kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
سخنگوی گمرک:

واردات نهاده‌های دامی ۲۰ درصد افزایش یافت

 

سخنگوی گمرک اعلام کرد: واردات نهاده‌های دامی (ذرت، جو وکنجاله سویا) در هشت ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزشی ۴۱ درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم روح‌الله لطیفی اظهار کرد: در هشت ماهه سال گذشته هشت میلیون و 586 هزار و 836 تن نهاده دامی به ارزش دو میلیارد و 244 میلیون و 275 هزار و 352 دلار وارد کشور شده است.
وی ادامه داد: این میزان در دوره مشابه به 10 میلیون و 286 هزار و 561 تن به ارزش سه میلیارد و 782 میلیون و 897 هزار و 947 دلار رسیده است.
از طرفی بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با اشاره به مشکلاتی که در فرآیند تامین نهاده‌های دامی به واردکنندگان تحمیل می‌شود، اظهار کرد: عدم شفافیت و تخصیص ارز با تاخیر قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را از واردکنندگان می‌گیرد.
کسری لشکری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، افزود: یکی دیگر از مسایلی که واردکنندگان با آن مواجه هستند، مشکلات کالای متروکه و فرآیند حل آن در ستاد اموال تملیکی است که علاوه ‌بر زمان‌بر بودن برای واردکنندگان هزینه مالی نیز در پی دارد و موجب می‌شود کالا به دلیل تاخیر در فرآیند ترخیص با تاخیر در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.
وی با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی و تسریع در فرآیند تخصیص ارز نهاده‌های دامی ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد کالای اساسی به صورت اعتباری ترخیص می‌شود اما از آنجایی که پروسه تامین ارز و ترخیص 10 درصد باقی مانده کالا طولانی می‌شود این کالاها دچار کاهش کیفیت شده و همین امر منجر به بروز مشکلاتی میان واردکننده و تولیدکننده می‌شود.
این فعال صنفی خاطرنشان کرد: پاسخگو نبودن بانک مرکزی نسبت به روند تخصیص ارز از یک سو شبهات فراوانی را در میان فعالان اقتصادی ایجاد کرده و از سوی دیگر منجر به مخدوش شدن اعتبار تجار ایران در عرصه بین‌المللی تجارت شده
است.
لشکری ادامه داد: با شفاف‌‌سازی در فرآیند تخصیص ارز برای فعالان اقتصادی این امکان ایجادمی‌شود که در زمان برداشت محصول با قیمت مناسب وکیفیت بهتر اقدام به خرید و واردات نمایند. همچنین خرید و واردات به موقع کالا موجب می‌شود تا در بنادر شاهد ترافیک نباشیم و بدین ترتیب در هزینه‌های ارزی نیز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.