kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا خبر داد

قاچاق روزانه ۹ میلیون لیتر سوخت از کشور

 


در حالی که قیمت هر لیتر گازوئیل در فوب خلیج فارس ۶۰ برابر نرخ این فرآورده در ایران است سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم کل قاچاق فرآورده‌ها و مشتقات نفتی کشور را حدود ۹ میلیون لیتر عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا دهقان‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: تا زمانی که یارانه‌های سنگین برای سوخت در کشورمان پرداخت می‌شود نیازمند اعمال شاخص‌هایی هستیم.
وی ادامه داد: از آنجا که تولید و صادرات نفت و گاز و سایر تولیدات و فرآورده‌های پتروشیمی و پالایشی در دستان حاکمیت است، پس نباید هر آنچه را که از مرز‌ها وارد و خارج می‌شود، قاچاق انگاشت، ضمناً اگر صادراتی در خصوص نفت و سوخت شکل می‌گیرد قطعاً توسط وزارت نفت صورت گرفته است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اشاره به حجم سوخت قاچاق روزانه به میزان سه میلیون لیتر، ادامه داد: برآورد استانی در دست نیست، اما این میزان از قاچاق سوخت مربوط به کل کشور می‌شود. او همچنین حجم قاچاق کل فرآورده‌ها و مشتقات نفتی کشور را حدود 9 میلیون لیتر در روز عنوان کرد.
در این گفت‌وگو، سیدمجتبی محفوظی نماینده مجلس هم گفت: یکی از دلایل پیدایش فعلی قاچاق سوخت را می‌توان تفاوت نرخ یارانه‌ای فرآورده‌های نفتی به ویژه نفت و گاز عنوان کرد.
وی ادامه داد: نرخ یارانه‌ای هر لیتر گازوئیل در کشورمان 300 تومان و قیمت فوب این کالا در خلیج فارس، 60 برابر این نرخ است و این تفاوت سبب طمع ورزی سودجویان و قاچاقچیان سوخت می‌شود.
این نماینده تصریح کرد: اگر در کشورمان شاهد قاچاق سوخت و کالا نباشیم بدان معناست که دستگاه‌های مربوط، وظایف خود را به درستی انجام داده‌اند، اما وقتی شاهد قاچاق سوخت در این ابعاد وسیع باشیم یعنی مسئولان مربوطه، وظایف خود را به درستی و به حد مطلوب انجام نمی‌دهند و در بحث نظارت و کنترل نقص‌هایی وجود دارد.
محفوظی ادامه داد: بی شک قاچاق سه و نیم میلیون لیتر سوخت در یک روز را نمی‌توان تنها به دست قاچاقچیان جزء دید، بلکه مافیا‌هایی در پشت پرده حضور دارند که در نهایت آن‌ها به قاچاقچیان قابل رویت می‌رسند، برای پیگیری چنین حجمی از قاچاق تمامی مسئولان و ارگان‌های مربوط باید پاسخگو باشند.
همچنین قاسم مطلبی، مدیرکل گمرک پرویزخان هم در ارتباط با این برنامه توضیح داد: گمرک پرویز خان در بحث صادرات مشتقات نفتی، برابر مصوبات، جزء گمرکات تخصصی محصولات نفتی و مشتقات نفتی محسوب نمی‌شود و فقط مجاز به همکاری با شرکت‌های نفتی و فرآورده‌های آن جهت انجام صادرات محصولاتشان هستیم.