kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی خبر داد

کاهش 50 درصدی مصرف شیرینی

 

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی گفت: قیمت روغن قنادی با افزایش 2.2 برابری از
180 هزار تومان به حدود 400 هزار تومان در بازار آزاد رسیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی بهره‌مند در یک نشست خبری با بیان اینکه سال گذشته به دلیل مواجهه با شیوع ویروس کرونا صنف قنادان و شیرینی‌فروشان با مشکلات بسیاری روبرو شدند که برخی از این مشکلات هنوز هم وجود دارد، در مورد تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر صنف قنادان، اظهار داشت: بالغ بر 160 ماده اولیه در قنادی کاربرد دارد که حدود 70 درصد آن در ارتباط مستقیم با واردات است.
وی افزود: مشکل تامین روغن مخصوص قنادی از دو هفته گذشته دوباره آغاز شده است و عرضه این روغن به بازار کم شده است. هر حلب روغن 10 کیلویی مخصوص قنادان تا دو هفته قبل به قیمت 180 هزار تومان عرضه می‌شد اما اکنون با کمیاب شدن آن، فعالان صنف قنادی و شیرینی پزی مجبور هستند تا آن را با قیمتی حدود 400 هزار تومان خریداری
کنند. 
رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی با انتقاد از اینکه تولیدکنندگان روغن، این محصول را مستقیم به تولید‌کنندگان صنف قنادی نمی‌دهند، گفت: تولیدکنندگان روغن را به بنکداران می‌دهند و سپس فعالان صنفی باید آن را از بنکداران تهیه کنند. در حالی که اگر بصورت مستقیم به مصرف‌کننده می‌رسید مشکلات کمتری برای تامین آن وجود داشت و حتی با قیمت مناسبی این کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسید. 
بهره‌مند در پاسخ به این سوال که آیا پس از طرح مسائلی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی روغن مخصوص قنادی‌ها کمیاب شده است، تصریح کرد: خیر، در تماس با کارخانجات علت را جویا شده‌ایم اما آنها به ما گفته‌اند که فعلا این نوع محصول که یک نوع روغن تخصصی است را نداریم اما مشکلی برای تامین روغن خانوار وجود ندارد. البته مشکل تامین روغن را به سازمان‌های صمت منعکس کرده‌ایم و تقاضا برای تامین آن ارائه شده اما هنوز پاسخی حاصل نشده است. 
رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی با اشاره به گران شدن مواد اولیه تولید شیرینی گفت: تقاضای شیرینی نسبت به قبل بسیار کاهش یافته به‌طوری که میزان تقاضای شیرینی نسبت به قبل از کرونا 50 درصد کاهش یافته است. 
بهره‌مند اظهار داشت: صنف قنادی به هیچ عنوان از سوبسید دولتی برای تهیه شکر، روغن و آرد استفاده نمی‌کند، این در حالی است که نانوایی‌ها آرد یارانه‌ای را به جای پخت نان برای پخت شیرینی استفاده می‌کنند. 
وی ادامه داد: نانوایی‌ها با بهره‌گیری از آرد یارانه‌ای به قیمت هر کیسه 70 هزار تومان نسبت به تولید شیرینی اقدام می‌کنند و این در حالی است که صنف قنادان باید همان کیسه آرد را به قیمت حدود 360 هزار تومان خریداری کرد.