افزایش نرخ کارخانهای خودرو تأثیری بر قیمتها در بازار نداشت
به اعتقاد فعالان بازار هرچند پس از افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی، قیمتهای بازار افزایش قابل توجهی نداشته، با این حال هنوز فاصله قیمتی انواع خودروها از کارخانه تا بازار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است .
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بازار روز شنبه خرید و فروش خودرو خبری از افزایش قیمتها نبود و انواع محصولات داخلی همچنان با قیمتهای هفته گذشته به فروش میرسد. البته برخلاف تمام پیشبینیها بازار واکنش چندانی به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا نداشت و همچنان با نوسانات نرخ ارز شاهد تغییرات قیمتی است.
بر همین اساس در هفته گذشته که بازار شاهد افزایش قیمت دلار بود قیمت خودروهای داخلی دو تا سه میلیون تومان و خودروهای مونتاژی پنج درصد افزایش پیدا کرد، اما دیروز با روند کاهشی نرخ ارز قیمتها هم تاحدودی به ثبات رسید.
به اعتقاد فعالان بازار با وجود افزایش قیمتها هنوز فاصله قیمتی انواع خودروها از کارخانه تا بازار بیش از 100 میلیون
تومان است. بر همین اساس میتوان گفت فقط با افزایش قیمتها سود دلالان از بازار کاهش پیدا کرده است. به عنوان نمونه اگر در محصول 206 تیپ2 سود 140 میلیون تومانی نصیب دلالان میشد با افزایش قیمتها این سود به 120 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.
مشاهدات بازار نشان میدهد تقاضای کاذب وجود ندارد و عمده تقاضاهای کاذب در طرحهای فروش خودروسازان است اگر افزایش عرضه در بازار بوجود آید به طور حتم روند کاهشی قیمتها بوجود خواهد آمد اما نکته مهم اینجاست در این زمینه باید نرخ ارز نیز با ثبات روبرو شود چرا که تغییرات قیمتی در بخش ارز ارتباط مستقیمی را در بازار بوجود میآورد.
کاهش سود دلالان
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران هم در گفتوگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: نوسانات قیمت ارز در روزهای اخیر قیمت خودروهای داخلی را 10 روز پیش حدود دو درصد و قیمت خودروهای خارجی را پنج درصد افزایش داد اما افزایش اخیر قیمت خودرو در کارخانه تاثیری بر قیمتها در بازار نداشت.
وی در پاسخ به این سوال که چرا افزایش 18 درصدی قیمت خودرو در کارخانه تاثیری بر قیمتها در بازار نداشته است، توضیح داد: تقاضا در بازار مصرفی است تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد، ضمن اینکه رکود حاکم بر بازار نیز مانع افزایش قیمتها میشود. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران اظهار کرد: با افزایش اخیر قیمت خودرو در کارخانه، سود دلالان و واسطهها کاهش یافته است. به عنوان مثال اگر پیش از این یک دلال از اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه 140 میلیون تومان سود کسب میکرد با افزایش 18 درصدی قیمت خودروها در کارخانه سود واسطه به 110 میلیون تومان کاهش یافته است.
موتمنی در پاسخ به این سوال که دلایل فاصله زیاد قیمت بین بازار و کارخانه ناشی از چیست، گفت: مهمترین مسئله عرضه کم خودرو است.
وی یادآور شد: در اوایل سال 97 یعنی فروردین و اردیبهشت سال 97، فاصله قیمت خودرو در بازار با قیمت خودرو در کارخانه بین یک تا 5 میلیون تومان بود، اما اکنون فاصله بسیار زیاد است و علت آن است که در حدود سال 96 سالانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولید میشد، اما طی دو - سه سال گذشته تولید خودرو کاهش یافته و سالانه به حدود 600 تا 700 هزار دستگاه رسیده است.
این فعال بازار خودرو در پاسخ به این سوال که آیا عرضه هفتگی خودرو میتواند قیمت در بازار را کاهش دهد، عنوان کرد: خودروسازان قول داده بودند که با افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تولیدات خود را افزایش میدهند، بنابراین باید اکنون به قول خود عمل کنند و خودروی بیشتری به بازار عرضه کنند.
به گفته موتمنی، خودروسازان پیش از این اعلام کرده بودند، حدود 160 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگهایشان وجود دارد که بعد از افزایش اخیر قیمت خودرو اگر این خودروسازان اقدام به تکمیل خودروهای ناقص کنند، قطعا قیمت خودرو در بازار کاهش
مییابد.
وی تأکید کرد: در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار خودرو وجود ندارد، لذا در صورت افزایش تولید و عرضه فاصله قیمت عرضه خودرو در بازار آزاد با کارخانه کمتر خواهد شد.