kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان

باقری: از لغو همه تحریم‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنیم

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین بار دیگر بر مواضع صریح تهران مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که جمهوری اسلامی در این مسیر، از خواسته‌های خود عقب نخواهد نشست.

 

سرویس سیاسی-

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با خبرگزاری «آنسا» ایتالیا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از درخواست‌های خود در مسیر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عقب نخواهد نشست، افزود: از آنجایی‌که این آمریکایی‌ها بودند که توافق را در سال ۲۰۱۸‌ ترک کردند، وظیفه آنها است که گام اول را بردارند.
طبق گزارش این رسانه ‌ایتالیایی، وی در اظهاراتی در هواپیما هنگام بازگشت از مذاکرات پنج روزه وین، تأکید کرد که پیشنهادات ایران منطقی و مستند است.
در ادامه این گزارش در‌ اشاره به دو سند ارائه شده از سوی ایران یکی درباره رفع تحریم‌ها و دیگری درباره موضوعات هسته‌ای، ذکر شده که براساس آنچه باقری توضیح داد، مورد اول باید به وضوح اولویت داشته باشد.
مذاکره‌کننده ارشد تهران گفت: حتی دولت جو بایدن هم معتقد است که خروج ایالات متحده از توافق (به تصمیم سلف او، دونالد ‌ترامپ) اقدامی غیرقانونی بوده است. بنابراین برعهده آنهاست که اولین گام برای احیای توافق را بردارند. در مورد اروپایی‌ها نیز، آنها هم به تعهدات خود برای جبران اقدام آمریکا احترام نگذاشتند.
باقری با رد انتقادات غرب از پیشنهاداتی که در وین از سوی ایران مطرح شد، گفت: «این پیشنهادات منطقی و مستدل هستند و می‌توانند به‌عنوان مبنایی برای مذاکره مورد استفاده قرار گیرند. طرف‌ها می‌توانند پیش‌نویس‌های خود را ارائه کنند، اما ما انتظار داریم که پاسخ منطقی به پیشنهادات ایران بدهند.
طبق گزارش خبرگزاری ایتالیایی، وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات باور دارد و حتی درباره نتایج احتمالی خوشبین است، افزود: اما رفتار غیرسازنده گذشته سایر امضاکنندگان توافق و نقض مکرر تعهدات از سوی آن‌ها، ما را ملزم می‌کند که خوش‌باور نباشیم.
با این حال، باید دید که از دور بعدی مذاکرات که باید در روزهای آینده انجام شود، چه نتیجه‌ای بیرون می‌آید.
پیشنهادهای ایران
به طرف‌های برجامی چه بود؟
مقام‌های آمریکایی بارها در مناسبات مختلف با شانه خالی کردن از بار مسئولیت واشنگتن در قبال تعهداتی که باید برای بازگشت به برجام ایفا کند، توپ را به زمین ایران انداخته‌اند و مدام از گزینه‌های جایگزین برای روزی که مذاکرات وین شکست بخورد، صحبت به میان می‌آورند.
ایران در این مذاکرات برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی، یکی با موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و دیگری با موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد. این پیشنهادها مبنایی برای مذاکره است و طرف مقابل باید پاسخ مستند به پیشنهادهای تیم ایران ارائه کند.
با این وجود، منتظر خواهیم ماند تا ببینیم در دور بعدی مذاکرات، که در ظرف چند روز آینده برگزار خواهد شد، چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.
مذاکره‌کننده ارشد ایران پیش از این در گفت‌و‌گو با الجزیره هم تأکید کرد که پیش‌نویس پیشنهادهایی که طرف ایرانی با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا به گروه ۱+۴ داده، به‌گونه‌ای است که طرف مقابل نمی‌تواند این پیشنهادها را رد کند.
به گفته باقری، ایران در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی که روز قبل به طرف مذاکره‌کننده ارائه شده است، پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد داد.
با ارائه پیشنهادات تهران که حاکی از ابتکار عمل در وین است اکنون همه‌چیز به رفتار طرف‌های مقابل بستگی دارد و اگر طرف‌های اروپایی به‌طور کامل به تعهداتشان عمل کنند و طرف آمریکایی به این توافق بازگردد، توافق احیا می‌شود.
با این حال واکنش غربی‌ها به این دور از گفت‌و‌گوها مأیوس‌کننده بوده است و نشان می‌دهد که تصور نداشتند ایران با دست پر در مذاکرات حضور داشته باشد. دور اول مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم در حالی روز جمعه گذشته در وین پایان یافت که تیم ایران پیشنهادهای مشخصی به طرف‌های توافق اعلام کرده و انتظار می‌رود سایر طرف‌ها با رویکردی واقع بینانه این بسته‌ها و پیشنهادات را بررسی کرده و پاسخ منطقی به این پیشنهادات ارائه کنند.
ایران پیشنهاداتی عملگرایانه روی میز گذاشت
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در نشستی توجیهی به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین پرداخت و گفت که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات عملگرایانه روی میز گذاشته و طرف‌های مقابل باید پاسخی درخور یا حتی پیشنهادات و ایده‌های تازه خود را به‌صورت مکتوب و مشخص
ارائه کنند.
این مقام ارشد ایرانی در‌باره اظهارات برخی مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور که نسبت به نتیجه گفت‌وگوها تردید دارند، بیان کرد: بر خلاف اظهارات مقام‌‌های آمریکایی، من معتقدم که اگر طرف‌های مقابل حُسن‌نیت داشته باشند و از بازی بی‌فایده مقصرنمایی دست بردارند، توافق در
دسترس است.
وی افزود: تصور می‌کنم طرح اظهارات منفی و صدور چنین بیانیه‌هایی بیش از آنکه مربوط به محتوای مذاکرات باشد، یک تاکتیک مذاکراتی و ناشی از تلاش طرف‌های مقابل برای مقصرنمایی از ایران با هدف اعمال فشار بر مذاکره‌کنندگان است.
کافی است تا طرف‌های مقابل اراده سیاسی به خرج داده و برای برداشتن گام‌های عملی لازم اعلام آمادگی کنند. در آن صورت راه برای توافق و حل اختلافات باز خواهد شد.
تقلای مقامات صهیونیست برای اثرگذاری بر روند مذاکرات وین
از سوی دیگر مذاکرات صریح، هدفمند و قاطع جمهوری اسلامی ایران در وین، تقلای رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری بر این دوره از مذاکرات را به بالاترین میزان خود رسانده تا جایی‌که تکذیب ادعاهای مضحک آنها از سوی نهادهای بین‌المللی، بر سردرگمی‌ سران این رژیم افزوده است.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز(یکشنبه) گفت که قدرت‌های جهانی باید تهران را تحت فشار بگذارند تا غنی‌سازی اورانیوم خود را قبل از ازسرگیری دور دیگری از مذاکرات در وین متوقف کند. بنت در جلسه کابینه خود گفت: من از هر کشوری که در وین با ایران مذاکره می‌کند می‌خواهم که موضع محکمی ‌اتخاذ کند و به ایران بفهماند که نمی‌توانند همزمان هم غنی‌سازی اورانیوم انجام دهند و هم مذاکره کنند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: هدف ما این است که از پنجره فرصتی که بین دورها باز شده استفاده کنیم تا به دوستان خود در ایالات متحده بگوییم «دقیقاًً زمان استفاده از ابزاری متفاوت در برابر تاخت و تاز ایران در حوزه غنی‌سازی است.»
بنت در ادامه به گزافه‌گویی علیه ایران پرداخت و تهران را متهم کرد که رویکردی تهاجمی ‌و قلدرمآبانه برای «باج‌خواهی» از آمریکا به منظور برداشتن تحریم‌های موجود اتخاذ کرده تا به ادعای او بتواند از طریق پیگیری غنی‌سازی اورانیوم، «فعالیت‌های ‌تروریستی جهانی» خود را تأمین مالی کند. نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه هم در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر خارجه ضمن متهم کردن ایران به «باج‌گیری اتمی» به‌عنوان تاکتیک برای مذاکره در وین، خواستار توقف فوری مذاکرات وین و اعمال تدابیر سخت علیه ایران شد.
همزمان رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارش دادند که «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم در ادامه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اخلال در روند مذاکرات وین، ۱۸ آذرماه به واشنگتن می‌رود تا با مقام‌های آمریکایی درباره ایران گفت‌وگو کند. «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی «موساد» هم دیروز(یکشنبه) برای بحث با مقام‌های ارشد دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا راهی واشنگتن شده است.
مدعیان اصلاحات و تلاش دوباره
برای گره زدن اقتصاد به مذاکرات
از سوی دیگر این روزها به‌نظر می‌رسد برخی رسانه‌های جریان خاص سیاسی در کشور، توسط ذی‌نفعانی حمایت می‌شوند تا سیگنال هراس از نتیجه مذاکرات و گرانی لحظه‌ای دلار را منتشر کنند. مدعیان اصلاحات که طی 8 سال گذشته همه مسائل اقتصادی کشور را به مذاکره با آمریکا و برجام گره ‌زده و سفره مردم را هر روز کوچک‌تر از روز قبل کرده‌اند، این روزها بار دیگر به تقلا افتاده‌اند تا با گره زدن اقتصاد و معیشت مردم به میز مذاکرات، با ایجاد دوقطبی مخرب دیگری و دادن آدرس غلط کشور را وارد دور باطل تازه‌ای کنند.
مدعیان اصلاحات با تخطئه مطالبه برجامی ایران مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها توسط آمریکا، جای بدهکار و طلبکار را عوض کرده و تأکید دارند که ایران باید با امتیازدهی یکطرفه، از هرگونه مطالبه‌گری و امتیازگیری در برجام پرهیز کرده و به مذاکراتی که باب میل طرف عهدشکن غربی است تن دهد.
این طیف مدعی که هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند طی 8 سال گذشته دیروز ریز و درشت مسائل کشور و همچین اقتصاد و معیشت مردم را به میز مذاکره با آمریکا گره زدند و شرایط امروز کشور با انبوهی از مشکلات را رقم زدند.
دلدادگان غرب که هنری جز اعتیاد به مذاکره ذلیلانه با دشمن ندارند و سوءمدیریت و بی‌برنامگی آنان از یک‌سو و دادن آدرس عوضی برای حل مشکلات کشور و عوام‌فریبی و سرگرم کردن مردم با مطلق موضوع مذاکره از سوی دیگر از بزرگ‌ترین مشخصه‌های مدیریتی آنان است، از تجربه برجام خسارت محض درس نگرفته و به جای پاسخگویی، بی‌هیچ منطق عقلی و تجربی در تلاشند کشور را محتاج مذاکره با آمریکا نشان دهند.
نکته قابل تأمل اینکه اعتیاد این جریان به «مذاکره» در 8 سال گذشته بود که آمریکایی‌ها را به «تحریم» معتاد کرد.