kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

رتبه جهانی ایران در رشد علمی ‌4 و در خروج نخبگان 92 است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رتبه ایران در خروج نخبگان از کشور 92 در دنیاست، گفت: ایران در رشد علمی‌رتبه چهار دنیا را دارد و در دستاورد‌های علمی‌و انتشار مقالات رتبه ۱۶ دنیا از آن ماست.

 


به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس این شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: ایران در رشد علمی‌ رتبه چهار دنیا را دارد و در دستاورد‌های علمی ‌و انتشار مقالات رتبه ۱۶ دنیا از آن ماست که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.
عاملی درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی نیز گفت: جلسه ‌ای روز سه‌شنبه (16 آذر) به دستور رئیس‌جمهور برای جمع‌آوری نظرات موافق و مخالف در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی برگزار شد، تمام افرادی که در جلسه حضور داشتند موافق بودند که در حوزه پزشک عمومی، تخصصی و توزیع پزشک نگرانی وجود دارد و نیازمند افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو هستیم.
وی با‌ اشاره به آمار خروج نخبگان از ایران، بیان داشت:‌ این آمار اغراق‌آمیز است، متأسفانه سیاه‌نمایی‌هایی در مورد ایران در سطح جهان صورت می‌گیرد، ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و تحریم‌هراسی باعث این موضوع شده است که نخبگان و افراد در صورتی که در کشورهای دیگر شغل بهتری پیدا کنند کشور را ‌ترک کنند، اگرچه ما باید شرایط شغلی بهتری فراهم کنیم اما اگر کسی هم قلبش برای ایران بتپد، باید به کشور برگردد، همان‌طور که می‌بینیم افرادی را که پس از ۲۰ سال به کشور برمی‌گردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رتبه ایران از نظر خروج نخبگان رتبه ۹۲ دنیاست، گفت: اگرچه این وضعیت مطلوب نیست اما در مورد خروج نخبگان هم اغراق‌های زیادی صورت می‌گیرد.
عاملی درباره سیاست این شورا در مورد ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی نیز بیان داشت: سیاست کلان رهبری ناظر بر جدا بودن دو حوزه است. اگر قرار باشد تصمیم‌گیری در این زمینه صورت بگیرد باید سیاست‌ها مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد، به‌طور کلی نظر شورا این است که این دو قلمرو از هم جدا نشوند بلکه از توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنند.
وی درباره حذف کنکور نیز گفت: فعلاً نسبت حذف کنکور را ۴۰ به ۶۰ گرفته‌ ایم که ۴۰ درصد آن کنکور در دروس تخصصی خواهد بود و ۶۰ درصد دروس دوره دبیرستان آموزش و پرورش است، اما برخی در این خصوص مقاومت می‌کنند. تا زمانی که ما اطمینان حاصل نکنیم وضعیت جایگزین، وضعیت کامل و توانمندی است نباید به سمت حذف کامل کنکور حرکت کنیم.