kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۵۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
کمالوندی:

اطلاعات دوربین‌ها را بعد از لغو تحریم‌ها در اختیار آژانس می‌گذاریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه «دوربین‌های آژانس ظرف روزهای آینده در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد» گفت: اطلاعات دوربین‌ها را بعد از لغو تحریم‌ها در اختیار آژانس می‌گذاریم.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی درباره حضور هیئتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی دوربین‌های صدمه دیده در پی خرابکاری تیرماه سالجاری در مجتمع تسا کرج، گفت: امروز جلسات بین مسئولان فنی و امنیتی سازمان انرژی اتمی و بازرسان و تکنسین‌های مربوط به دوربین آژانس، در محل سازمان انرژی اتمی در حال برگزاری است که در همین راستا یک جلسه صبح برگزار شد و از ساعت ۱۴:۳۰ نیز دور دوم این نشست آغاز شده و در جریان است. وی در توضیح بیشتر اظهار داشت:‌ یک تردیدی در حوزه‌های فنی و امنیتی ما وجود داشته که ممکن است از این دوربین‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در عملیات خرابکاری استفاده شده باشد و لازم می‌دانستیم این قضیه بررسی شود و به این منظور از مدت‌ها قبل با آژانس در این خصوص مکاتبه و مذاکره داشتیم و نهایتا آژانس پذیرفت که یک دوربین نمونه را برای بررسی‌های بیشتر در اختیار ما قرار بدهد و علاوه‌بر این روی دوربین‌های حادثه دیده نیز برررسی‌های فنی صورت بگیرد و به سؤالات مختلف متخصصان فنی ما در این زمینه جواب بدهند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی که با فارس گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: از آنجایی که پیش‌شرط‌های تعیین شده توسط کشورمان از جمله محکوم کردن خرابکاری صورت گرفته در تاسیسات مذکور (مجتمع تسا کرج) و همکاری در زمینه بررسی‌های فنی نقش احتمالی دوربین‌ها در این حادثه مورد پذیرش آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته و در حال اجرا است، احتمالا ظرف روزهای آینده دوربین‌های آژانس در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد. وی در عین حال تأکید کرد که اطلاعات دوربین‌ها به هیچ وجه در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود و زمانی در اختیار این نهاد گذاشته خواهد شد که تحریم‌ها لغو شده باشد و مجلس شورای اسلامی نیز اجازه این کار را داده باشد.
اولیانوف: تردیدی ندارم
تهران برای رفع تحریم‌ها
بسیار جدی است
دور هفتم مذاکرات وین در دولت جدید ایران، روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و در نهایت ایران در تاریخ ۱۰ آذرماه دو سند درباره رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و ادامه دور هفتم مذاکرات وین پس از یک وقفه در ۱۸ آذر ماه از سرگرفته شد و روز جمعه (۲۶ آذر ماه) دور هفتم مذاکرات به پایان رسید و طرف‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگشتند. از زمان پایان دور هفتم مذاکرات وین، گمانه‌زنی‌هایی درباره زمان دور بعدی مذاکرات وین مطرح شده است و اغلب طرف‌های مذاکره‌کننده ابراز امیدواری کرده‌اند که قبل از پایان ماه دسامبر (سال جاری میلادی) دور هشتم مذاکرات از سرگرفته شود. هیئت مذاکره‌کننده ایران از زمان شروع دور هفتم مذاکرات بر عزم جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق با طرف‌های مقابل تأکید کرده‌اند اما در عین حال گفته‌اند که به هیچ عنوان تحت فشار و تهدید با توافق موافقت نخواهند کرد. به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش تاکید کرد که هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین برای دستیابی به توافق جدی است. وی در پیام توئیتری نوشت: «به عنوان رئیس‌هیئت روس در گفت‌وگوهای وین که از نزدیک با هیئت ایران در ارتباط بوده، تردیدی ندارم که تهران درباره دستیابی به توافق برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها در بازه زمانی کوتاه بسیار جدی است».
مقام روس: ایستادگی ایران تروئیکای اروپا را
مجبور به عقب‌نشینی کرد
«اسماعیل شعبانف» عضو شورای روابط بین اقوام روسیه تحت نظارت رئیس‌جمهوری روسیه نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا در مسکو خاطر نشان کرد: مواضع آمریکا در مذاکرات وین‌، خارج از چارچوب برجام است و واشنگتن که از برجام خارج شده و حقی در مذاکرات بین اعضای این توافق ندارد، با استفاده از اهرم زیاده‌خواهی، همچنان درصدد گرفتن امتیازات از ایران است.
این فعال اجتماعی فرهنگی روس یادآوری کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ صرفا از برجام خارج نشد بلکه تحریم‌هایی را نیز برای جلوگیری از اجرای آن وضع کرد.
شعبانف با بیان اینکه آمریکا خلاف قوانین بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ اقدام کرد، افزود: پیروی از خواسته‌های واشنگتن، اشتباه بزرگی است که اتحادیه اروپا مرتکب می‌شود و بروکسل باید مواضع مستقل داشته باشد.
عضو شورای روابط بین اقوام روسیه تحت نظارت رئیس‌جمهوری روسیه، گفت: هیات ایرانی در دور هفتم مذاکرات وین مواضع سازنده و منطقی اتخاذ کرد و خواسته‌های این کشور را در پیش‌نویسی به طرف مقابل ارائه کرد.
وی افزود: تروئیکای اتحادیه اروپا شامل انگلیس، فرانسه و آلمان در چند نوبت تلاش کرد به طرف ایرانی برای عقب‌نشینی از مواضع خود فشار وارد آورد اما مقاومت و ایستادگی مذاکره‌کنندگان ایرانی، این ترفند و تلاش غرب برای مقصرنمایی تهران در گفت‌و‌گوها را به شکست
کشاند.
این مقام روس، از جمله این تاکتیک‌ها به فضا‌سازی‌های غرب درخصوص مذاکرات و تعیین فرصت و زمان برای حصول به توافق اشاره و اضافه کرد: این شیوه معمول کشورهای غربی برای فشار بر طرف مقابل برای عقب‌نشینی از مواضع خود است که در مذاکرات جدی ازسوی نمایندگان کشورهای غربی بکار گرفته می‌شود.
به گفته شعبانف، با مقاومت طرف ایرانی، این تاکتیک طرف‌های غربی گروه ۱+۴ بی‌اثر ماند و دور هفتم مذاکرات با ایستادگی ایران بر مواضع خود و پافشاری بر مطالبات به پایان رسید.