kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
یکی دیگر از وعده‌های دولت سیزدهم محقق شد

حذف امضاهای طلایی از فرآیند صدور کارت بازرگانی

با هوشمند‌سازی صدور کارت بازرگانی زمینه امضاهای طلایی و رانت از این بخش حذف شد و دولت سیزدهم یک گام بلند دیگر در مسیر تکمیل سامانه جامع تجارت و سلطه شفافیت بر فعالیت‌های اقتصادی برداشت.

 

ایجاد سامانه شفافیت و شفاف‌‌سازی اقدامات در کنار به حداقل رساندن یا منتفی کردن تعارض منافع در بسیاری از سطوح، جزو وعده‌های رئیس‌جمهور در ایام انتخابات ریاست جمهوری بود.
مهم‌ترین پروژه در این زمینه، سامانه جامع تجارت است که از سال‌ها قبل مطرح شد اما هیچ‌گاه به طور کامل عملیاتی نشد. دولت قبل از سال 95 تا 99 چندبار سامانه مذکور را افتتاح کرد اما نتایج ملموسی از این افتتاحیه‌ها مشاهده نشد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با تأکید ویژه رئیس‌جمهور، تکمیل سامانه مذکور مورد توجه دوباره قرار گرفت تا اینکه در کم‌تر از صد روز، وزیر اقتصاد خبر اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت را
اعلام کرد.
پس از اتصال گمرک به سامانه که یکی از دشوارترین و مهم‌ترین مراحل کار به شمار می‌رفت، عملا تکمیل این طرح در سراشیبی قرار گرفت و بعد از آن بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد «این پروژه 80 درصد پیشرفت دارد البته 70 اقدام را باید تکمیل کنیم و تا پایان سال 1400 سامانه جامع تجارت کامل خواهد شد».
تحقق یک وعده مهم
حالا طی مدت کوتاهی پس از اتصال گمرک به سامانه، وزیر صمت پیشرفت یک مرحله دیگر از سامانه جامع تجارت را اعلام کرد.
سیدرضا فاطمی‌امین دیروز در حاشیه مراسم رونمایی از صدور هوشمند کارت بازرگانی بدون دخالت عامل انسانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هوشمند‌سازی صدور کارت بازرگانی یکی از پروژه‌های سامانه جامع تجارت است که قول داده بودیم تا پایان سال کامل شود.
به گزارش خبرگزاری فارس وی افزود: این کار بسیار دارای اهمیت است و موجب تسهیل فضای کسب و کار می‌شود. به طوری که در قالب این سامانه 25 استعلام از 20 دستگاه در کم‌تر از یک ساعت اخذ می‌شود. بر این اساس بسیاری از رفت و آمدها و مهم‌تر از آن امضاهای طلایی و رانت‌ها حذف می‌شود.
خداحافظی با امضاهای طلایی
یکی از مراکز اصلی تولید فساد در اقتصاد کشور، رانت‌های صدور مجوز یا به اصطلاح، امضاهای طلایی است که بعضاً با زد و بندهای مالی هنگفتی همراه است. این معضل که یک علت آن وجود دخالت‌های انسانی است اکنون در حوزه صدور کارت بازرگانی یک گام بزرگ به سمت شفافیت پیش رفته است.
وزیر صمت در این زمینه بیان کرد: به طور قاطع اعلام می‌کنم که در فرآیند صدور کارت بازرگانی از امروز هیچ امضاء طلایی و رانتی وجود ندارد و این خاطره که یک کودک میلیون‌ها دلار صادرات و واردات داشته است به طور کامل تمام خواهد شد.
فاطمی‌امین ادامه داد: امسال از نظر صادرات پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و بیش از آنچه که تصور می‌کردیم صادرات رو به افزایش است.
فرو ریختن دیوارهای فساد
رئیس‌اتاق بازرگانی ایران هم در واکنش به الکترونیکی شدن فرآیند صدور کارت بازرگانی بیان کرد: هوشمند‌سازی اثرات مثبت در اقتصاد دارد و باعث فرو ریختن دیوارهای فساد خواهد شد.
غلامحسین شافعی گفت: حذف هر مجوزی به منزله فرو ریختن یک دیوار فساد است.
وی در مورد اینکه هوشمند‌سازی صدور کارت بازرگانی دو اثر مهم به دنبال خواهد داشت، توضیح داد: اولین اثر حذف مجوز و اثر دوم آن نیز بر کل اقتصاد جامعه است، زیرا یک زمانی برای گرفتن یک استعلام، افراد مجبور بودند، از شهرهای مختلف به تهران بیایند و لذا گرفتن یک استعلام چند سفر درون‌شهری به دنبال داشت.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: همان‌طور که اشاره شد، هوشمند‌سازی به لحاظ اقتصادی در تمام کشور مؤثر است و می‌تواند فضای کسب و کار را که به شدت نامناسب شده بهبود بخشد و رتبه ما را در دنیا ارتقاء دهد.
شافعی ادامه داد: به طور معمول در ابتدای هر تغییری، افراد مقاومت می‌کنند، قطعا در برابر این هوشمند‌سازی‌ها شاهد مقاومت‌های زیادی خواهیم بود، اما نباید به آن توجه شود.