بدعهدی اروپاییها در تعمیر هواپیماهای برجامی
به گزارش خبرگزاریها، محمد محمدی بخش در نشست خبری پنجمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته درباره جدیدترین مسیرهای پروازی ایران به کشورهای اروپایی گفت: پرواز به ۱۱ مقصد اروپایی از طریق ایرلاینهای داخلی (مسافری، باری و VIP ) در حال انجام است.
او افزود: ما مذاکره کردهایم که با ۱۱ کشور پروازهای دوجانبه داشته باشیم و طبق آن، امکان سفر به سوریه بهزودی فراهم میشود. همچنین با توجه به لغو ویزای عتبات پیشبینی میشود که میزان پروازهای ما به عراق دو برابر شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور درباره تعمیر هواپیماها گفت: در بخش تعمیر و نگهداری حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از هواپیماها نیازمند تعمیر و نگهداری هستند که بهمرور با تعمیر و نگهداری آنها به چرخه پروازی باز میگردند و این هواپیماها جزو هواپیماهای زمینگیر نیستند.
محمدیبخش افزود: حدود ۱۳۰ تا ۱۳۲ هواپیما جزو هواپیماهای زمینگیر هستند که تمام آمار و اطلاعات هواپیماهای زمینگیر در سایت قرارداده شده است. در حوزه هواپیماهای برجامی هم بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از این هواپیماها در حال تعمیر هستند که کشورهای اروپایی تعهدات خود را انجام ندادند و قطعات تعهد شده در قرارداد را تامین نکردند و همین مسئله موجب توقف تعمیر و نگهداری پنج یا شش هواپیمای ATR شده است. بنابراین لایحه دفاعی قضایی و مطابق قرارداد تنظیم کردهایم و بدعهدی شرکتهای اروپایی را پیگیری خواهیم کرد.
او ادامه داد: شرکتهای دانشبنیان و مراکز تفریحی از ما خواستهاند که بدنه هواپیماهای زمینگیر را در اختیار آنها قرار دهیم و بر این اساس کمیتهای برای این منظور تشکیل شده و هواپیماهای زمینگیر را به آنها واگذار
میکنیم.
ایرلاینها زیان ده نیستند
رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما بطور متوسط 15 درصد کاهش یافته است، گفت: سقف قیمت بلیت هواپیما تعیین و برای اجرا به ایرلاینها ابلاغ شده است و سعی خواهیم کرد که دیگر اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را با توجه به رشد نرخ دلار ندهیم.
محمدی بخش افزود: به هموطنان هم اعلام میکنیم هرگونه موضوع و مسئلهای را که خارج از چارچوب اعلام شده است، به سازمان هواپیمایی اطلاعرسانی کنند و مطمئن باشند ما بهعنوان عالیترین نهاد حاکمیتی در صنعت حملونقل هوایی مسافری به آن ورود خواهیم کرد.
او ادامه داد: در این راستا تعدادی از ایرلاینها را توبیخ کردهایم، ضمن اینکه شماری از آژانسهای مسافرتی به دلیل تخلف تعطیل شدهاند. بنده موافق نیستم که ایرلاینها زیان دِه هستند، بلکه اگر مدل توسعه اقتصادی آنها را اصلاح و رقابت سالم ایجاد کنیم، اتفاقات مثبتی رقم خواهد
خورد.
رئیسسازمان هواپیمایی کشور درباره پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: ایران در پرونده هواپیمای اوکراینی کاملترین همکاری را فراتر از قوانین و مقررات با تیمها و کشورهای ذینفع داشته و این روند به صورت مرتب و مستمر ادامه دارد. ایکائو هم برای همکاری تنگاتنگی که داشتیم از سازمان هواپیمایی کشوری تشکر کرد.
محمدیبخش با اشاره به اینکه قرارداد هواپیماهای برجامی محرمانه بود، تصریح کرد: قرارداد هواپیماهای برجامی برای نهادهای نظارتی محرمانه نیست و ما مخالفتی برای انتشار جزئیات آن نداریم.