kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
ده‌ها مرکز حساس سعودی در هم کوبیده شد

ریاض و 5 شهر بزرگ عربستان زیر ضرب پهپادها و موشک‌های انصارالله

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده در حمله بزرگی موسوم به «هفتم دسامبر» با 25 پهپاد و چندین موشک مواضع نظامی حساس و حیاتی‌ای در ریاض، جده، طائف، جیزان، نجران و عسیر هدف قرار گرفتند. وزارت دفاع عربستان و شرکت آرامکو در جده از جمله این اهداف بودند.

 

سرویس خارجی-

جنگ یمن به نقاط حساس خود رسیده و انقلابیون یمن در آستانه آزاد‌سازی شهر راهبردی مارب، ضربات سنگینی به عربستانی وارد می‌کنند که می‌خواست، ظرف چند هفته، یمن را به تسخیر خود درآورد! در این میان کارشناسان نظامی می‌گویند، صرفا در صورت محقق شدن آزاد ‌سازی مارب هم، باید کار ائتلاف سعودی را تمام شده دانست. در چنین فضایی خبر رسیده که انقلابیون یمن با عملیات‌های تهاجمی و بعضا بی‌سابقه به خاک سعودی، این کشور را بیش از پیش برای پایان دادن به محاصره 6 و نیم ساله یمن تحت فشار قرار می‌دهند.
عملیات بزرگ
انقلابیون یمن دوشنبه شب یکی از مهم‌ترین عملیات‌های خود علیه عربستان را انجام دادند. در ابتدا برخی منابع اعلام کردند که یک موشک به سمت ریاض شلیک شده است و سعودی‌ها مدعی شدند آن را رهگیری و منهدم کرده‌اند. چند ساعت بعد یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توئیتی اعلام کرد که یک عملیات گسترده در عمق خاک سعودی انجام شده و سه‌شنبه صبح جزئیات آن منتشر خواهد شد. درنهایت سرتیپ «یحیی سریع» دیروز جزئیات عملیات بزرگ و گسترده موشکی و پهپادی این کشور در عمق خاک عربستان را تشریح کرد.
به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، نیروهای این کشور مواضع نظامی حساس و حیاتی‌ای را در ریاض، جده، طائف، جیزان، نجران و عسیر هدف قرار‌داده‌اند. یحیی سریع با اشاره به اینکه این عملیات تحت عنوان «هفتم دسامبر» صورت گرفته، ادامه داد که عملیات مذکور با موشک‌های بالستیک و ۲۵ پهپاد انتحاری انجام شده است.
سریع این را هم گفت که 6 پهپاد از نوع «صماد ۳» و چند موشک «ذوالفقار» وزارت دفاع عربستان‌، فرودگاه هوایی «الملک خالد» و چند نقطه نظامی دیگر را در ریاض هدف قرار‌داده‌اند. وی همچنین اعلام کرد که 6 پهپاد از نوع «صماد ۲» و صماد ۳، پایگاه هوایی «الملک فهد» در طائف و شرکت آرامکو را در جده هدف قرار‌داده‌اند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین افزود با
5 پهپاد از نوع «صماد ۱» و «صماد ۲» به چند موضع نظامی در مناطق ابها، جیزان و عسیر حمله ور شده‌اند. یحیی سریع در ادامه همچنین خبر داد که با 8 پهپاد از نوع قاصف کی2 و تعداد زیادی موشک بالستیک مواضع حساس و مهمی را در ابها، جیزان و نجران هدف قرار‌داده‌اند.
سریع در بخش پایانی اظهاراتش از تمام شهروندان و افراد مقیم در مناطق مذکور خواست که از مواضع نظامی فاصله بگیرند. وی با اشاره به اینکه این حملات در پاسخ به تجاوز ائتلاف سعودی صورت گرفته، تأکید کرد که ارتش یمن به تنش با تنش پاسخ خواهد داد و در آینده عملیات‌های نظامی گسترده‌ای علیه مواضع نظامی عربستان انجام خواهد داد.
حمله گسترده ارتش یمن علیه اهداف نظامی در عمق خاک عربستان سعودی پس از آن انجام شده است که جنگنده‌های سعودی، طی چند روز گذشته، حملات هوایی خود را علیه غیرنظامیان یمنی در نقاط مختلفی از خاک این کشور به‌ویژه صنعا تشدید کردند. در همین ارتباط، منابع یمنی اخیرا گزارش دادند که در پی حملات تجاوزکارانه ائتلاف سعودی به استان تعز ۱۳ غیرنظامی کشته یا مجروح شدند. ارتش یمن همواره تأکید کرده است که تا زمان تداوم تجاوزهای ائتلاف سعودی علیه این کشور، عملیات‌های تهاجمی خود را درعمق خاک عربستان و علیه مواضع حساس نظامی این کشور ادامه خواهد داد.