنش حماس
حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد چهارشنبه دیدار «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. قاسم در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیدار محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین با بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سوی همه میهن‌پرستان [فلسطینی] محکوم و مردود است و از روحیه ملی مردم فلسطین ما منحرف شده است.»
وی در ادامه توضیح داد: «این نشست مصادف است با حمله شهرک‌نشینان [صهیونیست] به مردم ما در کرانه باختری، که بر شدت جنایت سران تشکیلات خودگردان می‌افزاید و خنجری به انتفاضه در کرانه باختری اشغالی به‌حساب می‌آید.»
سخنگوی حماس با بیان اینکه این اقدام رئیس‌تشکیلات خودگردان شکاف سیاسی فلسطین را عمیق‌تر می‌کند، افزود: «[این اقدام] اوضاع فلسطین را پیچیده می‌سازد، برخی از طرف‌های منطقه را که می‌خواهند با اشغالگران عادی‌‌سازی کنند، تشویق می‌کند و موضع فلسطین را که عادی ‌سازی را رد می‌کند، تضعیف می‌نماید».
درگیری و تنش در مرز نوار غزه
از سوی دیگر رسانه‌ها بعدازظهر دیروز از وقوع یک حادثه امنیتی در مناطق مرزی شمال نوار غزه خبر دادند. شبکه صهیونیستی «کان» خبر داد که یک فلسطینی از داخل نوار غزه به سمت یک نقطه در شمال این باریکه تیراندازی کرده که در پی آن، یک نیروی ارتش رژیم صهیونیستی مجروح شده است. بر اساس این گزارش، نظامی مذکور در نزدیکی حصار مرزی غزه بوده که به سوی او تیراندازی می‌شود.
با این حال، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد که به نظر می‌رسد یک شهرک‌نشین در پی این تیراندازی مجروح شده باشد. طبق گزارش منابع عبری‌زبان، یک تک‌تیرانداز فلسطینی با تیراندازی به سوی گروهی از صهیونیست‌ها در نزدیکی نوار غزه آنها را غافلگیر کرده است. همزمان با این گزارش، پایگاه «شهاب» خبر داد که توپخانه رژیم صهیونیستی یک دیدبانی در جنوب شرق شهر غزه را هدف قرار داده است. لحظاتی بعد، شبکه «الجزیره» به نقل از خبرنگار خود در فلسطین گزارش داد که چند پست دیدبانی نیروهای مقاومت فلسطین هدف حمله قرار گرفته است. منابع عبری‌زبان مدعی هستند که فرد مجروح یکی از پیمانکاران وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بوده است. رسانه‌های نزدیک به گروه‌های مقاومت فلسطین نیز گزارش دادند که تا این لحظه هیچ یک از نیروهای مقاومت در حمله توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی مجروح نشده‌اند. 
لحظاتی بعد رادیو ارتش رژیم صهیونیستی «گلگلتز» تأیید کرد که یک نظامی صهیونیست در نزدیکی نوار غزه مجروح شده است. بنابر گزارش رسانه‌های صهیونیستی، نظامی مجروح با بالگرد به بیمارستان «برزیلیا» منتقل شده است. پایگاه خبری «نیو پرس» گزارش داد که در پی حمله توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی، سه کشاورز فلسطینی مجروح شده‌اند. گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه هنوز بیانیه‌ای در ارتباط با حادثه امنیتی مذکور و حمله رژیم صهیونیستی به پست‌های دیدبانی صادر نکرده‌اند.