kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
کیهان بررسی می‌کند

تحرکات ناتو و روسیه تا چه حد جدی است؟!

در حالی که تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین روز به روز تشدید می‌شود برخی کارشناسان بر این باورند که تحرکات نظامی آمریکا و اروپا در شرق اروپا بیشتر بلوف جنگی است چرا که این دو به اوکراین تنها به عنوان «یک اهرم فشار به روسیه» نگاه می‌کنند و مطلقاً حاضر نیستند جان سربازان خود را فدای اوکراین کنند.

 

سرویس خارجی-
دعوای بین غرب و روسیه بر سر اوکراین به شدت بالاگرفته و آمریکا و اروپا اصرار دارند روسیه بیش از 100 هزار نیروی نظامی خود را با تجهیزات رزمی کامل در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده و در‌اندیشه حمله به این جمهوری سابق شوروی است. اتهامی که مسکو آن را رد کرده است. دولت ضعیف اوکراین هم برای مقابله با این احتمال به حمایت‌های نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک غرب دل خوش کرده است. اما مواضع هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا که به صراحت اعلام کرد حاضر نیست به اوکراین نیرو بفرست به وضوح نشان داد که ادعای حمایت‌های قاطع آمریکا بلوفی بیش نیست و «کیف» نباید روی حمایت‌های این کشور حساب ویژه‌ای باز کند، همان‌طور که کابل نمی‌بایست روی حمایت‌های این کشور حساب می‌کرد!
اما تحرکات و آمد و شد‌های نظامی طرفین در اوکراین و اطراف این کشور نیز جدی است و در این سو روس‌ها نیز می‌گویند به دنبال این هستند که دغدغه‌های امنیتی شان در خارج نزدیک خود محترم شمرده شود. آنها مخالف گسترش ناتو به شرق و استقرار نیروهای نظامی آمریکا در اوکراین و در نزدیکی مرزهای خود هستند. روس‌ها اعلام کرده‌اند عضویت اوکراین در سازمان ناتو خط قرمزشان است و آنها هرگز این مسئله را تحمل نخواهند کرد و در صورتی که این اتفاق بیفتد رویارویی دو طرف اجتناب ناپذیر خواهد بود.
دولت اوکراین گزینه‌های بسیار محدودی را برای مقابله با روس‌ها دارد و به نظر می‌رسد که هیچ چاره‌ای جز حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل و مشکلات خود با مسکو ندارد و دل بستن به حمایت‌های آمریکا و اروپا و دمیدن بر احساسات ضد روسی و تهییج ملی گرایی جز اینکه این کشور را درگیر جنگ داخلی با روس تبارها می‌کند و به نابودی اوکراین منجر می‌شود هیچ دستاورد دیگری نیز نخواهد داشت. اروپا و آمریکا نیز در نهایت از اوکراین به عنوان یک ژتون چانه زنی در مقابل روسیه استفاده می‌کنند و چنانکه گفته شد در صورت بروز جنگ غیر از لفاظی دیپلماتیک و تحریم اقتصادی، کار دیگری نخواهند کرد و این در نهایت اوکراین خواهد بود که قربانی جدال روسیه با غرب خواهد شد. روس‌ها به صراحت گفته‌اند که آمریکا باید در زمینه اوکراین تضمین بدهد اما بایدن گفته تضمینی در کار نیست.
پوتین: عقب‌نشینی نمی‌کنیم
در جدیدترین تحولات، رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه کشورش جایی برای عقب‌نشینی از موضع خود درخصوص اوکراین ندارد، گفته اگر غرب مسیر تقابل‌جویانه با مسکو را کنار نگذارد، روسیه نیز مجبور است پاسخ سختی به آنها بدهد. به گزارش فارس «پوتین» طی سخنرانی برای نظامیان روسیه گفته مسکو در یک بن‌بست با واشنگتن بر سر اوکراین قرار دارد به‌همین دلیل جایی برای عقب‌نشینی ندارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در ادامه تاکید کرده که مسکو برای گرفتن پاسخ فوری از آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره پیشنهاداتی که هفته گذشته درباره مجموعه‌ای از ضمانت‌های امنیتی الزام‌آور ارائه کرده بود، فشار می‌آورد پوتین این را هم گفته که: «کاری که آمریکا در اوکراین انجام می‌دهد در مرزهای ماست و آنها باید بفهمند که ما جای بیشتری برای عقب‌نشینی نداریم. اگر خط تهاجمی همکاران غربی ما ادامه پیدا کند، ما اقدامات نظامی-فنی مناسبی را اتخاذ خواهیم کرد و به اقدامات غیردوستانه واکنش تندی نشان خواهیم داد.» به گفته پوتین «اگر فعالیت‌های کشور‌های غربی در نزدیکی مرز‌های ما ادامه پیدا کند ما مجبور به اتخاذ یک سری اقدامات نظامی – فنی مناسب خواهیم شد. ما به هرگونه اقدام غیردوستانه واکنشی تند نشان خواهیم داد.»
آمادگی نظامی ناتو
همزمان یک روزنامه آلمانی از تصمیم ناتو برای افزایش آمادگی نیروهای واکنش سریع برای مقابله با تهدیدات احتمالی از طرف روسیه در مناقشات بر سر مسئله اوکراین خبر داد. به گزارش تسنیم روزنامه «دی ولت» نوشته، با توجه به تحرکات نظامی نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، ناتو آمادگی نیروهای واکنش سریع خود موسوم به « NRF» برای مقابله با بحران‌ها را افزایش می‌دهد. بر این اساس نیروهای ضربت ناتو با بالا بردن آمادگی خود باید از روز دوشنبه بتوانند به جای هفت روز ظرف 5 روز آماده استقرار در مناطق بحرانی شوند. همچنین سایر واحدهای نیروی واکنش ناتو مانند نیروهای ویژه یا تدارکات هم در حالت آماده‌باش بالا قرار گرفتند.
استقرار اف-35‌های آمریکا در اروپا
نیروی هوایی آمریکا نیز تایید کرده است که در پایگاه خود در اروپا چند جنگنده چند منظوره جدید «اف-۳۵» مستقر کرده است. به گزارش وبگاه «دیفنس بلاگ» در بیانیه نیروی هوایی آمریکا آمده است که اولین هواپیمای اف-۳۵ لایتنینگ از  مجموع چند فروند در ۱۵ دسامبر (چهارشنبه ۲۴ آذر)  به پایگاه هوایی آمریکا در اروپا، پایگاه «لیکن‌هیث» در انگلیس، اعزام شده است. ژنرال «جف‌هاریگیان» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا گفت: «نیروهای ائتلاف ما در پویاترین صحنه، که به پیشرفته‌ترین عرصه‌ها نیاز دارند، آموزش می‌بینند و می‌جنگند.»نیروی هوایی آمریکا به دلایل امنیتی به شمار دقیق جنگنده‌های ارسالی به اروپا هیچ اشاره‌ای نکرده‌، اما  گفته می‌شود که قرار است ۲۷ جنگنده اف-۳۵ و ۶۰ پرسنل نظامی در این پایگاه هوایی در انگلیس مستقر شوند. باز در تحولی دیگر رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی گزارش دادند که واشنگتن و لندن کارشناسان امنیت سایبری را برای مقابله با «حمله سایبری احتمالی» روسیه به اوکراین فرستادند.نیویورک تایمز گزارش داد که آمریکا معتقد است کرملین ممکن است دستور حمله سایبری به اوکراین را صادر کند تا به وجهه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین آسیب بزند.روزنامه تایمز به نقل از یکی از اعضای کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت که «اولین حملات» روسیه به اوکراین در حوزه سایبری خواهد بود.مقامات آمریکایی و انگلیسی تعداد کارشناسان اعزامی به اوکراین را فاش نکرده‌اند، اما سخنگوی دولت انگلیس اظهار داشت که این اقدام «صرفاً دفاعی» است.