kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸

تأملی در باب «جهاد تبیین»

 

سید رضا سرور
تبیین با هدف روشن ساختن فضا در برابر دیدگان انسان‌ها و هدایت حقیقی آنان رسالتی است که برعهده هر آزادمرد منصفی است. این رسالت از روحیه خیرخواهی و نوع دوستی انسان سرچشمه می‌گیرد.
انسان در فضای روشن دچار حیرت و سرگردانی نمی‌شود و با اختیار خویش برای زندگی تصمیم می‌گیرد. یکی از الزامات اصلی آزادی و رسیدن به آزادگی نیز فضای روشن فرا روی انسان است.
تبیین، این فضای روشن را برای تحقق آزادی حقیقی در اختیار انسان قرارمی‌دهد. با این بیان‌، روشن است که چه کلاه گشادی به نام آزادی توسط مدعیان دروغین آن بر سر بشریت گذاشته شده است.
نظام مادی و اهل باطل فضا را تاریک و ظلمانی ساخته و بشر را در فضای تاریک آزاد گذاشته‌اند و شعار آزادی نیز می‌دهند. تصور کنید که در فضای تاریکی به شما آزادی مطلق داده شود!! در چنین فضایی برخورد قهری با اجسام و فضای اطراف و دیگران و یا سقوط بر اثر
فراز و نشیب‌های مسیر و یا افتادن در چاه‌ها و دره‌ها نتیجه‌ محتوم آن خواهد بود.
بالاتر آنکه در فضای تاریک انسان بهره‌ای از زندگی حقیقی نبرده و به خیالات و اوهام روی می‌آورد. چنین فضایی حتی در صورت تزریق خوشی صوری و خیالی فاقد درک حقیقی از زندگی خواهد بود.
تبیین، با هدف اهدای آزادی حقیقی مبتنی بر نور و روشنایی و درک درست شرایط مورد تأیید و تأکید اسلام می‌باشد و آن را برای زندگی حقیقی تلاش مقدسی می‌داند؛ چرا که تبیین هماهنگ با فطرت، زمینه‌ ساز هدایت در مسیر نورانی به سوی نور مطلق یعنی خداوند است.
در قرآن کریم‌، خداوند خود بانی نجات انسان از ظلمات و هدایت به سوی نور است . خداوند جاعل نور است و‌هادی به سوی نور. خداوند خود نور است و نور بخش آسمان‌ها و زمین. نور نیز در خدمت هدایت ارادی بشر است که از نعمت اختیار برخوردار گشته است و خود باید از میان دوگانه‌های بسیاری چون خیر و شر، حق و باطل، نور و ظلمت‌، هدایت و ضلالت و... یکی را انتخاب کند ! نور به معنای روشنایی، ابتداء از روشنایی عقل و قلب به معنای درک مبدأ و مسیر و کیفیت نور آغاز شده است.
از سوی دیگر، درک حقیقی نور نیز فقط توسط عقل‌ها و دل‌های روشن امکان‌پذیر می‌گردد. جالب است که خداوند خود تبیین‌کننده است (قد تبین الرشد من الغی ) و قرآن‌، مبین و بیانگر دائمی است و این تبیین حاصل نور است و آشکار‌کننده و روشنگر فضای زندگی است.
انقلاب اسلامی در مسیر خویش با توطئه و مقابله‌ جدی دشمنان مواجه شده و تأثیر تهاجم نرم دشمن، ملت را با خطر استحاله‌ فرهنگی و اعتقادی و غلطیدن در وادی ظلمت و تاریکی مواجه ساخته است.
تأثیر نفوذ و پیامد آن انحراف و تحریف، شرایط تحریمی را بسیار مشکل و ناگوار ساخته است و امید به شکستن سد تحریم در پرتو تحریف توسط رسانه‌های وابسته به بیگانگان کم فروغ نشان داده می‌شود.
تداوم این شرایط که با هجمه‌ گسترده و پرشتاب دشمنان همراه شده است‌، بیم خودنمایی گسترده ظلمت در برابر نور و غلبه‌ جهل مدرن بر عقل و کفر بر ایمان را افزایش داده است و دشمنان به فکر ناامید کردن مردم و یأس‌آفرینی و غفلت از نصرت الهی و توجه به داشته‌های خود هستند!!
در این شرایط رسالت ‌اندیشمندان و نخبگان متعهد، تبیین با هدف بیان واقعیات‌، پرده برداری از حقایق و تزریق امید به جامعه است. رهبری معظم انقلاب اسلامی شکستن سد تحریم را شکستن تحریف معرفی می‌فرمایند و برای شکست تحریف و رسوا ساختن تحریف‌کنندگان چاره‌ای جز تبیین نیست. تبیین در شرایط حاضر آن قدر ضروری و فوری است که جنبه تقدس یافته و رهبری معظم انقلاب از آن با تعبیر جهاد نام برده‌اند و جهاد به معنای تلاش و کوشش فوق‌العاده با تحمل سختی‌های آن است.
رهبری و امام جامعه به اقتضای شرایط حاکم از نخبگان و ‌اندیشمندان متعهد و دانشجویان جوان کشور خواسته‌اند که به جهاد ارزشمند دیگری در کنار جهاد دفاعی و علمی و نهضت نرم‌افزاری، جهاد کبیر و... بپردازند و به جهاد تبیین روی آورند.
بدیهی است که با توجه به ضرورت و فوریت آن، نخبگان و ‌اندیشمندان و به ویژه دانشجویان عزیز و جوان با الهام گرفتن از شور و نشاط جوانی این فرصت را غنیمت شمرده و با تمام توان وارد میدان شوند و افتخار دیگری را بر افتخارات این ملت در شکست توطئه‌های دشمنان به ثبت رسانند. دکترین تبیین در تلاش جهادی عبارت است از:
- دامنه‌ نفوذ را سد ‌نمایید
- فضای تحریف را محدود ‌سازید و بر تحریم‌ها غالب شوید
- با شجاعت و جسارت به جنگ انحرافات در فضای حقیقی و مجازی بروید
- حقیقت و حقانیت را آشکار ‌سازید. و پیام حقانیت انقلاب و ملت بزرگمان را به محضر وجدان‌های بیدار جهانی برسانید.
- در جبهه‌ حق و در کنار ولی زمان حقانیت را در جامعه حاکم ‌سازید.
مطمئن باشید که تاریخ و آیندگان این فداکاری‌ها را به امانت ثبت کرده و بزرگ خواهد شمرد و از بانیان عزت و اقتدار ایران سرافراز و کهن در پرتو اسلام عزیز تقدیر و تجلیل خواهند کرد.