kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
در واکنش به حملات وحشیانه آل‌سعود به یمن

انصارالله با 3 فروند موشک بالستیک جنوب عربستان را در‌هم کوبید

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از شلیک سه فروند موشک بالستیک به اهداف حیاتی عربستان در جیزان خبر داد.

 

ائتلاف سعودی در روزهای گذشته بارها به مراکز
غیر نظامی یمن در صنعا و دیگر استان‌های یمن حمله کرده و شمار زیادی را به شهادت رسانده است. انصارالله یمن بارها وعده انتقام سخت داده و روز جمعه اعلام کرد که تاج و تخت متجاوزان را خواهیم سوزاند. به دنبال این تهدید‌ها‌، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز از حمله به اهداف حیاتی عربستان در جیزان خبر داد.
سریع گفت که اهداف حساس و حیاتی عربستان در جیزان با سه موشک بالستیک هدف قرار‌داده شد. بنابر گزارش شبکه المیادین، سریع گفت که هدف قرار‌دادن جیزان در راستای پاسخ مشروع به جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی و آمریکایی و محاصره یمن، صورت گرفت. وی به رژیم سعودی هشدار داد که در صورت استمرار تجاوزات و جنایت‌ها علیه ملت یمن، عملیات‌های شدیدتر و دردناک‌تری علیه این رژیم انجام خواهند داد.
جنگنده‌های ائتلاف سعودی شامگاه جمعه ساختمان‌های شرکت مخابرات عمومی و مسکن کارکنان در روستای عجمه در حومه شهر المحویت را در دو نوبت هدف قرار‌دادند. به گفته منابع محلی، بر اساس آمار اولیه بر اثر این حمله تاکنون یک زن و فرزند کودکش کشته و شماری دیگر که در میان آنها چند زن و کودک هستند، زخمی شدند.
همچنین مقامات دولت نجات ملی یمن حملات بامداد شنبه ائتلاف سعودی به مراکز آموزشی و چند بیمارستان و مرکز درمانی در صنعاء را محکوم کردند. به گزارش المسیره، «طلعت الشرجبی» سخنگوی شورای عالی امور انسانی یمن گفت: «حمله عمدی ائتلاف سعودی به منطقه‌ای پر ازدحام از جمعیت که چند مجتمع پزشکی و درمانی هم در آنجا واقع است، جنایت جنگی تمام عیار برای به رنج‌انداختن بیش‌تر ملت یمن است.»
او افزود: «همزمان با تشدید حملات ائتلاف سعودی به صنعاء، ما به نهادها درخصوص کاهش برنامه‌های بشردوستانه آنها برای خدمت به فقرا و بیمارستان‌های یمن شکایت کردیم.» به گفته منابع یمنی، حملات بامداد دیروز ائتلاف سعودی به نزدیکی بیمارستان العلیاء صنعاء موج ترس و وحشت بیماران و کادر پزشکی شده بود و خسارات سنگینی که به بیمارستان وارد آمد که موجب توقف خدمات‌رسانی به بیماران شده است. ائتلاف سعودی یک منطقه کاملا پزشکی و درمانی را در مرکز صنعاء هدف گرفت که سه بیمارستان خصوصی و دولتی و ده‌ها مرکز تشخیصی و درمانی در آنجا واقع است. در این حملات دست‌کم ۲۰ نفر زخمی شدند و بیماران از بیمارستان‌های آسیب دیده از حملات تخلیه شدند.
مطهر المرونی رئیس‌دفتر بهداشت صنعاء هم تاکید کرد که حمله هوایی ائتلاف سعودی به بیمارستان‌ها اقدامی عمدی برای تحت فشار قرار‌دادن بخش بهداشت یمن است که اساسا از تجاوز و محاصره رنج می‌برد. او با اشاره به خسارات سنگینی که به بیمارستان‌های پایتخت آمده است، گفت که مراکز تشخیص پزشکی کاملا تعطیل شدند و هزاران بیمار در صنعاء و دیگر استان‌ها که برای درمان به پایتخت می‌آمدند از این وضعیت آسیب دیدند. وزارت آموزش و پرورش دولت نجات ملی یمن نیز حمله ائتلاف سعودی به پیرامون تاسیسات آموزشی در صنعاء را محکوم کرد. در بیانیه‌این وزارتخانه آمده است: «حملات هوایی علیه صنعاء منجر به وارد آمدن خسارات سنگینی به صندوق حمایت از معلم و طرح‌های آموزشی و همچنین مرکز تولید وسایل آموزشی و مدرسه بغداد در خیابان بغداد صنعاء شد.» وزارت آموزش و پرورش یمن سکوت جامعه بین‌المللی در قبال جرایم ائتلاف سعودی در حق ملت یمن را که مغایر با منشورها و قوانین بین‌المللی است محکوم کرد و گفت: «جنایات علیه یمنی‌ها نشان‌دهنده سطح ناکامی روانی و انحطاط اخلاقی نیروهای متجاوز است.»
هشدار انصارالله
از سوی دیگر، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی این کشور به عربستان و آمریکا درباره عواقب حملاتشان به یمن هشدار داد. وی روز شنبه طی توئیتی که در واکنش به کشتار ائتلاف سعودی در «المحویت» (استانی در غرب صنعا) بوده، از سکوت جامعه جهانی در برابر جنایت‌های ائتلاف سعودی انتقاد کرد. عبدالسلام نوشت: «در سایه همکاری سازمان ملل و سکوت بین‌المللی، ائتلاف متجاوز به هدف قرار‌دادن شهروندان و غیرنظامیان ادامه می‌دهد و جنایت پشت جنایت مرتکب می‌شود، همانند جنایت المحویت که طی آن، 10 نفر شهید و یا زخمی شدند که در بین آنها کودک نیز وجود دارد.»
او در ادامه نوشت: «به اذن الهی، «پادشاهی متجاوز و آمریکایی» (عربستان سعودی) با تداوم این گونه جنایت‌ها جز بدترین پیامدها و عواقب چیزی عایدش نخواهد شد.»
تحولات میدانی و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های مأرب، الجوف و حتی در داخل مناطق عربستانی نزدیک به مرز یمن باعث عصبانیت ائتلاف سعودی شده و این ائتلاف به صورت جنون‌آمیز در حال بمباران مراکز و تأسیسات حیاتی و زیرساختی یمن در شهر صنعاء و سایر مناطق این کشور است. این ائتلاف حملات خود را با ادعای اینکه در آنها مهمات و موشک و پهپاد انبار شده، توجیه می‌کند که جمعه شب در حمله به منطقه‌ای در المحویت مشخص شد که محل اصابت بمب‌های سعودی و اماراتی خانه یک شهروند یمنی در شهر المحویت بوده که سه تن از اعضای آن (از جمله یک کودک و یک زن) کشته شدند و هفت تن دیگر زخمی شدند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت دولت نجات ملی، طی یک روز گذشته(روز جمعه)، 25 نفر در حملات هوایی ائتلاف سعودی به استان‌های الحدیده، صعده و المحویت کشته یا زخمی شده‌اند.