kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲

بزرگ‌ترین سفارت آمریکا در لبنان ساخته می‌شود سفارتی به اندازه یک شهر!

تصاویر منتشر شده از ساخت بزرگترین سفارت آمریکا در منطقه غرب آسیا در لبنان-با مساحت ۱۸۰ هزار متر مربع و هزینه‌ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار- که مانند یک شهر است، سروصدای زیادی به راه‌انداخته است.

 

سرویس خارجی-

هفته جاری تصاویری از سفارت جدید آمریکا در لبنان منتشر شد که بیش از دو سال است ساخت آن ادامه دارد. انتشار تصاویر و فیلم‌ها از این به اصطلاح سفارت -که در منطقه «عوکر» در شمال بیروت است- پرسش‌ها و اعتراضاتی را به همراه داشته که «آیا برای صدور روادید و انجام کارهای متداول دیپلماتیک به یک شهر نیاز است؟!»
روزنامه «رأی الیوم» نیز در یادداشتی به قلم «کمال خلف» به این موضوع پرداخته است، در این گزارش آمده، این پروژه سؤال‌هایی درباره تبلیغات رسانه‌‌ای که برخی رسانه‌های لبنانی و شخصیت‌های سیاسی درباره «حجم نفوذ ایران در لبنان» ایجاد می‌کند، تبلیغاتی که آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در پشت پرده آن هستند در حالی که در واقعیت موضوع کاملا برعکس است. بزرگترین سفارت آمریکا در غرب آسیا پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ در بغداد ساخته شد اما سفارت جدید آمریکا در لبنان از نظر وسعت، امکانات و هزینه ساخت مافوق سفارت این کشور در بغداد است.
به گزارش فارس، مساحتی که قرار است این سفارت در آن ساخته شود به ۱۸۰ هزار متر مربع می‌رسد و بر اساس سند وزارت خارجه آمریکا قرار است ساخت آن تا سال ۲۰۲۳ با هزینه‌ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری به پایان برسد. این سفارت شامل فرودگاه، اماکن تفریحی، ساختمانهای کنسولگری و واحدهای مسکونی است.
اما هزینه ساخت این سفارت جالب توجه است، چرا که سفارت آمریکا در عراق با هزینه ۶۰۰ میلیون دلاری ساخته شد اما هزینه برآورد شده برای ساخت سفارت آمریکا در لبنان چنان‌که آمد بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است این به معنای آن است که سفارت آمریکا در لبنان بزرگ‌تر از سفارتش در کشوری خواهد بود که آن را از طریق حمله نظامی مستقیم اشغال کرده است!
نویسنده رأی الیوم افزود: «وسعت سفارت آمریکا و گزارش‌ها درباره مأموریت جدید آن حاکی از آن است که این سفارت مرکز اداره عملیات‌های نظامی و امنیتی آمریکا در لبنان، سوریه تا فلسطین اشغالی و قبرس خواهد بود. این نشان دهنده سطح چالشی است که مقاومت در لبنان با آن رو‌به‌رو خواهد شد. طبیعی است که بین این سفارت غیر معمول و اسرائیل خطوط تماس قرمز علیه حزب‌الله به صورت مستقیم برقرار خواهد شد به‌ویژه آنکه آمریکا امنیت اسرائیل را در مقدمه اولویت‌های سیاست خارجی خود در خاورمیانه قرار‌داده است.»
این روزنامه در ادامه نوشت، وضعیت فعلی لبنان نشان می‌دهد آمریکا در تلاش برای بیشتر کردن کنترل خود در لبنان است نه فقط از طریق ایجاد بزرگترین سفارت در غرب آسیا بلکه از طریق کمک و حمایت از ارتش لبنان و محکم کردن روابط با ارتش آن. حمایت واشنگتن از ارتش لبنان شامل تجهیزات و آموزش می‌شود اما از دستیابی ارتش لبنان به هر سلاحی که اسرائیل را تهدید می‌کند، خودداری می‌کند.
گفتنی است، یک سفارتخانه کوچک و معمولی مشابه سفارت قدیمی آمریکا در لبنان قادر به انجام فعالیت‌های دیپلماتیک عادی یک کشور در کشور دیگر است و نیازی به ساخت چنین بنایی احساس نمی‌شود. علاوه‌بر آن می‌بینیم که آمریکا کشورهای بزرگ و صنعتی جهان در اروپا و... را رها کرده و میلیاردها دلار برای ساخت چنین پروژه‌هایی در خاورمیانه هزینه می‌کند. با نگاهی به نقش سفارتخانه بزرگ آمریکا در بغداد برای نفوذ به ارکان اطلاعاتی و سیاسی و اجتماعی و امنیتی و به طور کلی زندگی عراقی‌ها می‌توان اهداف تکرار این سناریو در لبنان را دریافت، به ویژه باید توجه داشت که لبنان دقیقاً در مرز رژیم آپارتاید اسرائیل است و در دل خود یکی از مهم‌ترین شاخه‌های مقاومت یعنی حزب‌الله را دارد که در کارنامه خود سابقه پیروزی در جنگ با این رژیم را دارد.
سال 2011 بود که اطلاعاتی از فعالیت‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در لبنان فاش شد که مربوط به جزئیات سیستم جاسوسی آمریکا در لبنان بود. این اطلاعات همچنین جزئیات شبکه‌های ارتباطی در لبنان با آمریکا و سازِ کار و اهداف جذب جاسوس‌ها را فاش کرد. رئیس‌این تشکیلات اطلاعاتی در آن زمان شخصی به نام «دنیل پاتریک ماکفیلی» بود که تحت عنوان کارمند دیپلماتیک در سفارت آمریکا کار می‌کرد. با توجه به این اطلاعات، کارشناسان هشدار می‌دهند که امنیت لبنان یک بار دیگر در مرکز توطئه‌های مسموم آمریکا قرار گرفته است.
در پایان ذکر نظر برخی از کاربران عربی توئیتر در این مورد خالی از لطف نیست و می‌تواند پرتوی بر افکار عمومی در لبنان بیاندازد: «وقتی شهردار الغبیری فقط پیشنهاد کرد که یک نیروگاه برق با حمایت ایران در زمین گلف پولدارها ایجاد شود، سیاستمداران و مزدوران جامعه مدنی علیه وی چقدر حرف زدند اما در قبال حفر ده‌ها هزار مترمربع زمین در عوکر برای ساخت سفارت آمریکا که بسیار شبیه به پنتاگون است، سکوت کردند.» دیگری نوشته است: «درصورتی‌که قرار بود سفارت ایران به این حجم ساخته شود چقدر اعتراض و شعار علیه اشغالگری ایران سر داده می‌شد.»