kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
به مناسبت روز دانشجو

صریح و صمیمی با دانشجویان/ رئیسی: نرخ ارز را دستکاری می‌کنند تا اقتصاد را به مذاکرات گره بزنند

مراسم برزگداشت روز دانشجو دیروز سه‌شنبه 16 آذر ماه با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در فضایی صمیمی‌و صریح به طرح دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

سرویس سیاسی-

رئیس‌جمهور در ابتدای ورود به دانشگاه شریف و پس از ادای احترام به شهدای گمنام این دانشگاه، از نمایشگاه دستاوردهای مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه که با شعار «پیشران نوآوری، تجلی خودباوری» برپا شده، بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردهای اساتید و دانشجویان این دانشگاه در حوزه‌های مختلف هوافضا، صنعت خودرو، مخابرات، آب و انرژی، نیروگاه‌های خورشیدی، محیط زیست، کشاورزی، الکترونیک و دارو و تجهیزات پزشکی قرار گرفت. رئیس‌جمهور در ادامه پس از نشستی که با جمعی از استادان دانشگاه در دانشگاه شریف برگزار کرد، در جمع دانشجویان که اصلی‌ترین بخش مراسم امروز بود، حاضر شد.
در سال‌هایی که حسن روحانی رئیس‌جمهور بود و ادعا می‌کرد «روز دانشجوی دولت من متفاوت است»! غالباً از سخنرانی دانشجویان منتقد در دانشگاه‌ها جلوگیری می‌شد و تقریبا به هیچ منتقدی اجازه حضور در مراسم روز دانشجو داده نمی‌شد. جالب آنکه روحانی در مراسمات روز دانشجو که یا بدون حضور دانشجویان و یا با حضور دانشجویان گزینش شده شرکت می‌کرد بر ضرورت نقد، نیاز دولت به انتقاد، دانشجو باید دیده‌بان باشد و... تأکید غلیظ داشت!
دیروز اما اولین روز دانشجوی بدون روحانی در حال و هوایی متفاوت برگزار شد و در این نشست جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور به طرح دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.
رئیسی طی سخنانی در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو و تبریک ۱۶ آذر به همه دانشجویان اظهار داشت: مسئولین همواره باید به حساسیت‌های جریان دانشجویی کشور درباره علم، معرفت،  مشکلات و مسائل کشور توجه کنند و روز دانشجو فرصت مغتنمی‌برای دانشجو و مسئولان است که دغدغه‌های دانشجویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار گیرد. رئیس‌جمهور افزود: حضور در دانشگاه شریف به‌خاطر توجه به بیانات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد نخبگان و دانش‌پژوهان است و علاقه‌مند بودم در جمع دانشجویی درباره این موضوع با یکدیگر هم‌اندیشی و همفکری کنیم و معتقدم دانشگاه شریف به‌عنوان کانون نخبه‌پروری باید سهم بیشتری در این موضوعات داشته باشد.
رئیسی  افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب صرفا یک توصیه نبود و باید جنبه عملی و اجرایی پیدا کند و با ایجاد جاذبه‌های لازم برای شغل و آینده نخبگان دغدغه‌های آنان برطرف شود.
رئیس قوه مجریه گفت: بعضی از کشورها به‌دنبال جذب دانش آموختگان برتر کشور ما هستند و باید با هم‌اندیشی جاذبه‌های حفظ نخبگان کشور را افزایش دهیم تا استعداد برتر آنها در مسیر خدمت به کشور تجلی و تبلور پیدا کند.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به مشکلات کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، آب، محیط‌زیست، کشاورزی، صنعت و معدن اظهار داشت: باید برای رفع مشکلات کشور یک نوع هم‌اندیشی و ارتباط نزدیک بین دولت و دانشگاه برقرار شود و دانشگاه باید در مسیر رفع مشکلات و خدمت به مردم؛ به دولت کمک کند.
تشریح اقدامات دولت
در زمینه تامین کالاهای اساسی
رئیسی با‌ اشاره به اقدامات دولت در زمینه تامین کالاهای اساسی گفت: در سه ماه گذشته تلاش کردیم برخی از سیلوهای خالی را پر کنیم تا مردم هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نداشته باشند و در این مدت دولت تلاش کرده ریل‌های نادرست را اصلاح و در مسیر درست قرار دهد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دانشجویان و اساتید نباید بیان دغدغه‌های خود را صرفاً به روزهایی مانند ۱۶ آذر اختصاص دهند بلکه باید در متن جامعه و زندگی مردم قرار گرفته و برای مشکلات موجود راهکار ارائه دهند.
رئیس قوه مجریه تأکید کرد: دولت به دنبال ایجاد تحول جدی در حوزه‌های مختلف بر پایه علم و فناوری است و معتقدیم در این صورت تحولات می‌توانند ماندگار و مستمر بوده و با تغییر دولت‌ها کنار گذاشته نشود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه راه‌حل همه مشکلات در داخل کشور وجود دارد، اظهار داشت: جوانان باانگیزه و نخبه کشور باید راهکارهای حل‌و‌فصل مشکلات را در داخل کشور جست‌وجو کنند، ضمن اینکه حتما باید از تجربیات سایر کشورهای جهان نیز استفاده کنیم اما توجه داشته باشیم که مشکلات کشور با نسخه‌هایی که دیگران ارائه دادند، برطرف نمی‌شود بلکه باید راهکارهای بومی‌شده خود را اجرایی کنیم.
 حل مشکلات شرکت هفت‌تپه
در دولت سیزدهم
رئیسی با‌ اشاره به حل و فصل مشکلات هفت‌تپه خاطرنشان کرد: مشکلات این مجموعه به معضلی برای کشور تبدیل شده بود و در دوره گذشته وقتی خواستار حل و فصل آن شدیم گفتند که امکان‌پذیر نیست اما در دو سه ماه اخیر مشکل این مجموعه بدون هیچ‌گونه دشواری برطرف شد.
رئیس‌جمهور اعتماد مردم به دولت را مهم‌ترین مؤلفه در حل و فصل برخی مشکلات و معضلات کشور دانست و اظهار داشت: در حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت به‌دنبال ایجاد فتنه بزرگی در کشور بودند اما آنچه این فتنه را ناکام گذاشت این بود که مردم احساس کردند دولت در کنار آنها و به دنبال برطرف کردن مشکلات‌شان است.
رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ارتباط دولت با مردم و دانشگاه جزو برنامه‌های اصلی دولت است و با برخی از سخنان این ارتباط کاهش نخواهد یافت چرا که حل و فصل مسائل کشور را در گرو این روابط می‌دانیم و همه وزرا و مدیران استان‌ها نیز با این رویکرد همراهی خواهند داشت.
  اعتماد مردم به دولت
ارزشمندترین سرمایه است
رئیسی تأکید کرد: اعتماد مردم به دولت و امید به آینده مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه دولت است و دولت با تلاش شبانه‌روزی به‌دنبال خدمت به مردم و رفع مشکلات است.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به سخنان یکی از دانشجویان درخصوص ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت اظهار داشت: همه اجزای اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ هستند ضمن اینکه در دولت تلاش می‌کنیم سخنان و نظرات همه صاحب‌نظران اقتصادی شنیده شود. رئیس قوه مجریه افزود: سند تحول دولت که اقدامات خود را از ابتدا بر اساس آن آغاز کردیم محصول تلاش ۱۶ پژوهشکده علمی ‌در کشور است که ۳۷ موضوع قابل توجه دارد که در آن مشکلات و راهکارهای رفع آن به‌طور مشخص شده است.
رئیس‌جمهور گفت: در بودجه ۱۴۰۱ تلاش داریم کسری وجود نداشته باشد و تورم که مردم از آن رنج می‌برند کنترل و رو به کاهش باشد.
رئیسی اضافه کرد: دولت ضمن تلاش برای کاهش تورم، سازوکارهایی برای نظارت و کنترل بازار ایجاد کرده است تا مردم احساس آرامش خاطر داشته باشند.
 افزایش ۴۰ درصدی صادرات 
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به سخن یکی دیگر از دانشجویان در مورد شرایط و وضعیت اقتصادی دولت در زمان تحویل دولت سیزدهم، گفت: یکی از اقتصاددانان تأکید داشت که به‌جای عنوان خزانه خالی از عنوان خزانه مقروض استفاده شود و امروز دولت در کنار پرداخت حقوق و دستمزد ماهیانه
۱۰ هزار میلیارد تومان سررسید فاکتورهای گذشته را می‌پردازد اما به‌رغم همه این مشکلات تلاش شده تا درآمدهای کشور و صادرات نفت و میعانات افزایش یابد همچنان که میزان صادرات در این مدت ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیسی افزود: پس از سفر به تاجیکستان حجم تبادلات اقتصادی با این کشور سه برابر شده است.
 ملاک انتخاب مدیران، کارآمدی است
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به دغدغه مطرح شده درخصوص انتخاب اعضای کابینه، گفت: هیچ‌گونه وابستگی به حزب، گروه، دسته و جریان سیاسی نداریم و در انتخاب همکاران خود تلاش کردیم کارآمدی و برخورداری از روحیه جهادی ملاک باشد ضمن اینکه اکثر آنها عضو هیئت علمی ‌دانشگاه‌های کشور هستند.
رئیسی با‌ اشاره به تخریب دولت بر مبنای اتهامات بی‌اساس از جمله انتصابات فامیلی اظهار داشت: برای روشن شدن این مطلب می‌توان دولت‌های سه دهه گذشته را با این دولت مقایسه کرد البته کسانی که چنین اتهاماتی مطرح می‌کنند به نادرستی آن نیز اذعان دارند منتها این موضوع اسم رمزی برای تخریب دولت شده تا اقدامات دولت را تحت‌الشعاع آن قرار دهند.
 عده‌ای در تلاشند همزمان با مذاکرات
نرخ ارز را بالا ببرند
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به تلاش عده‌ای برای ربط دادن مذاکرات عزتمندانه کشور به قیمت ارز، اظهار داشت: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد
هستند.
رئیس قوه مجریه تأکید کرد: برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به‌دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.
رئیسی تأکید کرد: منابع ارزی کشور نگران‌کننده نیست و علی‌رغم تحریم و تهدید ثابت کردیم که می‌توانیم صادرات نفت و میعانات را بیشتر از قبل انجام دهیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد، نان و سفره مردم را هرگز به مذاکرات گره نخواهیم زد و برخلاف عده‌ای که تلاش می‌کنند آینده را تاریک نشان دهند، شدیداً به آینده روشن کشور امیدوار هستم.
  راه‌اندازی سامانه جامع تجارت
رئیسی با‌ اشاره به برخی اقدامات دولت در ۱۰۰ روز گذشته، گفت: قبل از این مدت آشفتگی‌هایی را در سطح کشور شاهد بودیم و روزانه حدود ۷۰۰ نفر به‌خاطر ابتلا به کرونا فوت می‌شدند و وضعیت بازار و تولید به هم ریخته بود اما وضعیت کنونی کرونا مشخص است، امروز سامانه جامع تجارت که از آرزوهای دیرینه بود به راه افتاده و بخش‌های مختلف کشور با یکدیگر هماهنگ شده‌اند ضمن اینکه اقدامات بسیاری در دستور کار قرار گرفته از آنجا که بنا نداریم با فعل «می‌شود و خواهد شد» سخن بگوییم، زمانی که این اقدامات به نتیجه رسید گزارش آن به مردم ارائه خواهد شد.
رئیس‌جمهور گفت: دولت در بودجه به‌دنبال تحول بر مبنای عدالت است و سند اجرای عدالت همایش سرزمینی تهیه شده و این می‌تواند علامت و نشانه‌ای برای حرکت به سمت تحقق عدالت باشد.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: دولت به هیچ عنوان با حرف‌های حاشیه‌ای جا نخواهد خورد و رسالت اصلی خود را در خدمت صادقانه به مردم انجام خواهد داد.
رئیس‌جمهور افزود: دولت خود را نیازمند انتقاد می‌داند و نقدپذیری را زمینه رشد کشور می‌داند و هر کسی می‌تواند اعتراض داشته باشد اما شخصاً بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائل هستم همچنان که جرم سیاسی و جرم امنیتی متفاوت است.
اقتصاد کشور
نیازمند جراحی‌های جدی است
رئیسی با بیان اینکه اقتصاد کشور نیازمند جراحی‌های جدی است، اظهار داشت: سرمایه جدی برای انجام این جراحی آبرو است و ما حاضریم برای اصلاح و سر و سامان گرفتن اقتصاد کشور از آبروی خود بگذریم.
رئیس‌جمهور افزود: متأسفانه برخی اقداماتی که طبق قانون باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد در زمان خود انجام نشده است و دولت مصمم است این‌گونه مسائل را حل و فصل کرده و به زندگی مردم سر و سامان دهد و بی‌تردید با اقداماتی که در حال انجام است شاهد آرامش در جامعه خواهیم بود.
رئیسی با بیان اینکه در تصمیمات مهم اقتصادی مردم و بازار باید در جریان باشند، تصریح کرد: دولت در جلب رضایت بین خواص و عموم مردم قطعاً رضایت عموم را بر رضایت خواص ‌ترجیح خواهد داد.
دانشجویان در دیدار با رئیسی چه گفتند؟
در این مراسم همچنین موضوعاتی همچون «تعلل در انتصابات»، « مخدوش شدن چهره دولت با استمرار فاصله نجومی بین حقوق اقشار مختلف»، «نیازمندی اداره کشور به رویکرد تحول گرا «، «اقتدار در تصمیم‌گیری به‌عنوان پیش نیاز تغییر ریل در مدیریت کشور» از سوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مطرح شد.
در پایان این مراسم همچنین رئیس‌جمهور به وزرای صمت، نفت و نیرو دستور داد در اسرع وقت از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دانشگاه شریف بازدید کنند.
آیت‌الله رئیسی: جهاد سازندگی احیاء می‌شود
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیروز سه‌شنبه در جلسه شورای عالی اداری ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد نظام اداری کشور گفت: عموم مردم این نگاه را دارند که وضعیت نظام اداری ما وضعیتی در تراز جمهوری اسلامی نیست و نوعی نارضایتی در همه سطوح وجود دارد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر رسالت سنگینی که بر عهده مدیران کشور است، بیان داشت: بااین‌وجود باید اقدامات مؤثری برای اصلاح در نظام اداری کشور انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه سازمان اداری و استخدامی باید نگاه بخشی را به نگاه ملی تبدیل کند، اظهار داشت: در منشور نظام اداری دولت نکات خوبی مدنظر قرار گرفته است و باید این نکات محقق شود. سیاست‌های مصوب نظام اداری پیش روی ماست و باید به آن عمل کنیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عدالت اداری باید مدنظر قرار گیرد، افزود: چیزی که مردم را رنج می‌دهد بی‌عدالتی اداری است و ما باید بی‌عدالتی اداری را به عدالت اداری تبدیل کنیم. این حجم از نیروی انسانی برای دولت تبدیل به مسئله شده است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی در ادارات باید بر مبنای عدالت، نیازسنجی درست و کارآمدی مؤثر انجام شود و چندگانگی در پرداخت‌ها که همگی از خزانه دولت و بیت‌المال صورت می‌گیرد از بین برود.
وی با اشاره به هوشمند‌سازی دستگاه‌ها، بیان داشت: هوشمند‌سازی یک ضرورت است لذا همه دستگاه‌ها باید مکلف شوند تا سامانه جامع تجارت نیز فعال شود.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ما زمان کمی برای اصلاح امور داریم، تأکید کرد: بسیاری از مشکلات در کشور در گرو اصلاح نظام اداری است لذا ما باید نظام ناهماهنگ پرداخت را به نظام هماهنگ پرداخت تبدیل کنیم، نمی‌توانیم شاهد بی‌عدالتی در بخش‌های مختلف کشور باشیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید ساختار، پرداخت و نظامات کنترلی واقعی داشته باشیم، بیان داشت: رسالت دولت سیزدهم اصلاح ساختار اداری کشور است و همه فرهیختگان باید در این بخش به دولت کمک کنند و این موضوع نباید به آرزویی برای فرزندان ما تبدیل شود.
وی بر لزوم چابک‌‌سازی و کوچک‌‌سازی نظام اداری با نظارت سازمان اداری و استخدامی، تأکید کرد و گفت: ادغام‌ها و کوچک‌‌سازی‌ها باید در نیرو، امانات و هم در هزینه‌ها باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه دیروز شورای عالی اداری مبنی بر تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی و امور عشایری، بیان داشت: هرچند بعد از ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی در یکدیگر حرکت جهادی تعطیل نشد و از خروش نیفتاد و با همت جوانان مؤمن، حزب‌اللهی و انقلابی جنبش‌های جهادی در همه عرصه‌ها همچنان فعال است اما احساس بی‌پشتوانگی و کم‌حمایتی می‌کنند و ما امروز باید جریان جهاد سازندگی را به‌عنوان هدایت، نظارت و حمایت بار دیگر احیاء کنیم که این مسئولیت را دولت باید بر عهده گیرد.