kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
منبع اروپایی:

80 درصد مطالبات ایران در پیش‌نویس وین لحاظ شده است

یک منبع اروپایی در ارزیابی جدیدترین شرایط مذاکرات وین گفت که طی دو مرحله گفت‌وگوی انجام شده بین ایران و ۱+۴، تیم ایرانی پیشنهادهای جدید مکتوبی را ارائه کرد که حدود ۸۰ درصد آنها در پیش‌نویس موجود درج و لحاظ شدند.

 

ایران و ۱+۴ قرار است دوشنبه این هفته ۶ دی برابر با ۲۷ دسامبر مذاکرات خود در وین را از سربگیرند. این مذاکرات جمعه هفته گذشته برای بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها و همچنین تعطیلات کریسمس طرف‌های اروپایی با وقفه‌ای ۱۰ روزه مواجه شد.
در همین حال، اتحادیه اروپا عصر روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیسیون مشترک برجام روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در وین تشکیل جلسه خواهد داد.
همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود در پاسخ به ایرنا به آخرین وضعیت گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت: در دور اخیر مذاکرات وین ما توانستیم بعد از دو مرحله گفت‌و‌گو به یک سند واحد و دستور کار واحد برسیم و این پیشرفت مهمی بود.
در همین حال، یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، به ایرنا گفت: از ابتدا قرار بود مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس ۶ دور قبلی پیش برود. تیم مذاکره‌کننده جدید ایران در دور جدید مذاکرات که از ۲۹ نوامبر در وین شروع شد، دو متن پیشنهادی مکتوب را ارائه کرد.
وی ادامه داد: طرف ایرانی تاکید داشت که پیشنهاداتشان بر اساس پیش‌نویس وین ۶ بوده، اما حاوی اصلاحات و نکات جدیدی است که پس از گفت‌وگوهای فشرده بین ما و هیات ایرانی نهایتاً طرفین توانستند به سند و دستور کار مشترکی دست یابند که در آن ۸۰ درصد مطالبات ایران نیز لحاظ شده است.
این منبع آگاه اروپایی درباره روند مذاکرات نیز گفت: گفت‌وگوها طبیعتاً بسیار سخت و دشوار است، اما همین که روند رو به رشدی را تجربه می‌کند، ما را برای ادامه آن و رسیدن به نتیجه‌ای که مورد رضایت طرفین باشد، امیدوار می‌کند.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز درباره دور آتی مذاکرات گفته بود: با صراحت اعلام می‌کنیم که با حسن نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب، مذاکرات جدی خودمان را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد مذاکرات شوند.
به گزارش ایرنا، وی افزود: اینکه طرف‌های مقابل دائم مصاحبه و اعلام می‌کنند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.
لاوروف: امکان نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین بسیار زیاد است
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که روند مذاکرات وین درباره احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران رو به پیشرفت جلو رفته و نتیجه بخش باشد.
لاوروف در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» درباره دستورکار فعلی در عرصه روابط بین‌الملل، در این باره گفت: «من شخصاً روند اوضاع پیرامون مذاکرات وین را بیش از‌اندازه نگران‌کننده نمی‌بینم. واضح است که تیم مذاکره‌کننده ایرانی در این دور از رایزنی‌ها جدید است، ولی با این وجود، آنها با سرعت و به عقیده من، حرفه‌ای، خود را با جو حاکم وقف کرده و پیشنهاداتی را نیز آماده کردند که در ابتدا با مخالفت برخی شرکت کنندگان غربی در مذاکرات مواجه شد، ولی در نهایت آنها نیز پذیرفتند که این پیشنهادات حق مسلم طرف ایرانی است و شرکای غربی قبول کردند تا آنها را بررسی کنند و این کاری است که در حال حاضر در وین انجام می‌شود.»
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «شانس بسیار بالایی وجود دارد که مذاکرات وین به نتیجه مثبت دست یابد، البته مسلماً موضوع با اهمیت آن است که اصولی در نظر گرفته شود و بر اساس آن کار شود و همه طرفین با این مسئله موافق هستند که هیچ چیز تا زمانی که درخصوص آن توافق نشده، قطعی نیست.
لازم است تا روی یک بسته اقدامات درست و به خوبی تهیه شده کار شود و رسیدن به نتیجه مورد قبول همه طرفین دور از واقعیت نیست.» لاوروف یادآور شد: «در جریان مذاکرات مشکلاتی با توجه به مواضع تند دو طرف آمریکایی و ایرانی در این رابطه که چه کسی باید نخستین گام را بردارد، بوجود آمد. مقامات تهران معتقدند که آمریکایی‌ها باید اولین قدم را بردارند، برای اینکه آنها بطور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شدند. در عین حال طرف آمریکایی نیز می‌گویند که ایرانی‌ها شروع به نقض تعهدات خویش درچارچوب برجام کرده و به رغم اینکه واشنگتن بطور کلی هیچیک از تعهداتش را عملی نکرده، ایران باید نخستین گام را بردارد. ما (روسیه) به همراه دوستان چینی خود معتقدیم و بطور کلی این درک مشترک در بین شرکت کنندگان اروپایی در مذاکرات وین هم وجود دارد که با توجه به این اختلاف نظر، دو طرف بصورت هماهنگ و همزمان دست به اقدام زده و بسته گام‌های متقابلی را تحقق بخشند و این کاری است که اکنون در جریان مذاکرات وین در حال انجام است.»
اولیانوف: در مذاکرات وین
هیچ جبهه متحدی علیه ایران وجود ندارد
«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی توئیتی بامداد جمعه تأکید کرد که هیچ جبهه متحدی علیه ایران در مذاکرات وین وجود ندارد.
اولیانوف این پیام را در توئیتر، در واکنش به پیامی از «ابوالفضل عمویی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران نوشت.
عمویی روز جمعه درباره ادعاهای برخی مقام‌های غربی که صحبت از ضرب‌الاجل چند هفته‌ای به ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را مطرح کرده‌اند در توئیتی به زبان انگلیسی نوشته بود: «ضرب‌الاجل چند هفته‌ای برای غرب است نه ایران. اگر شما برای رسیدن به یک توافق خوب جدیت دارید، از جزم‌اندیشی دست بردارید و پیشنهاد ایران برای رفع تحریم‌ها را بردارید. زمان به نفع شما پیش نمی‌رود.»
اولیانوف در پاسخ نوشته است: «به لحاظ مفهومی ما طرفدار رویکردی متفاوت هستیم. ما بر اساس این درک پیش می‌رویم که همه ما در یک قایق هستیم. هیچ جبهه متحدی علیه ایران در مذاکرات وین وجود ندارد. ایران شریک ارزشمند و محترم ما است. ما برای یافتن راه‌حل‌های مورد قبول همه به یکدیگر نیاز داریم.»
دور جدید مذاکرات وین
از ۶ دی ازسرگرفته می‌شود
«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، از آغاز مجدد مذاکرات وین در تاریخ
۲۷ دسامبر (۶ دسامبر) خبر داد.
وی نوشت: مذاکرات وین روز دوشنبه، 27 دسامبر از سر گرفته خواهد شد و کمیسیون مشترک برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) برای بحث و بررسی و تعیین راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد.
اولیانوف همچنین در پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: «مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر از سرگرفته می‌شود. معمولاً شرکت در یک برنامه و کار جدی بین کریسمس کاتولیک و سال نو روال نیست اما در این مورد خاص، نشان می‌دهد که تمامی مذاکره‌کنندگان تمایلی به اتلاف وقت ندارند و به دنبال احیای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن هستند».
واکنش مسکو به ادعای سالیوان درباره گزینه‌های
جایگزین برجام
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، برجام هنوز از بین نرفته و جایگزینی برای آن وجود ندارد.
زاخاروا در نشست خبری هفتگی در واکنش به ادعای «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا درباره برجام و «جاگزین‌های آمریکا» برای این توافق گفت: «روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه راشا تودی گفت اعتقاد ما این است که جایگزینی برای برجام وجود ندارد و از ابتدا موضع ما همین بوده است.»
زاخاروا افزود: «زمانی که ایالات متحده از این توافق خارج شد ما تمام تلاش خود را در راستای تداوم اجرای برجام به کار گرفتیم. زمانی که واشنگتن دوباره موضع خود را در این زمینه تغییر داد، موضع ما همچنان بدون تغییر باقی ماند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گفت: «ما به عنوان یک شریک واقعی، یکی از شرکت‌کنندگان در مذاکرات احیای این توافق هستیم. این توافق در راستای منافع داخلی ما بوده و باقی طرف‌ها نیز باید به آن پایبند باشند. این توافق باید اجرایی شود. این توافق از بین نرفته و از آمریکا به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم به آن پایبند باشد».
بلینکن: خروج از برجام
یکی از بدترین تصمیم‌های دهه اخیر آمریکا بود
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در بخشی از سخنرانی آغازینش گفت: ما نسبت به یک سال قبل، حالا تقریباً در زمینه هر مسئله‌ای اتحاد بیشتری با شرکا و متحدانمان داریم، از جمله در زمینه خصومت روسیه در قبال اوکراین و همسایگانش، برنامه هسته‌ای ایران و تلاش‌های چین برای به چالش کشیدن نظام قانون مند بین‌المللی.
بلینکن در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین مبنی بر اینکه آمریکا تا چه مدت می‌تواند منتظر به نتیجه رسیدن این مذاکرات باشد و آیا ضرب الاجلی در این باره وجود دارد یا نه، گفت: نمی‌خواهم یک بازه زمانی برای این موضوع قائل شوم یا اعداد و ارقامی به شما بگویم، جز اینکه، بله ‌[زمان باقی مانده] بسیار، بسیار، بسیار کوتاه می‌شود. علاوه‌بر این، بازیابی تمامی منافع برجام از طریق بازگشت به پایبندی به آن، با توسعه‌هایی که ایران هر روزه در برنامه هسته‌ای‌اش ایجاد می‌کند، بیش از پیش دشوار می‌شود.
وزیر امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، افزود: ما اکنون به خاطر یکی از چیزهایی که به گمانم از بدترین تصمیمات اتخاذ شده در سیاست خارجی آمریکا در یک دهه اخیر بوده است، در موقعیت فعلی قرار داریم و آن تصمیم خروج از توافق هسته‌ای ایران، برجام بوده است، توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده بود.
وی در ادامه گفت که با خروج از آن توافق، به ما وعده داده شده بود که توافق قوی‌تری جایگزنش خواهد شد و در عین حال، اعمال فشار حداکثری بر ایران موجب متوقف شدن آنچه فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه می‌خواند، خواهد شد. مسلماً، ما در عوض شاهد خلاف این‌ها بوده‌ایم. توافق جدید و بهتری در کار نبوده است. درست برعکس، ایران از محدودیت‌های اعمال شده به واسطه برجام خود را رهانده است و به ادعای وی اقدامات خصومت‌آمیزی در هر یک از کشورهای منطقه انجام می‌دهد.
او در این راستا گفت: بنابراین، واقعیت اموری که با آن سر و کار داریم، این است اما در حال کار کردن روی آن هستیم و حلش خواهیم کرد. همچنان تمایلی قوی به این داریم که ببینیم آیا می‌شود این برنامه هسته‌ای را به همان جعبه‌ای که داخلش بود بازگرداند یا نه.
وی که کشورش در حال حاضر جایگاهی در برجام ندارد و به طور یک‌جانبه از آن خارج شده توپ را در زمین ایران‌انداخت و گفت: اما اگر به خاطر عدم مشارکت ایران با حسن نیت نتوانیم این کار را انجام دهیم، با جدیت به گزینه‌های دیگر روی خواهیم آورد.
به ادعای بلینکن چیزی که دوام نخواهد آورد، آنچه آن را وقت کشی ایران پای میز مذاکره از طریق عدم مشارکت با حسن نیت و سرعت و در عین حال پیش بردن برنامه هسته‌ای‌اش می‌خواند، است و این کاری نیست که بتوان تحملش کرد و این طور نخواهد بود.