با ابلاغ سازمان حمایت
درج قیمت تولیدکننده بر روی برخی محصولات از شنبه الزامی شد
درج قیمت تولیدکننده برای کالاهای شوینده، بهداشتی و لوازم خانگی از شنبه آینده الزامی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان با ارسال نامهای به انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، انجمن صنایع سلولزی بهداشتی و انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی درج قیمت تولیدکنندگان را بر روی محصولات آنها
ابلاغ کرد.
در این نامه آمده است: با عنایت به مفاد بند 23 سیاستهای کلی اقتصادی مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار که لازمه این امر اطلاعرسانی نظامند، دقیق و به هنگام در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرفکنندگان بوده و در قوانین متعدد از جمله ماده 6 قانون تعزیرات حکومتی مصوب 23 اسفند 67، ماده 5 قانون حمایت حقوق مصرفکنندگان مصوب 15 مهرماه 1388 و مواد 15 و 65 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 12 شهریورماه 1392 به ضرورت درج قیمت تاکید شده است.
براساس ابلاغیه فوق، کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی باید در راستای جلوگیری از اجحاف در حق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی/وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده میباشد از تاریخ چهارم دی ماه اقدام نمایند.
لازم به ذکر است انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنیساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از 27 آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده بودهاند.
جزئیات ابلاغ سازمان حمایت
در ابلاغیه سازمان حمایت، الزامات اجرایی مصوبه درج قیمت تولیدکننده در قالب هفت بند به واحدهای تولیدی اعلام شد که به شرح
زیر است:
1) قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا میبایست عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحسابهای صادره «فاکتورهای فروش» باشد.
2) به منظور بهرهمندی مصرفکننده از تخفیفهای اعطایی هر گونه تخفیف بیش از سه درصد می بایست با قیمت تولیدکننده درج شده روی کالا صورت بگیرد و تخفیف بیش از سه درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری بوده و میبایست از این گونه اقدامات جلوگیری کرد.
3) در مواردی از قبیل مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضای محصول و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند 2 این بخشنامه واحدهای مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت معدن و تجارت استان و محل اقدام کنند تا رصد لازم در اعطای تخفیفات واقعی به مصرفکنندگان صورت بگیرد.
4) حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تامین کننده تا مصرفکننده میتواند به قیمت تولید کننده/ واردکننده اضافه شد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری 10 درصد و سود خردهفروشی منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب است.
5)در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مربوطه کاهش مییابد.
6)کلیه واحدهای تولیدی/وارداتی میبایست اقدامات لازم را جهت اطلاعرسانی و آگاهسازی شبکههای توزیع و مصرفکنندگان مرتبط در این خصوص را انجام دهند.
7) خردهفروشان میبایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را به صورت شفاف درج کنند.