kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
تحلیلگر صهیونیست:

مقامات اسرائیل از موضع ثابت ایران در مذاکرات وین شگفت‌زده شده‌اند

تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی گفت مقامات این رژیم از اینکه ایرانی‌ها در مذاکرات موضع ثابت و محکم خود را حفظ کرده‌اند، دچار شگفتی شده‌اند.

 

سرویس سیاسی-
در سایه سفر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین اشغالی و آغاز دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در دوشنبه پیش‌رو، مطبوعات رژیم صهیونیستی نوشتند که مقامات تل‌آویو می‌دانند که توانایی آنها برای تحت تأثیر قرار دادن دولت آمریکا محدود است و از سوی دیگر اسرائیل درصورتی‌که مذاکرات وین شکست بخورد، به حمله نظامی علیه ایران فکر نخواهد کرد و همان سیاست «جنگ در سایه» را ادامه می‌دهد.
به نوشته وبگاه عرب ۴۸، روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت که کابینه نفتالی بنت و یائیر لاپید سعی دارد تا واشنگتن را به این ادعا قانع کند که اگر مذاکرات با ایران شکست بخورد، تعهدی وجود ندارد که اوضاع منطقه به سمت جنگ پیش نرود. مقامات صهیونیستی می‌گویند: «آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که اگر به راه‌حلی در مذاکرات نرسند، در آن صورت اسرائیلی‌ها احساس آزادی عمل بیشتری برای مواجه با برنامه هسته‌ای ایران خواهند کرد، تا جایی که شاید دست به حمله زده و یک جنگ منطقه‌ای رخ دهد.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «به گفته محافل اسرائیلی، اگر معادله بدین شکل پیش رود، در آن صورت ایالات‌متحده آمریکا برای اجتناب از جنگ در منطقه که برای او بسیار هزینه‌ساز خواهد بود، تلاش خواهد کرد تا مسیر مذاکرات به توافق منتهی شود. اما باید آمریکا را برای عدم توافق با ایران قانع کرد، ازاین‌رو دولت اسرائیل در ارتباطات خود با آمریکا باید به راه‌حلی غیر از جنگ برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران برسد تا ایرانی‌ها به‌سرعت به سمت ساخت بمب هسته‌ای نروند.»
یدیعوت آحارانوت سپس نوشت که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد، «جنگ در سایه» با ایران ادامه خواهد داشت و صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند به سمت جنگ پیش نروند. به طوری که چندی پیش «تامیر بار»
فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با این روزنامه مدعی شده بود که اسرائیل آماده حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است؛ اما «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل پس‌ازآن به‌صراحت گفته بود که فرماندهان ارتش در شرایط فعلی نباید چنین سخنانی را به زبان بیاورند.
تهدیدها علیه ایران ژورنالیستی است!
در این راستا روزنامه معاریو نیز نوشت: «ارتش اسرائیل، نیروی هوایی و موساد در حال بررسی گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند و این وظیفه آنها و طبیعی است، اما اینکه اوضاع از سیاق خود خارج شده و چنین القا شود که صبح فردا قرار است به ایران حمله شود، این کار ژورنالیست‌هاست و باید گفت که نهادهای نظامی و امنیتی در انجام‌وظیفه خود مسیر اشتباهی را رفته‌اند.» مقامات اسرائیلی از کشورهای حاضر در مذاکرات وین خواسته‌اند تا با هیئت ایرانی درخصوص غنی‌‌سازی اورانیوم بحث نکنند و هیچ پیشنهادی را در ازای توقف غنی‌‌سازی در سطح ۶۰ درصد ندهند.
معاریو در ادامه مدعی شد که اگر توافقی در وین صورت گیرد، در آن صورت آمریکا از تل‌آویو می‌خواهد تا عملیات علیه ایران و برنامه‌ریزی برای حمله را متوقف کند یا حداقل به‌صورت علنی از آن سخن نگوید و ازآنجایی‌که اسرائیل ازلحاظ نظامی وابسته به آمریکاست، نمی‌تواند نپذیرد.
طبق ادعای این گزارش، «آن‌طور که از محتوای رایزنی‌های یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل و بنی گانتز وزیر دفاع در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی برمی‌آید، احتمالاً توافق هسته‌ای به‌صورت مرحله‌ای انجام شود، اما این برای اسرائیل گزینه بسیار بدی است، هرچند بهتر از شرایط فعلی است که ایران درحال‌توسعه برنامه هسته‌ای خود است و اسرائیل برای متوقف کردن آن خود را تنها می‌بیند.»
شگفتی
مقامات صهیونیستی
از مواضع ایران
از سوی دیگر «عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی صهیونیستی در روزنامه‌هاآرتص نوشت که مقامات این رژیم از اینکه ایرانی‌ها موفق شده‌اند موضع محکم خود را در مذاکرات حفظ کنند، شگفت‌زده هستند و علی‌رغم مشکلات داخلی که ایران دارد، چنین به نظر می‌رسد که آنها هستند که مسیر مذاکرات را ترسیم می‌کنند.
او نوشت: «در اسرائیل به این مسئله معترف هستند که حجم تأثیر ایالات‌متحده و کشورهای دیگر در مذاکرات محدود است، بلکه سیاست دولت بایدن تغییر کرده است، به طوری که در راستای منافع اسرائیل عمل نمی‌کند. موضوع روسیه و احتمال وقوع جنگ در اوکراین اکنون در اولویت دولت آمریکا قرار دارد و در واشنگتن، مقامات بعید نمی‌دانند که ولادیمیر پوتین بخواهد با اوکراین وارد جنگ شود.»
تحریم‌ها نتوانسته
ایران را متوقف کند
او تأکید کرد که مواضعی همچون سخنان فرمانده نیروی هوایی رژیم اسرائیل درخصوص آمادگی برای حمله به ایران، فایده‌ای برای تلاش‌های سیاسی این رژیم ندارد و ایرانی‌ها نیز این مواضع را بی‌ارزش می‌دانند.
همزمان «اودی لیوی» از مقامات ارشد سابق سازمان جاسوسی موساد نیز به وبگاه «اندیشکده مطالعات استراتژیک و امنیت قدس» گفته است که علی‌رغم شرایط بد اقتصادی ایران، اما تحریم‌ها نتوانسته برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.
به اذعان وی، تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران با هدف براندازی یا فشار برای کوتاه آمدن در مذاکرات اعمال‌شده اما دیگر تحریم‌ها قدرت تأثیرگذاری خود را از دست داده‌اند. او ادعا کرد که در بحران ایجادشده میان آمریکا با چین و روسیه، چین توانسته به طناب نجات ایران برای مقابله با تحریم‌ها تبدیل شود. این مقام سابق موساد پیش‌بینی کرد که احتمال اینکه ایالات‌متحده آمریکا به توصیه تل‌آویو برای اعمال تحریم‌های بیشتر گوش فرا دهد، پایین است.
اسلامی: ایران
قصد غنی‌‌سازی
بالاتر از 60 درصد ندارد
«محمد اسلامی» رئیس ‌سازمان انرژی اتمی هم در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت تهران قصد ندارد از سطح
۶۰ درصد غنی‌‌سازی اورانیوم فراتر رود.
طبق گزارش این خبرگزاری، اسلامی در پاسخ به این سؤال که «اگر طرف‌ها نتوانند به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند، آیا ایران از ۶۰ درصد غنی‌‌سازی اورانیوم فراتر خواهد رفت»، پاسخ داد «خیر.»
وی تأکید کرد که هدف برنامه هسته‌ای تهران حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور و همچنین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به کالاهای خاص است.رئیس‌ سازمان انرژی اتمی افزود: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما
بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.
به گزارش فارس، پیش‌تر، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ادعاهای صهیونیست‌ها در ارتباط با غنی‌‌سازی اورانیوم در ایران با درصد غنای ۹۰ درصد گفت: «خیر، ما چنین اطلاعاتی نداریم. یادآوری می‌کنم که تنها نهاد حاضر در تأسیسات هسته‌ای ایران آژانس است. در حال حاضر هیچ غنی‌‌سازی ۹۰ درصدی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.»

وی در این خصوص ادامه داد: «ما غنی‌‌سازی پنج درصد (در ایران) داریم، غنی‌‌سازی ۲۰ درصد داریم، غنی‌‌سازی ۶۰ درصد داریم که بسیار بالا است و بین ۶۰ درصد تا ۹۰ درصد، گام‌های‌اندکی فاصله وجود دارد و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد اما ما هیچ اطلاعاتی درباره غنی‌‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد نداریم».
نماینده مجلس:
فضای مذاکرات به نفع ایران است
احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار داشت: متأسفانه در دولت قبل، مذاکرات با روند خوبی پیش نرفت و هدفشان رسیدن به توافق به هر قیمتی بود که سبب شد منافع ملت حفظ نشود.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تیم مذاکرات جدید برخلاف دروغ‌ها و جنجال‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌کنند، دقیق و کار بلد است و تیم بیشتر اقتصادی بسته‌شده و افراد خبره‌ای از وزارت اقتصاد و صمت در تیم مذاکرات ما هستند. وی با اشاره به اینکه ما در مذاکرات دنبال توافق هستیم به‌شرطی که حقوق و منافع ملت ایران حفظ شود، تأکید کرد: تا امروز علی‌رغم کارشکنی‌هایی که از طرف آمریکا و اروپا صورت گرفت، فضای مذاکرات به نفع ما است.
امیرآبادی با اشاره سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به قم، گفت: مصوبات خوب و مهمی در این سفر قرار است به تصویب برسد و بسیاری از مسائل کلان قم ازجمله مونوریل، فرودگاه و زمین‌های صد هکتاری قرار است تعیین تکلیف گردد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تعامل هرچه بیشتر دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم ضروری را دانست و خاطرنشان کرد: فضای خوبی بین مجلس و دولت حاکم است که نیاز است هم نمایندگان و هم وزرا نسبت به حل مشکلات مردم اهتمام داشته باشند که در این زمینه پیشنهادات جامعی را نوشتم که خدمت رئیس‌جمهور ارائه کرده‌ام که در حال بررسی هستند.