kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
بهانه‌ای برای یادآوری روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت»

نه دی؛تجلی غیرت دینی و انقلابی مردم

 
 
 
رضا الماسی
 
فتنه‌ ۸۸ تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیله‌ تعدادی آدم دیده شد؛ این یک چیز ریشه‌داری بود، یک بیماری عمیقی درست کرده بودند، اهدافی داشتند، زمینه‌ها و مقدمات فراوانی برایش چیده شده بود، کارهای بزرگی شده بود و هدف‌های بسیار خطرناکی دنبال این کار بود، که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی و این‌ها حل نمی‌شد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت 
۹ دی بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنه‌گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه‌ ۹ دی یک حادثه‌ ماندنی در تاریخ ماست. این حادثه، حادثه‌ کوچکی نیست. این حادثه، شبیه حوادث اول انقلاب است. این حادثه بایستی حفظ شود، بایستی گرامی داشته شود. (رهبر انقلاب 21 آذر 1390) 
محرم سال 88 در حالی از راه می‌رسد که هنوز التهاب ناشي از اهانت برخی هواداران موسوي به تصوير امام(ره) در مراسم 16 آذر فروکش نکرده است.
عاشورا رسیده است. مردم گرم عزاداری هستند. هر کسی در گوشه‌ای از شهر زیر خیمه‌ای از خیمه‌های امام حسین(ع) ارادت خود را به مکتب سید و سالار شهیدان نشان می‌دهد. به یکباره اخباری در رسانه‌ها منتشر می‌شود که عده‌ای آشوبگر در تهران به تعدادی از خیمه‌های عاشورا حمله و جسارت کرده‌اند.
اين افراد كه به صورت سازماندهي شده بدون حمل هرگونه نمادهای مخصوص عزاداران و دسته‌جات عزاداري، نمادهاي سبز را حمل مي‌كردند، به صورت سازماندهي شده از خيابان اسكندري به سوي تقاطع خيابان توحيد، ميدان فردوسي به سمت ميدان انقلاب، ميدان 
امام حسين(ع)، پل چوبي، خيابان حافظ به سمت چهارراه كالج و چهارراه ولي‌عصر حركت كردند و با اخلال در عبور و مرور عزاداران و مردمي كه در تردد به سمت مجالس عزاداري بودند، شعارهاي انحرافي سردادند.
طرفداران فتنه گران شعارهاي ساختارشکنانه را در حالي كه دست‌هاي خود را بالاي سر گرفته و سوت و کف مي‌زدند، تكرار مي‌كردند. اين افراد كه به چوب، چماق و سنگ مسلح بودند، پس از هر درگيري با نيروهاي انتظامي و متفرق شدن، به خيابان‌هاي فرعي هجوم مي‌آوردند و به تخريب اموال عمومي به ويژه شكستن شيشه‌ها مي‌پرداختند.
آشوبگران در تقاطع اسكندري- آزادي با كندن ميله‌هاي خطوط ويژه اتوبوس‌هاي تندرو و قرار‌دادن آنها در وسط خيابان تلاش كردند تردد مردم را مختل كنند. اين افراد هر خودرويي را كه گمان مي‌كردند ارتباطي با نيروهاي انتظامي و يا مردم مسلمان و عزادار دارد، با سنگ مورد حمله قرار مي‌دادند.
اغتشاشگران در تقاطع كريمخان- حافظ ۲ خودروي پليس را آتش زدند. اين افراد همچنين در مسيرهاي اصلي مانند خيابان انقلاب و خيابان کريمخان اقدام به آتش زدن سطل‌هاي زباله و قرار‌دادن آنها در وسط خيابان كردند، به طوري كه دود ناشي از اين اقدام برخي خيابان‌ها را فراگرفت.
در ميدان ولي عصر نيز اغتشاشگران با آتش زدن کيوسک نيروي انتظامي و يک خودروي پليس به پايکوبي مشغول شدند. در حاشيه ميدان ولي‌عصر پرچم‌هاي مقدس يا زهرا(س) و يا حسين(ع) توسط حاميان موسوي پاره و به آتش کشيده شد.
انتشار تصاویر و فیلم‌های مربوط به هتک حرمت عاشورا و وحشی‌گری اغتشاشگران، خون مردم را به جوش آورده است. عزاداران حسيني به خيابان‌هاي مرکزي تهران گسيل شدند و عناصر ضددین را از خیابان‌ها فراری 
دادند.
واکنش به موقع مردم
خبر به دیگر استان‌های کشور نیز رسیده و هیچ دلداده‌ای از عاشقان مکتب اسلام نمی‌تواند آرام بگیرد و می‌خواهد به هر نحوی شده رفتار وحشیانه آشوبگران را محکوم کرده و پاسخی بدهد.
مردم تبریز در حمایت از اصل ولایت‌فقیه و اعلام انزجار از فتنه‌گران پیشگام بودند. در روز 8 دی‌ اقشار مختلف مردم تبریز با در دست داشتن پرچم‌های سوگواری بر ارادت خود به قافله‌سالار‌ شهیدان تاکید و با مقام ولایت تجدید بیعت کردند.مردم تبریز در مقابل مصلای امام خمینی شهر تبریز شعار «لشکر سبز یزید به آخر خط رسید» سر دادند و خواستار مجازات مسببان فتنه 88 توسط دستگاه قضایی شدند. 
رهبر انقلاب در تمجید اقدام به هنگام تبریزی‌ها در طول تاریخ انقلاب می‌فرمایند: «در همین دوران انقلاب شما نگاه کنید، در حوادث اوّل انقلاب -شما جوان‌ها یادتان نیست- تبریزی‌ها شقّ‌القمر کردند به معنای واقعی کلمه؛ توطئه‌ای که دشمن در تبریز تدارک دیده بود، به دست خود مردم تبریز به بهترین وجه خنثی شد. همان وقتی که همه نگران بودند که تبریز چه خبر خواهد شد و دشمنان و ضدّانقلاب از اطراف لشکرکشی کرده بودند که بتوانند تبریز را از انقلاب جدا کنند، امام فرمودند -به این مضمون- که نگران نباشید؛ تبریزی‌ها خودشان جواب خواهند داد؛ همین هم شد. در آن روز، بعد در دفاع مقدّس، بعد در حوادث بعد، بعد در سال ۸۸، بعد در نهم دی -که همه‌ کشور نهم دی [آمدند]، تبریز هشتم دی؛ یک روز جلوتر، زودتر- در همه جا پیشگام بودند الحمدلله.»
مردم ساري هم در روز8 دی به صورت خودجوش خشم و انزجار خود را از حرمت شكني فتنه‌گران در روز عاشورا اعلام كردند. اين تجمع در حالي صورت گرفت كه در این روز در بيشتر شهرهاي مازندران تجمعات اعتراض‌آميز برگزار شد.
آیت‌الله علی معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری درباره پیشگامی مردم مازندران در اعلام برائت از فتنه‌گران به مرکز اسناد انقلاب اسلامی می‌گوید: «مردم مازندران پیش از حماسه 9 دی تهران یعنی روز هشتم دی ماه به صحنه آمدند و اگر به تاریخ روزشمار در مازندران مراجعه شود این موضوع ثبت شده است، مردم به صورت خودجوش پای کار آمدند و به صورت پرشور به راهپیمایی پرداختند.»
مردم استان همدان هم با شركت در راهپيمايي بزرگ در دو روز پياپي، اقدامات فتنه‌گران را محکوم کرده و با سر دادن شعارهايی حمايت خود را از آرمان‌های انقلاب اسلامی اعلام کردند.
حماسه تهران
اما بزرگ‌ترین راهپیمایی عاشورائیان حسینی در تهران رقم می‌خورد. نهم دی ماه 88 در تهران مردم در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب به راهپیمایی پرداختند.
جمعیت مردم تهران از شرق حد فاصل پل چوبی تا میدان انقلاب، از غرب حد فاصل دانشگاه شریف تا میدان انقلاب، از جنوب حد فاصل میدان حر تا میدان انقلاب و از شمال حد فاصل بلوار کشاورز تا میدان انقلاب بود.
در همین باره بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد: «طرفداران نظام اسلامی در اعتراض به وقایع روز عاشورا در خیابان‌های مرکزی تهران راهپیمایی و تجمع کردند. تظاهرات هواداران حکومت ایران از روز گذشته در شهرهای مختلف شروع شده بود.» الجزیره هم با اشاره به خواسته مردم تهران در راهپیمایی 9 دی گزارش می‌دهد: «مردم در این تظاهرات خواستار مجازات موسوی و کروبی و خاتمی شدند.»
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره تجمع عاشورایيان در تهران می‌نویسد: «راهپیمایان سوگند وفاداری به نظام جمهوری اسلامی یاد کردند.» پایگاه شبکه تلویزیونی المنار لبنان هم به پوشش خبری این حماسه پرداخته و گزارش می‌دهد: «تظاهرکنندگان تصاویر بنیانگذار جمهوری‌اسلامی ایران و رهبر انقلاب اسلامی را در دست داشتند و شعارهایی حسینی سردادند و آشوبگران و هتک‌حرمت‌کنندگان به مقدسات دینی در روز عاشورا را محکوم کردند.»
سایر استان‌های کشور نیز در این روز تاریخی به خیابان‌ها آمدند و با محکومیت اقدامات وحشیانه فتنه‌گران، بساط فتنه 88 را برای همیشه در هم پیچیدند.
روز بصیرت
از همان سال88، نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار و به عنوان روز «بصیرت و میثاق امّت با ولایت» در تقویم نامگذاری شد. مهم‌ترین عاملی که باعث شد فتنه 88 پس از
8 ماه توسط مردم به پایان برسد بالا رفتن سطح بصیرت مردم بود. 
محسن سلیمی، فعال فرهنگی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: « قضایای سال 88 در حقیقت فتنه‌ای بود که فقط به دست مردم از بین می‌رفت و اگر مردم پای کار نمی‌آمدند و در صحنه نبودند به هیچ وجه امکان جمع شدن آن ممکن نبود.»
او می‌افزاید: « به فرموده رهبر انقلاب؛ برای مواجهه با دشمنی‌ها دو عنصر مهم لازم است. بصیرت، و صبر و استقامت. هرچقدر این دو عنصر در میان گروه‌های مختلف مردم قوی‌تر شود ضربه کمتری از سوی دشمن به ما وارد خواهد آمد.»
رهبر معظم انقلاب 21 اسفند 99 در بیان تعریف بصیرت می‌فرمایند: « بصیرت یعنی چه؟ بصیرت یعنی تیزبین بودن و راه درست را شناختن. انسان گاهی اشتباه می‌کند؛ حالا احتمال اشتباهِ انسان‌های ابتدایی و تازه‌کار که بیشتر است، آدم‌های قدیمی و مجرّب هم مواردی اشتباه می‌کنند راه درست را؛ بایستی مراقبت کرد که انسان در شناخت راهِ درست اشتباه نکند؛ در غبارآلودگی فتنه‌ها بتواند راه را پیدا کند و بفهمد راه درست چیست؛ بصیرت به این معنا است.»
سلیمی در ادامه توضیح می‌دهد: «راهکار حضرت آقا
 برای اینکه این دو خصوصیّت در جامعه حفظ و گسترش یابد، تواصی به حق و صبر است. ما باید تلاش کنیم زنجیره‌ تواصی و توصیه کردن به یکدیگر را توسعه دهیم. اگر چنین روحیه‌ای در میان همه ما نهادینه شود، ریزش‌ها به حداقل خواهد رسید.»
ریشه دشمنی‌های دشمنان با انقلاب
خانم زهره غلامی، فعال دانشجویی نیز درباره اهمیت حماسه 9 دی و گرامیداشت آن به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: « ریشه همه دشمنی‌ها و خباثت‌های دشمنان انقلاب اسلامی این است که نگذارند ما بتوانیم با تمسک به اسلام ناب، الگویی برای سایر ملت‌ها باشیم. بنابراین اهمیت بزرگداشت روزهای مهمی همچون نهم دی ماه از این منظر قابل تحلیل است.»
او اظهار می‌دارد: « هدف‌ دشمن این است که از استمرار انقلاب جلوگیری کند. اما هنوز نتوانسته‌اند مردم ما را درست بشناسند. عموم مردم ما دل شان برای اسلام می‌تپد. دشمنان انقلاب همه‌ تلاش‌شان را می‌کنند تا در راهپیمایی‌ها و حوادث انقلاب حضور مردم کمرنگ باشد اما در مناسبت‌هایی مثل بیست‌ودوّم بهمن سیل جمعیّت در خیابان‌ها به راه می‌افتد و نقشه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کند.»
غلامی می‌افزاید: « به نظر من کمترین وظیفه‌ای که به عهده مسئولان کشور می‌باشد این است که با خیانت‌ها و ناکارآمدی‌ها باعث نشوند که این روحیه در مردم تضعیف شود. هرچند واقعاً سطح مردم بالاتر از این حرف‌هاست و با این بهانه‌ها دست از انقلاب نخواهند کشید.»